23.6 C
Bratislava
štvrtok, 23 mája, 2024
46 300 1 430 18 600

Tesco žaluje Scaniu za kartel

Tesco podalo žalobu proti spoločnosti Scania a pridruženým subjektom za údajné porušenie zákona o hospodárskej súťaži.

Žaloba podaná na odvolacom tribunále pre hospodársku súťaž žiada náhradu škody a iné peňažné sumy za straty, ktoré Tesco utrpelo v dôsledku toho, čo označuje za „protizákonné správanie“ v priemysle výroby nákladných vozidiel.

Tesco vidí kartel

Tesco svoju žalobu odôvodňuje tvrdeniami o karteli a dohodách o fixovaní cien medzi výrobcami nákladných vozidiel, vrátane spoločnosti Scania. Toto sa malo diať v obdoví od roku 1997. Maloobchodný gigant tvrdí, že tieto praktiky viedli k nafúknutým cenám za nákladné vozidlá, čo negatívne ovplyvnilo podniky závislé na doprave, vrátane samotného Tesca.

Prípad Tesca úzko súvisí s dvomi kľúčovými rozhodnutiami Európskej komisie. Prvé je zo septembra 2017, druhé z júla 2016. Tieto rozhodnutia, podľa Tesca, poukazujú na rozsah kartelu v priemysle, vrátane Scanie a niekoľkých ďalších výrobcov.

Maloobchodný reťazec tvrdí, že kartel zahŕňal rôzne aspekty, vrátane dohôd o cenách a koordinácie technológií emisií. Tesco výrobcov obviňuje, že tieto praktiky viedli nielen k vyšším cenám za nákup a leasing nákladných vozidiel, ale tiež bránili spravodlivej súťaži na trhu.

Kartel európskych výrobcov

Téma kartelu európskych výrobcov nákladných vozidiel nie je ničí novým. Datuje sa do roku 2016, keď Európska komisia zistila, že spoločnosti MAN, Volvo, Renault Trucks, Daimler, Iveco a DAF porušili pravidlá EÚ týkajúce sa tzv. „antitrustu“. Tieto spoločnosti poľa Komisie uzavreli kartelovú dohodu a počas 14 rokov spolupracovali na fixovaní cien nákladných vozidiel a presúvaní nákladov na dodržiavanie prísnejších emisných predpisov.

Všetky spoločnosti priznali svoje zapojenie a súhlasili s vyrovnávacou dohodou. Porušenie sa týkalo celého Európskeho hospodárskeho priestoru (EHP) a trvalo 14 rokov, od roku 1997 do roku 2011, počas ktorých komisia uskutočnila neohlásené inšpekcie v spoločnostiach. Nakoniec v roku 2016 komisia uložila rekordnú pokutu vo výške 2 926 499 000 EUR výrobcom nákladných vozidiel.

Priznané kompenzácie v Británii

Prepravcovia, maloobchodníci a ďalšie spoločnosti, ktorých fungovanie je závislé od nákladných vozidiel, začali proti výrobcom nákladných vozidiel súdy, ktoré trvajú už roky. V roku 2022 dal britský odvolací tribunál pre hospodársku súťaž súhlas so žalobou, ktorú podala Road Haulage Association (RHA) v mene britského cestného nákladného priemyslu, ktorý zahŕňa približne 18 000 žalujúcich.

Spoločnostiam Royal Mail a BT boli priznané kompenzácie približne 17,5 milióna GBP ako náhrada škody od spoločnosti DAF Trucks po rozhodnutí britského odvolacieho tribunálu pre hospodársku súťaž.

Možnosti zapojenia sa do kolektívnych právnych akcií zostávajú pre podniky dostupné. Napríklad Nemecký zväz pre logistiku a využitie cestnej dopravy (BGL) a Truck ReClaim predĺžili lehotu na pripojenie sa k ich prípadu, ktorý už zahŕňa nároky za viac ako 15 000 nákladných vozidiel.

Aktuálne
Prečítajte si aj