27.3 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Štátna podpora ekologických nákladných vozidiel na Slovensku stále chýba

Ak sa opýtate slovenských dopravcov na ekologické nákladné vozidlá, mnohí vám povedia, že by sa im nebránili. Problémom však pre nich je, že ich cena je v porovnaní s klascikými deiselovými kamiónmi násobne vyššia, pričom podpora alebo úľavy zo straby štátu sú nulové.

Podľa združenia automobilových dopravcov ČESMAD Slovensko nechcelo zahrnúť podporu čistejších vozových parkov nákladných áut ani do Plánu obnovy. Pohľad do krajín západnej Európy však ukazuje, že takáto podpora dokáže fungovať. Príkladom sú Taliansko a Španielsko, ktoré už čoskoro začnú dávať svojim cestným dopravným firmám príspevky.

Foto: Cargo magazín

Taliansko na tento účel vyčlenilo cestných nákladných dopravcov 25 miliónov eur, určených na obnovu vozových parkov. Z tejto čiastky pôjde 2,5 milióna eur na nákup vozidiel od 3,5 tony s pohonom na alternatívne palivá CNG, LNG, hybridné dieselovo-elektrické a čisto elektrické vozidlá. Až 15 mil. eur pôjde na tzv. „šrotovné“, ak sa pri nákupe nových nákladných vozidiel s dieselovými motormi normy Euro VI/EA tie staré nad 3,5 tony zlikvidujú.

Taliani nezabudli ani na ekologickejšie prívesy a návesy pre kombinovanú dopravu alebo prípojné vozidlá nad 7 ton, slúžiace na prepravu rýchloskaziteľných potravín. Na ich obnovu je vyčlenených 7,5 mil. eur. Taliansky dopravca tak reálne dostane napríklad na nové nákladné vozidlo v kategórii od 3,5 tony do 7 ton s pohonom na CNG alebo hybridný pohon štátnu podporu 4 000 eur a na elektrický pohon 14 000 eur.

Foto: Cargo magazín

V kategórii ťažších vozidiel nad 7 ton môže dopravca dostať príspevok 9 000 eur za každé vozidlo na CNG alebo diesel-elektrický pohon a 24 000 eur za LNG vozidlo alebo čisto elektrické vozidlo. „Na Slovensku môžeme o podobnej podpore iba snívať a nie je sa prečo diviť, že v počte vozidiel na alternatívne ekologické pohony sme na chvoste krajín Európskej únie. Opakovane sme podobné návrhy predkladali aj my. Tu nám iné vlády ukazujú, že keď sa chce, tak sa dá,“ hovorí prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.

Príkladom podpory inovácií v cestnej nákladnej doprave z európskych peňazí môže byť aj španielska schéma, ktorá vyčleňuje financie pre dopravcov, ktorí musia prejsť na nové inteligentné digitálne tachografy. Španielsky dopravca s jedným až tromi nákladnými vozidlami dostane príspevok 3 000 eur, so štyrmi až desiatimi vozidlami 7 000 eur a ak má nad 10 vozidiel, dostane čiastku 12 000 eur.

Piešťanský hovorí, že na Slovensku si s povinným prechodom na nové tachografy musí poradiť samotný sektor cestnej dopravy, ktorého možnosti sú však limitované. ČESMAD Slovakia spolu s jendým zo súkromných subjektov spustil projekt, pomocou ktorého môže dopravca zo združenia ušetriť pri výmene inteligentného tachografu približne 100 eur na vozidlo. „Podobná spoločná súkromná iniciatíva, ktorá má momentálne benefit pre dopravcov vyše 130 000 eur, sa však stále nedá porovnať s tou štátnou španielskou. Aj o tom je nerovnosť v konkurencieschopnosti medzi dopravcami,“ vysvetľuje prezident ČESMAD Slovakia.

Aktuálne
Prečítajte si aj