21.2 C
Bratislava
streda, 4 júna, 2025

Švajčiarsko mení podmienky: elektrická nákladná doprava bude od roku 2029 spoplatnená

Švajčiarsko radikálne zmení pravidlá pre cestnú nákladnú dopravu. Vláda prijala koncom mája zásadné rozhodnutie.

Elektrické nákladné vozidlá, ktoré doteraz profitovali z oslobodenia od mýtneho poplatku TTPCP (cestná daň pre ťažké vozidlá), budú od roku 2029 spoplatňované. Švajčiarsko zavedie reformu, ktorá má podporiť presun nákladu z ciest na železnicu a zároveň zabezpečiť udržateľné financovanie dopravnej infraštruktúry.

Súčasný systém TTPCP, zavedený v roku 2001, sa podľa švajčiarskych úradov dostáva na hranice svojej efektívnosti. Až 90 % ťažkých vozidiel jazdiacich po švajčiarskych cestách spadá do najvýhodnejšej tarifnej kategórie, čo výrazne znižuje stimulačný účinok daní smerom k ekologickejšej nákladnej doprave.

Elektrické nákladné vozidlá budú platiť od roku 2029

Počet elektrických nákladných áut v krajine rastie exponenciálne – z 234 vozidiel v roku 2022 na viac ako 1000 v roku 2025. Tento trend síce podporuje dekarbonizáciu dopravy, zároveň však predstavuje hrozbu pre financovanie infraštruktúry. Cestná daň generuje ročne približne 1,8 miliardy švajčiarskych frankov, z ktorých dve tretiny idú federácii a zvyšok kantónom.

Od roku 2029 sa začne elektrickým vozidlám účtovať základná sadzba 2,39 centu za tonokilometer, pričom v prvom roku bude platiť zľava až 70 %. Táto zľava sa bude každoročne znižovať o 10 percentuálnych bodov až do roku 2035, kedy klesne na 10 %. Tento model ponúka firmám v oblasti nákladnej dopravy stabilné plánovanie a prechodné obdobie, ktoré zohľadňuje vyššie obstarávacie náklady nových technológií.

eActros 600 nabíjanie v noci
Foto: Daimler Truck

Švajčiarsko zmení pravidlá aj pre Euro VI

Súčasne dôjde k presunu vozidiel s emisnou normou Euro VI zo zvýhodnenej do strednej tarifnej kategórie, čím sa ich náklady na prevádzku výrazne zvýšia. Napríklad 100 km jazda s 18-tonovým nákladným vozidlom Euro VI bude po novom stáť približne 51 frankov.

Reforma obsahuje aj zásadu plánovacej istoty – kritériá na zaradenie vozidiel do jednotlivých kategórií budú známe minimálne 7 rokov vopred. Pre dopravné firmy je to dôležitý signál, ktorý im umožní efektívne plánovať obnovu vozového parku a investície do ekologickejších riešení.

Elektromobilita áno, ale za férových podmienok

Zľavy budú uplatňované výhradne na batériové a vodíkové vozidlá, čím sa má predísť ďalšiemu oslabovaniu účinnosti systému. Bioplynové, LNG, CNG či syntetické palivá (e-fuels) z tejto schémy výhod vypadávajú. Zároveň však reforma počíta s dočasnými výhodami aj pre nové vozidlá Euro VII, aby sa podnietila obnova vozového parku a zároveň sa zachovala konkurencieschopnosť voči elektrickým alternatívam.

Nabíjanie ťahača volvo s elektromotorom
Foto: Volvo Trucks

Vplyv reformy bude závisieť od konkrétneho zloženia flotily každej firmy. Dopravcovia, ktorí dnes prevádzkujú najmä vozidlá Euro VI, musia počítať s nárastom prevádzkových nákladov, čo môže byť motiváciou k rýchlejšej modernizácii. Pre tých, ktorí už investovali do elektrických vozidiel, bude systém zliav dočasnou konkurenčnou výhodou.

Pre Švajčiarsko reforma systému mýta TTPCP predstavuje dôležitý krok smerom k udržateľnej nákladnej doprave a zároveň zabezpečuje dlhodobé financovanie dopravnej infraštruktúry. Pre dopravné firmy ide o výzvu, no zároveň aj o príležitosť pre transformáciu ich podnikania smerom k ekologickejšiemu modelu.

Aktuálne
Prečítajte si aj