19.6 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Tatra si pripomína 10 rokov od znovuzrodenia

Najstaršia česká automobilka, kopřivnická Tatra Trucks, si pripomína 10 rokov od svojho znovuzrodenia. Písal sa 20. apríl 2013 keď do dlhmi zdecimovanej spoločnosti vstúpili českí vlastníci a odvrátili krach legendárneho priemyselného podniku, ktorý si svoju povesť vydobil predovšetkým výrobou ťažkých nákladných automobilov.

Novej kapitole Tatry predchádzala dražba na exekučnom úrade v českom Chebe. Tatra a.s. sa do nej dostala rozhodnutím o exekúcii, ktorú vyhlásil okresný súd v Novom Jičíně pre neschopnosť automobilky splácať svoje záväzky. Dražbu vyhrala společnost Truck Development a.s., ktorá sa neskôr premenovala na Tatra Trucks a.s. Víťazná ponuka mala výšku 176 miliónov Kč.

Foto: Tatra Trucks

Tatra Trucks opäť v českých rukách

V Tatra Trucks sa spojili české podnikateľské rodiny – Strnadovci, stojaci za holdingom Czechoslovak Group (CSG) a Materovci s s ich holdingom Promet Group. CSG vlastní 65 % podiel, Promet Group má zvyšných 35 %. Ich partnerstvo trvá už 10 rokov. Novým vlastníkom sa automobilku podrailo pomerne rýchlo dostať do zisku. V prvom účtovnom období pod novými majiteľmi dosiahla Tatra zisk pred zdanením 435 miliónov Kč, pričom tržby predstavovali 5,5 miliardy Kč.

V apríli 2022 Tatra oznámila, že pod českými vlastníkmi vyrobila už 10 000 automobilov. Odvtedy už stihla pribudnúť ďalšia tisícka. V roku 2022 Tatra vyrobila a predala celkom 1 326 automobilov a dosiahla tržby 7,12 miliardy Kč. V roku 2012, kedy bola naposledy vlastnená zahraničnými investormi, ich vyrobila okolo 400.

Majitelia sú spokojní

Unikátne podvozky legendárnej značky podľa predsedu predstavenstva CSG Davida Choura prinášajú synergické efekty aj pre ďalšie spoločnosti v ich skupine. Slúžia napríklad pre výrobu pozemnej techniky vo firmách Excalibur Army alebo TDV, ktoré CSG vlastní.

Tatra Force v akcii

Podľa členky predstavenstva Promet Group Denisy Materovej vďaka rozvoju Tatry prosperuje nielen celý rad dodávateľských spoločností, ale aj lokálne komunity, ktoré sa Tatra snaží dlhodobo podporovať. Systematicky sa podľa nej investuje do do modernizácie a ekologizácie výrobných spoločností. „Sme pyšní na to, že je Tatra Trucks napríklad popri výrobe vagónov alebo strojárenstve jedným z hlavných pilierov skupiny Promet,“ hovorí Materová. V tomto roku chce Tatra vyrobiť a predať 1 700 vozidiel a postupne zvýšiť výrobnú kapacitu na 2 500 vozidiel. V súčasnosti totiž výroba nestíha odpovedať na celosvetový dopyt.

Tri kľúčové inovácie

V spolupráci so značkou DAF vznikla v roku 2014 dnes veľmi populárna Tatra Phoenix, poháňaná motormi spĺňajúcami emisnú normu Euro 6. Do predaja priśla v roku 2015 a českej značke pomohla osloviť nielen domácich zákazníkov, ale obstáť aj v náročnej konkurencii na západných trhoch.

Foto: Tatra Trucks

V roku 2016 prešla zásadnou modernizáciou výroba kabín radu Tatra Force. Začali sa využívať nové výrobné technológie, ktoré priniesli nižšiu hmotnosť kabín a lepšie antikorózne vlastnosti. Pôvodná koncepcia bola nahradená vlepovaním plochých hliníkových dielov do základnej zváranej konštrukcie kabíny z oceľových profilov. Ponuku rozšírila predĺžená štvordverová kabína a pancierované kabíny v krátkom aj dlhom prevedení.

V roku 2022 sa naplno rozbehol vývoj novej generácie modelového radu Tatra Force, ktorá je kľúčovým produktom Tatry v civilnom aj obrannom priemysle. Predstavená má byť ešte v tomto roku. Dostane novú kabínu v krátkom aj dlhom prevedení, ktorá prinesie veľké zmeny v interiéri. Tatra sľubuje lepšiu ergonómiu, ovládanie aj výbavu. Posádka má benefitovať z vyššieho komfortu a bezpečnosti. Nová platforma má byť pripravená aj na alternatívne pohony ako hybridné ústrojenstvo alebo palivové články.

Tri významné zákazky

Začiatkom roka 2021 Tatra v spolupráci s DAF-om a podnikom Tatra Defence Vehicle uspela vo výberovom konaní na takmer 900 logistických nákladných vozidiel pre belgickú armádu. Pre Tatru išlo o prvú takto rozsiahlu zákazku v západnej Európe, kde sa stretla s náročnou konkurenciou západných výrobcov.

Tatra v Tatrách

V rovnakom roku Tatra uspela aj v Nemecku, keď získala zmluvu na dodávku 77 hasičských špeciálov pre nemecký Bundeswehr. V tomto tendri takisto obstála medzi zvučnými menami, napríklad značkou Mercedes-Benz. Nadviazala tak na objednávku 50 hasičských špeciálov pre spolkovú krajinu Brandenbursko, ktorú získala rok predtým, teda v roku 2020.

V roku 2022 si 209 logistických „tatroviek“ v konfigurácii 6×6 a 80 hákových naťahovákov na podvozkoch Tatra 8×8 objednalo aj české ministerstvo obrany. Išlo o kontrakt zadaný urgentným spôsobom. Česká republika ním reagovala na zhoršenú bezpečnostnú situáciu, vyvolanú ruským vpádom na Ukrajinu. Do konca roku 2022 Tatra stihl dodať viac ako 200 z objednaných vozidiel.

Tatra Trucks nezabúda sa na históriu

Značka nezabúda ani na svoju vlastnú históriu. V MÚzeu nákladných automobilov Tatra, ktoré značka vybudovala, môžu návštevníci vidieť osem desiatok úžitkových a nákladných vozidiel Tatra. Otvorili ho v novembri 2021 na mieste bývalej zlievarne. Tatra tiež pomáhala s renováciou legendárnej Slovenskej strely. Renovovaný vlak sa verejnosti predstavil v roku 2021 na hlavnej stanici v Prahe, kde prišiel na nástupište č. 1, z ktorého v 30. rokoch minulého storočia vyrážal do Bratislavy.

Ochrana Větřkovickej priehrady

Automobilka sa dlhodobo angažuje aj v ochrane Větřkovickej priehrady, ktorú aj s okolitými pozemkami vlastní. V minulých rokoch urobila niekoľko významných krokov k zvýšeniu vodnej hladiny a ku skvalitneniu cestovného ruchu v okolí priehrady. V roku 2019 napríklad vybudovala nový bufet, sociálne zariadenia a informačnú tabuľu.

Aktuálne
Prečítajte si aj