16.9 C
Bratislava
nedeľa, 14 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Nové plynové motory Scania

Scania sa o svojich nových plynových motoroch prvýkrát zmienila na minuloročnom veľtrhu IAA, zásadný obrat ale prichádza v momente, keď sa tieto unikátne motory objavujú na trhu – teraz sú spárované s dvoma tretinami úspešného hnacieho ústrojenstva Super.

Nové motory tvoria spolu s prevodovkou G25 a zadnou nápravou pochádzajúcou z dieselového súrodenca dobre zohrané trio. Výsledkom je podľa Scanie úspora paliva na diaľkových trasách vo výške 5 %.

Šetrné plynové motory Scania

Ako hovorí senior produktový manažérk pre obnoviteľné palivá v Scanii Ola Henriksson, toto spojenie považovali od samého začiatku za trefu do čierneho. Tak ako hnacie ústrojenstvo Super, aj plynové motory totiž ťažia z väčšieho rozpätia prevodových pomerov prevodovky G25. „V spojení s ňou a novými nápravami môžu motory väčšinu času pracovať v ideálnych otáčkach. V konečnom dôsledku potom toto hnacie ústrojenstvo vykazuje 5% úsporu paliva,“ hovorí Ola Henriksson.

Foto: Scania

Záujem o lokálne vyrábané biometánové palivá pre nákladné automobily, akými sú napríklad Bio-LNG alebo Bio-CNG, stále rastie. Spoločnosti a dopravcovia sa snažia čo najrýchlejšie dekarbonizovať svoje aktivity a riešenia na báze biometánu sú ľahko dostupné prostredníctvom rýchlo sa rozvíjajúcej siete plniacich staníc. S takýmito palivami je možné znížiť emisie CO2 až o 90 % a to podľa metodiky „well-to-wheel“.

Okamžitá cesta k dekarbonizácii

Henriksson si myslí, že palivá na báze biometánu sú jednoznačným riešením pre všetkých zákazníkov, ktorí chcú začať svoju cestu k dekarbonizácii hne%d teraz. „Naše motory na plyn pokrývajú široké spektrum možných využití. S najväčšími nádržami na skvapalnený plyn, ktoré ponúkame, môže 40-tonová súprava ťahača a návesu dosiahnuť dojazd až 1800 km. Keď k tomu pridáte výkon 460 k a krútiaci moment 2 300 Nm, ktoré ponúka náš motor OC13, získate dokonalý nástroj pre európsku diaľkovú dopravu.“

Siete bioplynových čerpacích staníc sa v Európe pomerne rýchlo rozširujú, čo podporuje jednak zvýšený dopyt, ako aj zapojenie významných hráčov z palivového priemyslu. Znižovanie emisnej stopy CO2 už dávno nie je téma týkajúca sa iba „zelených“ spoločností, ktoré chcú získať verejné uznanie. V súčasnosti je to z pohľadu švédskej značky už úplná nutnosť pre drvivú väčšinu dopravcov všetkého druhu, pričom je potrebné čo najrýchlejšie využiť všetky dostupné prostriedky.

Základ v overenej technike

Nové plynové motory vychádzajú z osvedčeného 13-litrového plynového motora, ktorý má Scania v ponuke už niekoľko rokov. Zvýšením úrovne výkonu týchto motorov a ich prípravou na budúce legislatívne požiadavky chce Scania zvýšiť svoj podiel na dekarbonizácii trhu.

„Som si istý, že vďaka zníženiu emisií CO2, jazdným vlastnostiam a dojazdom, ktoré teraz ponúkame, objaví toto skvelé riešenie stále viac zákazníkov. Prináša totiž množstvo evidentných výhod a nemá prakticky žiadne zápory. Okrem toho sa môže vodič tešiť aj z výrazne nižšej hladiny hluku“ uzatvára Ola Henriksson.

Technické údaje pre dva nové plynové motory Scania

TypRadový
Zdvihový objem12,7 litru
Postupnosť zapaľovania1-5-3-6-2-4
Počet valcov6
Počet ventilov na valec4
Vŕtanie x zdvih130 x 160 mm
Kompresný pomer12.6:1
Vstrekovanie palivaBosch + CEM1
Objem olejovej náplne43 litrov
Riadenie emisiíScania EGR a trojcestný katalyzátor
Najvyšší výkon420 k (311 kW) @ 1900 /min460 k (340 kW) @ 1900 /min
Najvyšší krútiaci moment2100 Nm @ 1000-1300 /min2300 Nm @ 1000-1300 /min
ZdrojScania
Aktuálne
Prečítajte si aj