Od mája 2025 vstupujú v Španielsku do platnosti nové opatrenia, ktoré zásadne menia spôsob využívania niektorých úsekov diaľnic. Na niektorých úsekoch sa ruší mýto.
Viaceré z nich sa stali bezplatnými, čím sa začína prechodné obdobie, ktoré síce zatiaľ neznamená úplné zrušenie mýta, no pre dopravcov a logistické firmy predstavuje dôležitý krok smerom k znižovaniu prevádzkových nákladov. Ušetriť za mýto má pre nich nezanedbateľné benefity.
Zrušené mýto na prvých úsekoch
Jedným z prvých príkladov je päťkilometrový úsek na radiále R-2 v provincii Guadalajara. Úsek medzi križovatkou s diaľnicou A-2 a priemyselnými zónami zostáva bez poplatku minimálne do konca roka 2026. Opatrenie vzniklo v spolupráci medzi autonómnym regiónom Castilla-La Mancha a centrálnou vládou s cieľom zlepšiť dostupnosť priemyselných a logistických oblastí.
Podobné opatrenia sa zaviedli aj v regióne Madrid – autobusy a autokary sú oslobodené od poplatkov na diaľnici R-5, a to v súvislosti s rekonštrukčnými prácami na A-5. Cieľom je podporiť verejnú dopravu a znížiť počet súkromných vozidiel v čase zvýšenej dopravnej záťaže.

Na juhovýchode krajiny zostáva aj naďalej bezplatný obchvat mesta Alicante na AP-7, minimálne do februára 2026. Po úspešnom testovacom období má toto rozhodnutie trvalo zlepšiť dopravnú situáciu v husto obývanej a turisticky vyťaženej oblasti Levante.
Strategický prelom: koniec koncesie na AP-68
Kľúčová zmena nastane v decembri 2025, keď sa skončí koncesia na diaľnici AP-68 medzi Bilbaom a Zaragozou. Ide o jednu z najdôležitejších trás spájajúcich sever Španielska s priemyselným východom krajiny. Očakáva sa, že zrušenie mýta na tomto úseku výrazne zlepší podmienky pre diaľkovú nákladnú dopravu a zníži náklady dopravcom, ktorí pravidelne prepravujú tovar medzi Baskickom a Valencijským spoločenstvom.

Proces liberalizácie diaľnic v Španielsku však nepostupuje jednotne. V mnohých prípadoch sa poplatky rušia automaticky po vypršaní koncesií, no v iných závisí rozhodnutie od regionálnych politík. Napríklad hlavné katalánske diaľnice zostanú spoplatnené až do roku 2039, zatiaľ čo AP-6 a jej odbočky (AP-51 a AP-61) budú bez mýta až v roku 2029, rovnako ako AP-15 v Navarre.
Dopady na logistiku a infraštruktúru
Pre logistický sektor predstavuje zrušenie mýta potenciálne zníženie prevádzkových nákladov, optimalizáciu trás a lepšie rozloženie dopravy medzi hlavné a sekundárne cesty. To môže mať pozitívny vplyv na bezpečnosť aj údržbu ciest a znížiť environmentálnu záťaž.
Na druhej strane však ostáva otázka dlhodobej finančnej udržateľnosti správy ciest. Bez príjmov z mýta sa bude štát musieť spoliehať na iné zdroje financovania, čo môže spôsobiť regionálne rozdiely v kvalite infraštruktúry alebo zvýšiť tlak na verejné financie.