Takto je vo všebecnosti postavený nový zákon, ktorý chráni pred príliš dlhými prestojmi dopravcov v Taliansku.
Talianske združenia cestných dopravcov však vyzývajú na okamžité a dôsledné uplatňovanie nového zákona č. 105/2025, ktorý stanovuje povinnú kompenzáciu 100 eur za každú hodinu čakania pri nakládke a vykládke nad rámec 90 minút. Podľa dopravcov sa niektorí operátori v prístavoch a logistických centrách pokúšajú zákon obchádzať, čo vyvoláva napätie naprieč dodávateľským reťazcom.
V spoločnom liste adresovanom hlavným organizáciám talianskeho námorného a logistického sektora šesť združení z Ligúrie (vrátane ALIAI, ASSOTIR či Trasportounito) zdôraznilo, že legislatíva je jasná a nepripúšťa výnimky ani odklady.
Nad 90 minút pokuta 100 eur za každú hodinu
Zákon 105/2025 zavádza 90-minútový bezplatný časový rámec na nakládku alebo vykládku. Po jeho prekročení vzniká dopravcovi nárok na kompenzáciu vo výške 100 eur za každú začatú hodinu meškania. Nová legislatíva zároveň zavádza solidárnu zodpovednosť – za úhradu sú zodpovední odosielateľ aj subjekt vykonávajúci nakládku, pričom zodpovednosť sa rozširuje aj na prípady, keď k meškaniu dôjde v dôsledku nečinnosti iných článkov dodávateľského reťazca.
Zákon tiež:
- umožňuje preukázať čas príchodu cez GPS alebo inteligentný tachograf,
- sprísňuje sankcie za oneskorené platby,
- vytvára legislatívny základ pre štátnu podporu obnovy vozového parku.
„Tieto ustanovenia sú kľúčové pre ochranu dôstojnosti vodičov a pre ekonomickú udržateľnosť nášho odvetvia,“ uvádza sa v spoločnom vyhlásení združení. Zároveň varujú, že obchádzanie alebo zámerné zdržovanie uplatňovania zákona nebude akceptované.

Reprezentatívna organizácia Federlogistica-Conftrasporto, zastupujúca veľké logistické a prístavné podniky, reagovala pozitívne. Jej prezident Davide Falteri označil nové pravidlá za nevyhnutnú ochranu pravidelnosti, profesionálnej bezpečnosti a ekonomickej stability sektora cestnej dopravy.
„Príliš často boli dopravcovia nútení akceptovať extrémne podmienky prevádzky a neprimerané čakacie doby, ktoré sú nezlučiteľné s efektívnym systémom,“ uviedol Falteri. Zároveň vyzval logistických operátorov, aby plne prijali nové pravidlá, upravili zmluvy a zamedzili vzniku neplánovaných nákladov.
Tlak aj z národnej úrovne
Ligurijská iniciatíva prichádza krátko po podobnej výzve od UNATRAS, národnej organizácie talianskych dopravcov. Tá 7. októbra zaslala list ministrovi dopravy Matteovi Salvinimu, v ktorom varuje pred nejasným výkladom pravidiel zo strany iných aktérov reťazca, čo podľa UNATRAS znevýhodňuje dopravcov ako slabšiu zmluvnú stranu.
UNATRAS požaduje od vlády jednoznačné potvrdenie toho, že pravidlá sú účinné a neodvolateľné a nevyžadujú žiadne dodatočné vykonávacie opatrenia. Zároveň pripomína, že stále neboli uvoľnené prostriedky vo výške 590 miliónov eur na obnovu vozidlového parku, prisľúbené v rámci balíka Decreto Infrastrutture.

Inšpirácia z Portugalska a Španielska
Taliansko sa pridáva k trendu, ktorý už v praxi funguje v Portugalsku a Španielsku. Portugalský Dekrét 57/2021 zakazuje vodičom nákladných vozidiel vykonávať nakládku a vykládku, stanovuje maximálny čas čakania na dve hodiny a umožňuje žiadať kompenzácie vo výške 12 až 40 € za hodinu, v závislosti od typu vozidla. Pri meškaní nad 10 hodín sa kompenzácia zvyšuje o ďalších 25 % za každú nasledujúcu hodinu.
V Španielsku platí od roku 2022 podobná legislatíva: vodiči vozidiel nad 7,5 t nesmú nakladať ani vykladať, pričom kompenzácia sa uplatňuje už po 1 hodine meškania. Okrem toho zahŕňa aj povinnosť prispôsobiť ceny prepravy podľa cien paliva a dodržiavať pravidlá EÚ balíka mobility, najmä ohľadom pracovného času a odpočinku.
Signál pre celú Európu
Taliansky zákon č. 105/2025 tak môže predstavovať referenčný rámec pre ostatné členské štáty EÚ, ktoré zatiaľ podobné pravidlá nezaviedli. V čase, keď sa zvyšuje tlak na efektivitu prepravných operácií a dôstojné podmienky pre vodičov, môže byť práve zavedenie odmeňovania za neefektívne čakanie nástrojom na zlepšenie fungovania celého reťazca a odstránenie dlhodobých disproporcií medzi zadávateľmi prepráv a samotnými dopravcami.

