7.5 C
Bratislava
piatok, 9 mája, 2025

BAUMA 2025 | MAN ukázal kompletnú ponuku od 3,5 až do 180 ton

Advertisement

MAN na veľtrhu Bauma predstavil celé portfólio noviniek, od ľahkého 3,5-tonového sklápača MAN TGE s pohonom všetkých kolies až po ťahač MAN TGX pre transport extrémne ťažkých nákladov s celkovou hmotnosťou súpravy do 180 ton. 

Hlavným pútačom pozornosti bol nový, plne elektrický sklápač 6×2-4 so žeriavom eTGS. Elektrické modelové rady MAN eTGS a eTGX sa dajú prispôsobiť s vysokým stupňom individualizácie, čo je v stavebnom segmente kľúčové. Poskytujú veľké množstvo rázvorov, rôzne verzie kabíny, rôzny výkon elektromotora, pomocné pohony, variabilné kombinácie batérií, voliteľné umiestnenie nabíjacích zásuviek a mnoho ďalších funkcií, typických pre stavebné odvetvie. 

MAN stvebné vozidlá
Foto: MAN

Takmer neobmedzené možnosti

MAN na svojom stánku podčiarkol, že s takýmto základom dokáže vytvoriť až milión variantov konfigurácií a tým pádom ponúknuť každému zákazníkovi a nadstavbárovi optimálne vozidlo pre konkrétnu aplikáciu aj s elektrickým pohonom. Predpokladaná životnosť e-truckov, ako MAN svoje elektrické modely bežne označuje, je až 1,6 milióna kilometrov alebo do 15 rokov (v závislosti od spôsobu používania). 

Podvozky MAN eTGX a MAN eTGS môžu byť vybavené tromi, štyrmi, piatimi alebo šiestimi modulárne kombinovateľnými batériami, ktoré majú variabilné umiestnenie. Výkonové spektrum sa pohybuje od 333, 449 do 544 k a celková hmotnosť vozidla od 20 do 28 ton. Ponuka zahŕňa rozsiahlu paletu mechanických a elektrických pohonov pre funkcie nadstavby, až deväť rozličných rázvorov, šesť variantov kabíny aj riadené a neriadené vlečené nápravy, odpruženie listovými pružinami/vzduchom alebo kompletne vzduchové odpruženie, režimy jazdy špeciálne prispôsobené príslušnému použitiu a množstvo ďalších prvkov typických pre odvetvie. 

Elektrické stavebné vozidlá MAN
Foto: MAN

Špecifikom mníchovskej značky je, že aj s najkratším rázvorom 3 750 mm má k dispozícii päť batérií s využiteľnou kapacitou 400 kWh, čo znamená dojazd 500 kilometrov na jedno nabitie. Typické denné prepravy v stavebnej logistike sú spravidla kratšie, a tak sa s menším počtom batérií dá zvýšiť užitočné zaťaženie, konkrétne až o 2 400 kg. Aj pre elektrické stavebné modely je k dispozícii príslušenstvo MAN Individual. Medzi jej špecifické prvky patrí napríklad nabíjacia prípojka CCS v ľavej zadnej časti vozidla, príprava na pracovné plošiny, siedma batéria pre podvozok 6×2 alebo špeciálny dizajnu exteriéru, interiéru a paket komfortu Lion S. Všetky tieto prvky sa pritom dajú objednať priamo z výroby.

Nechýbali konvenčné modely

Aj keď MAN v súčasnosti zameriava svoju pozornosť predovšetkým na predstavenie elektrických možností, na Baume nechýbali ani konvenčné dieselové modely, ktoré stále tvoria prevažnú časť odbytu nielen pre mníchovčanov, ale v celom odvetví. Ťahákom bol štvornápravový podvozok MAN TGS 35.540 8x2H-6 BL CH s motorom D26 (výkon 540 k) a prídavným hydrostatickým pohonom predných kolies MAN HydroDrive pre lepšiu trakciu aj na nespevnenom povrchu. Vozidlo s celkovou hmotnosťou 37 ton pre prevádzku s veľmi ťažkými nákladmi má namontovaný robustný žeriav Palfinger, ktorý sa dá vysunúť na maximálnu dĺžku 22 metrov.

Stavebné vozidlá MAN
Foto: MAN

Špeciálne na tento účel je vozidlo v prednej časti vybavené 20-tonovou podperou žeriava, pričom prípravu pre montáž prídavnej opory ponúka MAN Individual už z výroby. Okrem toho MAN umožňuje premiestniť radarové snímače asistenta núdzového brzdenia, ktoré by inak boli zakryté prednými podperami. Systém tak zostáva funkčný bez obmedzenia. Kabína TM s lôžkom ponúka vodičovi dostatok miesta aj v prípade, že by v nej potreboval prenocovať.

Špecialistom na transport ťažkých nákladov bol na veľtrhu ťahač MAN TGX 33.640. Vďaka dvom poháňaným nápravám efektívne prenáša na cestu krútiaci moment 16-litrového motora MAN D38 s výkonom 640 k. Určený je pre sklápacie návesy a podvalníky, ale možno ho použiť aj pre súpravu s celkovou hmotnosťou až do 180 ton. Kabína GM je vhodná pre regionálne aj diaľkové prepravy.

MAN stavebné vozidlá
Foto: MAN

MAN TGM 18.320 4×4 BB CH

Segment klasického pohonu všetkých kolies reprezentujú na mníchovskom veľtrhu Bauma dva modely. Prvým z nich je 18-tonový MAN TGM 4×4 s výkonom 320 k a trojstranným sklápačom Ressenig, ktorý je vďaka jednomontáži kolies na zadnej náprave mimoriadne agilný a výborne ovládateľný nielen v teréne, ale aj na ceste. Úzka, krátka kabína typu CC ponúka pohodlné a kompaktné pracovisko vodiča.

MAN TGE 3.200 4×4 BL

Druhý off-roadový model pochádza zo série vanov od MAN. Vlani prešiel modelový rad TGE rozsiahlou modernizáciou a teraz ponúka ďalšie bezpečnostné a asistenčné systémy, najmodernejší dotykový displej a mnoho ďalších vylepšení pre komfort vodiča pri práci – napríklad bezkľúčové ovládanie a multifunkčný volant v štandardnej výbave. Vystavený podvozok TGE 3.200 4×4 dimenzovaný na celkovú hmotnosť 3,5 tony je už z výroby vybavený kompaktnou, mimoriadne ľahkou trojstranne sklápacou korbou Meiller Trigenius. Dodáva sa tiež so špeciálnou výbavou od MAN Individual. Tá zahŕňa robustný viacdielny ochranný kryt podvozka, vzduchové odpruženie zadnej nápravy, zvýšenie výkonu na 200 k a tiež vylepšenia exteriéru i interiéru v štýle Individual Lion S.

Stavebné vozidlá MAN na Bauma 2025
Foto: MAN

Odvetvové služby a poradenstvo

Pre konvenčné aj elektrické vozidlá ponúka MAN servisné zmluvy a riešenia financovania špeciálne prispôsobené stavebnému priemyslu plus množstvo digitálnych asistentov: Digitálnu platbu za tankovanie pomocou MAN SimplePay, ale i digitálny manažment služieb MAN Service Care a rozsiahle aplikácie na spravovanie vozidlového parku MAN DigitalServices. Okrem toho je dispozícii nástroj na monitorovanie a riadenie nabíjania batérií MAN eManager M, plánovač trás MAN SmartRoute a nabíjacia tarifa MAN Charge&Go na požívanie verejnej nabíjacej infraštruktúry pre elektrické nákladné vozidlá. Mnohé digitálne aplikácie sa dajú uplatniť aj prostredníctvom MAN DriverApp.

MAN tiež ponúka 360-stupňové konzultačné služby v oblasti eMobility, ktoré sprevádzajú nový e-truck. Poradenstvo MAN Transport Solutions týkajúce sa prechodu na elektrickú mobilitu obsahuje analýzy nasadzovania vozidiel zákazníka a špecifické požiadavky na nabíjaciu infraštruktúru. Do ponuky služieb sú zahrnuté aj samotné nabíjacie stanice – prostredníctvom partnerstiev s dodávateľmi nabíjacej infraštruktúry. Platforma MAN ABBI ponúka výrobcom nadstavieb najmä všetky relevantné technické informácie, schémy a konštrukčné špecifikácie, ktoré potrebujú pri montáži nadstavieb na vozidlá MAN s elektrickým alebo konvenčným pohonom.

Dvanásťvalcový motor pre stavebné stroje

Riešenie pre výrobcov stavebných strojov s vysokými požiadavkami na výkon: Motor MAN D2862 V12 vystavený na stánku MAN Truck & Bus má veľký potenciál uplatnenia v stavebnom sektore. Vďaka odborným znalostiam aplikačných inžinierov z MAN Engines ho možno dokonale integrovať do veľkých rýpadiel alebo banských vozidiel. Najnovšia generácie motorov MAN pre ťažobný priemysel je k dispozícii podľa potreby so zdvihovým objemom od 20 do 30 litrov.

Aktuálne
Prečítajte si aj