28 C
Bratislava
piatok, 19 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Európske ťahače Euro 5 za 160 000 eur, aj taký je momentálne trh v Rusku

Ruský portál 5koleo.ru zverejnil článok, v ktorom sa pozrel na to, ako sa po zavedení embarga a stiahnutí európskych výrobcov nákladných vozidiel z Ruska vyvíja tamojší trh. Európske ťahače sa v Rusku úplne nahradiť nepodarilo.

V roku 2023 bolo v Rusku zaregistrovaných 143 693 nových nákladných vozidiel, vyplýva z údajov agentúry Autostat. Nikoho neprekvapí, že na čele stál ruský KAMAZ, za ktorým nasledovali čínske značky Sitrak, Shacman, Howo a FAW. Európska sedmička (Volvo, Scania, Mercedes, MAN, DAF, Renault Trucks a IVECO) sa po invázii Ruska na Ukrajinu z ruského trhu stiahla a ukončila tu všetky svoje obchodné aktivity.

V štatistikách sa tak európske značky neobjavili, až na jednu výnimku z decembra 2023. Vtedy sa v štatistikách objavilo 340 kusov Mercedesu-Benz Actros. Bolo to spôsobené tým, že od roku 2022 sa Actros vyrába aj v Číne, s použitím miestnych komponentov. Rusi teda začali neoficiálne dovážať čínske kópie. 

Európske ťahače chýbajú

Ruský trh naráža na problém svojej veľkosti. Miestni výrobcovia ako KAMAZ a MAZ nedokážu pokryť celkový dopyt po nákladných vozidlách. Situácii pomáha expanzia čínskych značiek, ktoré poskytujú priame dodávky aj servisnú podporu, no mnohí ruskí dopravcovia sú voči nim opatrní.

„Nedá sa povedať, že Sitrak je úplne zlý automobil, ale s európskymi vozidlami ho nemožno porovnať,“ povedal pre ruský portál generálny riaditeľ logistickej spoločnosti Intra Logistics Maxim Kozin. Vo flotile jeho spoločnosti tvorili pred vojnou gro ťahače MAN. Niektoré z nich majú dnes najazdených 1,5 milióna kilometrov, no firma ich neplánuje predávať.

Európske ťahače za 140 000 až 160 000 eur

Dopravcovia v Rusku sa v súčasnosti delia na dve veľké skupiny. Kým niektorí prešli na čínske značky, iní stále využívajú európsku techniku, ktorú zakúpili ešte predtým, ako Rusko začalo vojnu na Ukrajine. Počiatočná kritická situácia, kedy nebolo možné zohnať náhradné diely pre európske značky, sa vyriešila paralelným dovozom a ďalšími zdrojmi.

Podľa odhadu spoločnosti BWG je dnes v Rusku v prevádzke približne 62 000 ťahačov značky Scania. Firmy na situáciu reagujú a snažia sa nájsť cesty, ako pre európske vozidlá zabezpečiť náhradné diely. Problémom je však stav ruského komerčného vozového parku ako celku. Priemerný vek komerčných vozidiel v Rusku sa odhaduje na 20 rokov.

Kto kupuje európske značky?

Najväčší dopyt po európskych značkách nákladných vozidiel vytvárajú dopravcovia, ktorých podnikanie priamo závisí od vysokej spoľahlivosti, píše ruský portál. Ide najmä o malé a stredné firmy, ktoré kupujú európske autá na lízing. Vo flotile majú od 5 do 10 vozidiel a za volant si často sadá aj samotný majiteľ firmy. Aj to môže byť dôvod, prečo sa nechcú vzdať overenej techniky a pohodlia a presedlať na čínske značky, konštatuje 5koleso.ru.

Ak ruskí dopravcovia hľadajú nákladné vozidlá európskych značiek, zvyčajne nájdu riešenie u etablovaných ruských firiem zaoberajúcich sa komerčnou technikou. Na trhu sa však obajvilo aj mnoho špekulantov, ktorí ponúkajú dovoz vozidiel priamo z Európy. Často ide o podvodné inzeráty, kedy po odovzdaní zálohy „sprostredkovatelia“ prestanú odpovedať a ťahač samozrejme nikdy nedodajú.

So špeciálmi je problém

Najdostupnejšie sú na ruskom trhu európske nákladné autá v konfigurácii 4×2, teda ťahače. Do Ruska ich pred vpádom na Ukrajinu dovážali vo veľkom množstve, z čoho dnes trh ťaží. Veľký dopyt je po rôznych podvozkoch. Generálny riaditeľ spoločnosti Panzer-Auto Dmitrij Gusev to vysvetľuje tým, že u čínskych značiek ešte nie je dostatočne vyvinutá ponuka pre špecializované vozidlá, preto dopravcovia hľadajú riešenie v Európe. „Takéto vozidlá sa dovážajú pre špecializované nadstavby. V Európe ich ešte treba hľadať, na ruskom trhu nie sú,“ hovorí Gusev.

Najstaršie európske nákladné vozidlá na ruskom trhu nie sú staršie ako z roku 2017. V závislosti od technického stavu stoja sedemročné ťahače v prepočte od 60 000 do 70 000 eur. Cena vozidiel s malým počtom najazdených kilometrov je takmer porovnateľná s cenou nového čínskeho nákladného auta. Európske vozidlá s motorom Euro 5 sú žiadané pre menšie ťažkosti pri oprave, hľadaní náhradných dielov ale aj pre menšie nároky na technickú údržbu.

Po svojich až do Ruska

Na špecializovaných platformách však aj dnes nájdete európske vozidlá s rokom výroby 2022. Stoja od 140 000 do 160 000 eur, niekedy aj viac. Väčšina z nich bude mať po dovoze do Ruska najazdených cez 10 000 kilometrov. Ide o nové nákladné vozidlá, ktoré boli zakúpené v Európe a „po svojich“ prevezené cez rôzne krajiny do Ruska.

Pri takýchto vozidlách sa nedá očakávať platná záruka, to však ruských dopravcov až tak neobmedzuje, pretože oficiálne zastúpenia európskych značiek v Rusku aj tak od začiatku vojny nie sú. Vo všeobecnosti sa pri takýchto vozidlách sprostredkovatelia zameriavajú na to, ab v sebe mali čo najmenej elektroniky, aby sa nemalo čo pokaziť a aby nemuseli prácne zháňať náhradné diely.

Ruský portál tvrdí, že dobre sa do krajiny dajú dostať vozidlá kúpené v Nemecku, problematické sú dovozy z Poľska a krajín Pobaltia, ktoré dovoz techniky do Ruska komplikujú. Nemecké vozidlá sú preferované aj preto, že trojročné vozidlo s nájazdom 300 000 km z Nemecka je stále vo výbornom stave, pretože jazdí po kvalitných cestách. Seriózni dovozcovia pred odovzdaním európskeho vozidla zákazníkovi zrealizujú celkovú kontrolu a vymenia aj všetky prevádzkové kvapaliny, nakoľko podmienkyk v Rusku sa s tými európskymi nedajú porovnať.

Ďalším špecifikom dovážaných európskych ťahačov sú nádrže, ktoré musia byť dve. Dmitrij Mitrofanov z Truck International vysvetľuje, že to vyplýva z veľkých vzdialeností, ktoré sú v Rusku pri prepravách bežné. Dve nádrže poskytnú zásobu pre zhruba 1 200 litrov paliva. Nevyhnutným kritériom je podľa Mitrofanova prítomnosť tempomatu a systému udržiavania vozidla v jazdnom pruhu.

Zdroj5koleso
Aktuálne
Prečítajte si aj