Od 1. júla 2025 budú na Slovensku platiť nové sadzby mýta. V praxi to znamená, že dopravcovia za mýto zaplatia viac. O koľko?
Dopravcom sa jazda po spoplatnených úsekoch ciest môže predražiť o desiatky percent. Najhoršie na tom budú dopravcovia, ktorých vozidlá zaostávajú za ekologickými normami. Ak by majiteľ stále prevádzkoval nákladné vozidlo nad 12 ton s piatimi nápravami v dnes už zriedkavej emisnej triede EURO 0, od 1. júla zaplatí za trasu Bratislava – Košice v porovnaní s dnes platnými sadzbami dvakrát viac. Viac ale budú platiť aj majitelia nových nákladných vozidiel.
Nové mýto zvýhodňuje ekologickejšie vozidlá
Zmeny prináša nový zákon, ktorý do slovenskej legislatívy zavádza európsku smernicu známu ako Eurovignette. Za jej prijatím je snaha o znižovanie škodlivých emisií, najmä CO2. „Mnoho krajín zvyšuje sadzby mýta nielen z dôvodu inflácie a vyšších nákladov na infraštruktúru, ale aj preto, aby motivovali dopravcov na prechod na ekologickejšie vozidlá,“ hovorí Ivana Lang, ktorá má v spoločnosti Eurowag na starosti mýtne systémy.
„Takzvaná Eurovignette je úprava direktívy Európskej komisie. Hlavným cieľom je znížiť emisie CO2 do roku 2030 o 30 %,“ vysvetľuje odborníčka z Eurowagu. Podľa novej smernice, ktorá do slovenského zákonodarstva prechádza v nariadení vlády SR 418/2024 Z. z., sú vozidlá podľa dopadu na životné prostredie rozdelené do piatich CO2 tried, od čoho sa bude odvíjať aj platba za mýto. Do najvyššej ,teda najekologickejšej triedy, budú patriť iba elektrické a vodíkové vozidlá.

O koľko drahšie bude mýto?
Nové pravidlá pre komerčnú cestnú dopravu tak jazdu po spoplatnených úsekoch slovenských ciest výrazne predražia. Najlepšie to demonštruje praktický príklad. Nákladné vozidlo nad 12 ton s piatimi nápravami, ktoré ide z Bratislavy do Košíc, prejde približne 236 kilometrov po diaľnici alebo rýchlostnej ceste, 137 kilometrov po cestách I. triedy, ktoré nie sú súbežné s diaľnicami a asi 20 kilometrov po zvyšných komunikáciách.
Majitelia najnovších nákladných vozidiel s triedou EURO VI, ktorí po 1. júli nepodniknú žiadne kroky, zaplatia zhruba o tretinu viac. Kým dnes ich mýto vyjde na asi 65 eur, po novom to už bude 89 eur bez DPH. Budú totiž automaticky zaradení do emisnej triedy 1.
Ak prevádzkujú nízkoemisné vozidlo, oplatí sa im do mýtneho systému nahrať údaje z osvedčenia o evidencii a z dokumentácie výrobcu, ktoré osvedčujú splnenie požadovaných podmienok. Ak by boli na ich základe zaradení do emisnej triedy 4, čo je pri spaľovacích motoroch najekologickejší variant, za rovnakú trasu by zaplatili „len“ približne 81 eur bez DPH.

Ak by sme do príkladu zobrali spomínané staré nákladné vozidlo s emisnou triedou EURO 0, ktoré na slovenských cestách už ale našťastie takmer nevidieť, po 1. júli by jeho prevádzkovateľ zaplatil za mýto dvojnásobok. Namiesto dnešných 83 eur bez DPH by to bolo 164 eur bez DPH. Podobne ako dnes, dopravcovia si budú môcť v závislosti od ročného nájazdu uplatniť zľavy.
Čiastočná kompenzácia cez nižšiu cestnú daň
Zvýšené náklady chce štát dopravcom aspoň čiastočne kompenzovať znížením sadzby cestnej dane pre ťažké nákladné vozidlá. Nastavená je na na minimum podľa európskych pravidiel. Dopravca tak pri najčastejšie používanej súprave s návesom na jedno vozidlo ročne ušetrí približne 330 eur.
Zmena v platbe mýta sa najviac dotkne vozidiel, ktoré boli registrované pred 1. júlom 2019. Tie automaticky spadnú do najmenej ekologickej a teda z pohľadu ceny mýta aj najdrahšej kategórie bez nároku na zaradenie do vyššej emisnej triedy.

Nová smernica už od roku 2023 platí napríklad v Nemecku. „Po zavedení Eurovignette došlo v Nemecku k navýšeniu cien mýta za kilometer o 76-84 %, zvýhodnené sadzby si dokázalo nárokovať približne 10-20 % dopravcov,“ vysvetľuje odborníčka spoločnosti Eurowag.
Viac za mýto zaplatíte aj za hranicami
Dopravcovia si nebudú priplácať iba doma na Slovensku. Napríklad v Českej republike sa platba za jazdu po spoplatnených úsekoch zvýšila pre vozidlá nad 3,5 tony približne o 5 %. Kamión nad 12 ton s piatimi nápravami emisnej triedy EURO VI a CO2 triedy 4 tak za cestu zo slovenskej hranice do Prahy zaplatí mýto približne 55 eur (1 367 CZK). Novinkou u západných susedov je presun portálu českého elektronického systému mýta z adresy mytocz.eu na novú adresu myto.gov.cz.
V Rakúsku stúpli ceny mýta pre nákladné autá nad 3,5 tony od januára tohto roka. V závislosti od počtu náprav a triedy CO2 sa nárast pohybuje od 7,3 až do 12,6 %. V Maďarsku sa mýto zvyšovalo najmä z dôvodu inflácie, narástlo o 3,4 %.
Modelový príklad
Trasa Bratislava – Košice (393 spoplatnených km), nákladné vozidlo nad 12 ton, 5 a viac náprav
Najhorší eko variant EURO 0, CO2 – 1 | Najlepší eko variant (spaľovací motor) EURO VI, CO2 – 4 | |
Súčasná cena | 83,48 | 64,87 |
Nová cena | 164,8 | 81,52 |
Ceny sú v eurách bez DPH
Zdroj: Eurowag, kalkulátor mýta NDS, Prílohy 5 a 6 Nariadenia vlády SR 418/2024 Z. z. v znení účinnom od 1. júla 2025