9.4 C
Bratislava
sobota, 20 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Praktický návod pre nastavenie EETS

Nepraktickému prehadzovaniu palubných jednotiek bude čoskoro koniec aj na Slovensku. Začiatkom roka 2024 sa aj u nás spustí Európska služba elektronického výberu mýta (EETS). Prinášame vám návod pre nastavenie EETS palubnej jednotky.

Pre dopravcov to znamená, že pri cestách po Slovensku už nebudú musieť využívať výhradne palubnú jednotku súčasného poskytovateľa mýta. Po novom budú mať na výber z viacerých poskytovateľov. Rovnakú „krabičku“ budú môcť využívať aj v ďalších krajinách na všetkých spoplatnených úsekoch ciest v Európe, ktoré sú súčasťou systému EETS.

Štyria poskytovatelia na Slovensku

Na Slovensku bude službu európskeho mýta poskytovať štvorica spoločností, medzi nimi aj Eurowag. Ten je v rámci procesu schvaľovania už v štádiu prípravy pilotnej prevádzky. Všetci štyria poskytovatelia službu po splnení podmienok spustia naraz, odhadovaný termín je prvý štvrťrok 2024. Eurowag však záujemcom umožňuje registráciu už teraz, aby v momente spustenia služby mali všetko pripravené.

Foto: Cargo magazín

„Samotné nastavenie EETS na palubnej jednotke je veľmi intuitívne, jednoduché a trvá len chvíľu. Treba len skontrolovať, či sa údaje vozidla zhodujú s dátami, ktoré zobrazuje jednotka, či je aktívna želaná krajina EETS a hneď možno jazdiť,“ vysvetľuje Milan Moravský, odborník spoločnosti Eurowag.

Palubná jednotka

Po registrácii a objednávke doručí palubnú jednotku priamo na adresu kuriér. „Krabička“ sa umiestni na čelné sklo vozidla. Mala by sa nachádzať nad úrovňou stieračov. Nesmie byť tienená žiadnymi kovovými prvkami a nemala by sa nachádzať na vyhrievanej časti čelného skla. Jednotku možno zapojiť do 12V zásuvky. Výhodou je, že pri jazde krajinami zapojenými do systému EETS bude dopravcovi stačiť jediná palubná jednotka.

Nastavenie EETS jednotky

Pri prvom spustení jednotky treba skontrolovať, či nastavené údaje zodpovedajú realite. Ide najmä o evidenčné číslo vozidla, hmotnostnú triedu a počet náprav. Niektoré krajiny, ako napríklad Nemecko a Rakúsko, začínajú na kalkuláciu mýta vyžadovať aj ďalšie údaje, ako napríklad emisie oxidu uhličitého. „Palubná jednotka EVA od spoločnosti Eurowag okrem možností platby za mýto ponúka aj rôzne doplnkové funkcie, ako je napríklad telematika či bezpečné platby za palivo. Dopravcovia tak majú k dispozícii všetko potrebné v jedinej jednotke,“ hovorí odborník spoločnosti Eurowag.

Zdroj: Eurowag

Nastavenie krajiny

Dopravca si už pri objednávke určí krajiny, v ktorých plánuje jazdiť – v našom prípade bude základnou krajinou EETS SK. Ak dopravca jazdí pravidelné trasy do zahraničia, môže si od začiatku priobjednať aj ďalšie krajiny. Štáty si však možno doplniť aj dodatočne. „Aktívne mýtne domény sú prehľadne zobrazené priamo na palubnej jednotke. Aktivácia nových krajín je veľmi rýchla, hovoríme rádovo maximálne o hodinách,“ hovorí M. Moravský.

Zdroj: Eurowag

Prejazd mýtnou bránou

Vodič musí mať všetko potrebné nastavené už pred vstupom do daného štátu. Dostupnosť aktivovanej krajiny vidí priamo na displeji svojej palubnej jednotky, správnu funkčnosť samotnej jednotky signalizuje dióda, ktorá svieti na zeleno. Pri prejazde mýtnou bránou navyše zaznie tón, krátke pípnutie, ktoré potvrdí zaznamenanie mýtnej transakcie.

Zdroj: Eurowag

Platba

Moravský považuje za jednu z najväčších výhod EETS prehľadnosť a jednoduchosť platby a to aj pri prejazde viacerými krajinami. Keďže rôzne európske štáty majú rozdielne požiadavky na fakturačné údaje, dopravca dostane prehľadné faktúry za každú krajinu. Platí však len raz – od poskytovateľa, napríklad spoločnosti Eurowag, dostane krycí list. Vďaka tomu bez ohľadu na počet tranzitných krajín a mýtnych transakcií zaplatí všetko jedinou úhradou.

Zdroj: Eurowag
ZdrojEurowag
Aktuálne
Prečítajte si aj