2.1 C
Bratislava
utorok, 12 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Tlak na zmenu dohody s Ukrajinou rastie

Asociácie európskych cestných dopravcov reprezentujúce členské štáty z východnej aj západnej Európy sa zhodli na potrebe zabezpečiť adekvátnu ochranu a posilnenie odolnosti vnútorného trhu Európskej únie v kontexte podpory Ukrajine.

Informuje o tom slovenské združenie autodopravcov ČESMAD Slovakia. Združenia v spoločnom vyhlásení konštatujú, že v súčasnej situácii, opatrenia pre sektor cestnej dopravy prijaté Európskou úniou presiahli svoje pôvodné ciele a objavujú sa značné interné škody, podobne ako v prípade poľnohospodárstva.

Spoločná výzva 14 združení

Pod toto vyhlásenie sa podpísalo 14 dopravných asociácií vrátane AEBTRI z Bulharska, AFTRI z Francúzska, ANTRAM z Portugalska, ČESMAD Bohemia z Česka, ČESMAD Slovakia zo Slovenska, DTL a ITD z Dánska, MKFE z Maďarska, Nordic Logistics Association NLA, NLF z Nórska, OFAE z Grécka, SA zo Švédska, SKAL z Fínska a ZMPD z Poľska.

Foto: Cargo magazín

Asociácie poukázali na výrazný nárast ukrajinských dopravcov na trhu EÚ. Počet subjektov presiahol 8 000 a problém vidia aj 46 percentách nákladných vozidiel, ktoré z Ukrajiny do EÚ vstupujú prázdne.

Neprimerané konkurenčné výhody

Združenia týmto poukazujú na nedostatky v súčasných pravidlách Dohody medzi EÚ a Ukrajinou o cestnej nákladnej doprave. Podľa Pavla Piešťanského, prezidenta ČESMAD Slovakia ukrajinskí dopravcovia môžu ponúknuť nižšie ceny nie kvôli svojej efektívnosti, ale kvôli absencii regulácií, ktoré sa vzťahujú na dopravcov z EÚ, vrátane finančnej spoľahlivosti, minimálnej mzdy, povinných návratov vozidiel a výmeny inteligentných tachografov.

Foto: Cargo magazín

Asociácie preto vyzývajú Európsku komisiu a Radu EÚ, aby zohľadnili požiadavky dopravcov a upravili dohodu s Ukrajinou tak, aby ochránili jednotný vnútorný trh EÚ a zabezpečili riadne uplatňovanie pravidiel EÚ pre všetkých.

Združenia veria, že je možné dosiahnuť tento cieľ bez ohrozenia pomoci Ukrajine. Poukazujú na to, že systém povolení medzi krajinami EÚ a tretími štátmi je overený časom a navrhujú, aby zvýšená potreba exportu a importu z Ukrajiny mohla byť pokrytá zvýšením bilaterálnych kvót na akúkoľvek primeranú a odôvodnenú úroveň.

Aktuálne
Prečítajte si aj