27.3 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Polovica dopravcov nerozvíja svoje podnikanie, nemá na to vodičov

Nová správa Medzinárodnej únie cestných dopravcov (IRU) o nedostatku vodičov nákladných vozidiel v Európe ukazuje, že viac ako polovica dopravných spoločností nemôže rozšíriť svoje podnikanie kvôli nedostatku profesionálnych vodičov.

Podľa štúdie IRU z roku 2023, ktorá skúmala viac ako 1 000 európskych dopravných operátorov cestnej nákladnej dopravy, viac ako polovica európskych dopravných spoločností nemôže rozšíriť svoje podnikanie, pretože nemôžu nájsť kvalifikovaných vodičov nákladných vozidiel.

Kamión s autami na návese
Foto: Cargo magazín

Priemerný vek je 47 rokov

Medzi dôsledky nedostatku profesionálov patrí tiež zníženie produktivity, ktoré pociťuje takmer 50 % spoločností, a pokles príjmov, ktorý deklarovalo 39 % dopravných firiem. V Európskej únii (EÚ), Nórsku a Spojenom kráľovstve spolu chýba viac ako 233 000 vodičov nákladných vozidiel. Toto číslo sa má do roku 2028 zvýšiť na viac ako 745 000, prtože časť zo súčasných vodičov odíde do dôchodku.

Profesia vodiča nákladného vozidla v Európe má pokračujúci trend starnutia. Priemerný vek profi vodičov je v súčasnosti 47 rokov. Tretina vodičov nákladných vozidiel má viac ako 55 rokov a očakáva sa, že v nasledujúcich desiatich rokoch odíde do dôchodku, zatiaľ čo len menej ako 5 % vodičov má menej ako 25 rokov.

Kamión s cisternovým návesom na diaľnici
Foto: Cargo magazín

Operátori hľadajú riešenia

Viac ako 70 % európskych dopravných spoločností podniká opatrenia na udržanie a prilákanie vodičov. Viac ako polovica operátorov poskytuje odmeny za výkon a zvyšuje platy, aby lepšie udržali a prilákali vodičov. V Európe je priemerný hrubý plat vodiča nákladného vozidla o 55 % vyšší ako národná minimálna mzda, pričom v Holandsku dosahuje až 133 %.

Ďalšie opatrenia, ktoré zavádzajú operátori, zahŕňajú investovanie do lepších vozidiel (44 % firiem), krytie nákladov na prístup k profesii (35 % firiem) a poskytovanie príležitostí na zvýšenie kvalifikácie (25 % firiem).

Actros na diaľnici pri Senci
Foto: Cargo magazín

Vysoké náklady na získanie vodičského preukazu a odborných kvalifikácií v Európe, ktoré sú v priemere 3,7-krát vyššie ako priemerná mesačná minimálna mzda, predstavujú významnú prekážku pri prilákaní ľudí do tejto profesie, najmä pokiaľ je reč o mladých ľuďoch.

Pomôcť musia aj vlády

Riaditeľka IRU Raluca Marian hovorí, že najnovšia správa IRU o nedostatku vodičov nákladných vozidiel v Európe jasne ukazuje, že dopravné spoločnosti aj obchod EÚ nedostatok kvalifikovaného personálu výrazne poškodzuje. „Je tiež zrejmé, že spoločnosti robia všetko, čo môžu, aby prilákali a udržali viac vodičov. Aj keď sú príčiny nedostatku vodičov rôznorodé, EÚ a vlády musia zohrávať svoju úlohu pri odstraňovaní prekážok vstupu a podpore atraktívnejších pracovných podmienok,“ konštatuje Marian.

Podľa nej by sa časový priestor medzi školou a nástupom do povolania mal byť uzavretý tým, že sa umožní získavať vodičské skúsenosti už 17-ročným, pričom by išlo o zaúčanie sa spolu s inštruktorom. Pomohlo by aj uznávanie vodičských preukazov a kvalifikácií z tretích krajín, ak by bolo harmonizované na úrovni EÚ. „Podmienky na odpočinok vodičov by sa mali tiež zlepšiť, vrátane výstavby viacerých bezpečných a zabezpečených parkovísk,“ dodáva Marian.

Ženy stále chýbajú

Iba 4 % európskych vodičov nákladných vozidiel sú ženy. Nemecko (7,2 %), Rumunsko (6,1 %) a Francúzsko (4,5 %) majú najvyšší podiel žien vodičiek nákladných vozidiel. Dostupnosť bezpečných pracovných podmienok a prístup k dobre vybaveným odpočinkovým zónam sú hlavnými obavami, ktoré ženy v tejto práci majú. Ich zlepšenie je kľúčové, ak ich do tejto profesie má prísť viac.

ZdrojIRU
Aktuálne
Prečítajte si aj