27.3 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

MAN spustil predaj elektrických nákladných vozidiel

MAN Truck & Bus spustil predaj svojho prvého vysokovýkonného elektrického vozidla. Doteraz evidujú v Mníchove 600 dopytov na objednávky tohto auta, v zmysle časového harmonogramu bude 200 kusov uvádzacej série dodaných vybraným zákazníkom v roku 2024. Výroba tzv. e-truckov sa v mníchovskej fabrike MAN rozbehne vo väčších počtoch od roku 2025, kedy sa očakáva rast dopytu.

MAN položil základy svojho vývoja nových veľkosériových elektrických nákladných vozidiel eTGX a eTGS približne pred dvoma rokmi. Zriadil Centrum eMobility a investoval do svojho závodu v Mníchove, aby sa pripravil na zmiešanú produkciu dieselových a elektrických nákladných vozidiel.

Úžitkové vlastnosti ako diesel

Odvtedy bolo vyrobených 50 prototypov a na prechod na elektrickú mobilitu vyškolených okolo 4 000 zamestnancov z výroby aj predaja. Navyše MAN v rámci svojej norimberskej továrne investuje približne 100 miliónov eur do prevádzky na výrobu batérií.

MAN eTruck je v predaji
Foto: MAN Truck & Bus

Vývojojári mníchovskej automobilky si ale od začiatku za cieľ zachovať praktické vlastnosti a schopnosti využiť vozidlo v rôznych segmentoch rovnako a s rôznymi nadstavbami, rovnako ako je to dnes v prípade vozidiel so spaľovacímim motormi.

MAN Truck & Bus dopravcom pomôže

Prechod na elektrické nákladné vozidlá si vyžaduje viac ako len kvalitné vozidlo. Pripraviť sa musia aj samotní dopravcovia a práve preto poskytuje MAN komplexné poradenstvo v oblasti elektrickej mobility. Zákazníkom pomáha s konfiguráciou vozidiel, analýzou podmienok prevádzky, trás, či manažovaním vozidlového parku. Od toho sa následne odvíja aj poradenstvo ohľadne nabíjacej infraštruktúry.

MAN eTruck eTGS
MAN TGS pre ťažkú distribúciu tovarov je teraz k dispozícii aj ako plne elektrický variant s rovnakými technickými parametrami a takou istou modularitou, ako má model eTGX (Foto: MAN Truck & Bus)

Podporu klientom poskytujú aj digitálne nástroje ako MAN eReadyCheck, ktorý pomáha zistiť, ako sa trasy zákazníka dajú pokryť čisto elektricky. MAN eManager zase umožňuje správcom vozidlových parkov nepretržite sledovať informácie o stave nabitia všetkých prevádzkovaných elektrických nákladných vozidiel.

MAN sa tiež zaviazal rozširovať nabíjaciu infraštruktúru. V rámci TRATON GROUP do ktorej patrí, je súčasťou iniciatívy spolu so spoločnosťami Daimler Truck a Volvo Group. Spoločne založili joint-venture s cieľom zriadiť najmenej 1 700 vysokovýkonných nabíjacích bodov na diaľniciach alebo v ich blízkosti a v logistických uzloch po celej Európe. MAN ponúka pre zákazníkov aj vlastnú nabíjaciu infraštruktúru. Spolupracuje na nej so spoločnosťami ako ABB, Heliox alebo SBRS.

Viacero možností konfigurácie batérií

Nové vozidlá MAN eTGX a MAN eTGS dostali variabilné usporiadanie batérií. Zo šiestich batérií sú dve umiestnené pod kabínou, štyri ďalšie sú na ráme vozidla. Takto má vozidlo k dispozícii 480 kWh využiteľnej kapacity pre denné dojazdy od 600 do 800 kilometrov.

MAN eTruck batérie
Modulárna koncepcia batérií umožňuje vybaviť vozidlo tromi, štyrmi alebo piatimi batériami (Foto: MAN Truck & Bus)

Batérie vyvinul MAN špeciálne pre úžitkové vozidlá a bude ich veľkosériovo vyrábať v závode v Norimbergu od roku 2025. Batérie majú NMC články, špecifický tepelný manažment, vysokú hustotu energie a podľa značky aj dlhú životnosť a rýchle nabíjanie. Rýchle nabíjanie MAN vyzdvihuje aj pri nízkom zvyškovom nabití batérie a nízkych vonkajších teplotách.

V mestskej distribučnej doprave podľa štatistík postačuje dojazd na úrovni 250 km, pričom dobíjanie prebieha počas noci, keď je auto v depe. Nakoľko majú batérie modulárnu koncepciu, modely MAN eTGX a MAN eTGS môžu byť vybavené aj menším poćtom batérií, konkrétne tromi alebo štyrmi batériami namiesto šiestich. Pohotovostná hmotnosť vozidla sa tak môže znížiť až o 2,4 tony. Nižšia váha sa odrazí vo vyššom užitočnom zaťažení aj nižšej spotrebe energie pri čiastočne naloženom alebo prázdnom vozidle.

Nabíjanie aj cez MCS

MAN pri vývoji myslel dopredu a okrem štandardného nabíjania pomocou CCS, kedy maximálny výkon nabíjania dosahuje 375 kW, bude hneď od začiatku predaja v ponuke aj výkonnejšie megawattové nabíjanie (MCS), ideálne pre dobíjanie počas prestávok na ceste. Táto technológia spočiatku umožní využívať nabíjací výkon 750 kW, v neskoršom štádiu dokonca viac ako jeden megawatt.

eMotor MAN
Kombinovaná pohonná jednotka modelov MAN eTGX a MAN eTGS je umiestnená centrálne v ráme. Pozostáva zo synchrónneho elektromotora, z meniča jednosmerného prúdu na striedavý prúd a 2-stupňovej alebo 4-stupňovej prevodovky (v závislosti od výkonu motora, ktorý môže mať 245 kW/333 k, 330 kW/449 k alebo 400 kW/544 k). Foto: MAN Truck & Bus

Dve zásuvky CCS je možné umiestniť variabilne na ľavej a pravej strane, za predným podbehom alebo vzadu na pravej strane rámu. Systém spravovania batérií MAN zabezpečuje, aby batérie boli vždy v optimálnom prevádzkovom stave s ohľadom na úroveň nabitia jednotlivých článkov, sleduje napätie a prúd, optimálnu reguláciu teploty a monitoruje izoláciu počas nabíjania aj počas jazdy.

Rýchlejšia montáž nadstavieb

Modulárna architektúra batérií pre modely MAN eTGX a MAN eTGS uľahčuje prácu aj nadstavbárom. Vďaka flexibilnému umiestneniu batérií sú na ľavej alebo pravej strane rámu voľné miesta pre vysokovýkonné čerpadlá a odkladacie priestory pre príslušenstvo zariadení. Dobré rozloženie hmotnosti zabezpečuje aj štandardná inštalácia dvoch batérií pod kabínou, v priestore, kde býva uložený spaľovací motor.

K dobrému ťažisku prispieva aj centrálne umiestnenie pohonnej jednotky v strede rámu. Táto konštrukčná skupina pozostáva zo synchrónneho elektromotora, z meniča, ktorý zodpovedá za konvertovanie jednosmerného prúdu z batérie na striedavý prúd a ďalej je to 2-stupňová alebo 4-stupňová prevodovka (v závislosti od výkonu motora). Na prenos krútiaceho momentu na hnacie nápravy je použitý konvenčný kardanový hriadeľ.

Podľa typu nadsadenia vozidla je k dispozícii elektromotor s výkonom 245 kW (333 k), 330 kW (449 k) alebo 400 kW (544 k) s maximálnym krútiacim momentom 800, 1150, resp. 1250 Nm. Pri jazde na voľnobeh a brzdení môže vodič podľa potreby použiť elektromotor ako generátor a premieňať kinetickú energiu vozidla späť na elektrickú energiu a tým dobíjať batérie.

Najväčší výkon rekuperácie zodpovedá maximálnemu výkonu elektromotora, takže je podľa značky porovnateľný s dnešnými odľahčovacími brzdami dieselového motora. Automatické preraďovanie prevodovky podporuje čo najlepšiu rekuperáciu pri zvýšených otáčkach motora.

Elektrické hnacie ústrojenstvo použité vo vozidlách MAN eTGX a eTGS má v porovnaní s elektrickou zadnou nápravou a podobnými konštrukciami niekoľko výhod. Okrem dobrého užitočného zaťaženia poháňanej nápravy je to aj vysoký komfort jazdy, za ktorú vďačí nízkej hmotnosti neodpružených častí.

MAN eTruck príroda
Foto: MAN Truck & Bus

Ďalšou výhodou je dobrá ochrana pohonnej jednotky, ktorá je bezpečne uchytená v ráme a tým chránená proti nárazom a vibráciám. Navyše do tejto montážnej pozície možno jednoducho integrovať mechanický pomocný pohon pre funkcie nadstavby, napr. hydraulické čerpadlá. Na novom elektrickom MAN-e je aj priame pripojenie elektro-mechanického pomocného pohonu.

Kombinácia modulárneho batériového konceptu a umiestnenia motora je priaznivá pre užitočné zaťaženie a umožňuje aplikovať veľmi krátke rázvory (od 3,75 m) a spájať ťahač so všetkými bežnými variantmi návesov v rámci povolenej celkovej dĺžky. Vďaka kompaktnému dizajnu batérií dokáže MAN ponúknuť svoje nové elektrické modely ako ťahač návesov s vnútornou výškou 3 m. V tomto vyhotovení sa uplatní predovšetkým vo výrobnej logistike, napríklad v automobilovom priemysle.

Vodičov má osloviť komfort

V kabínach MAN eTGX a MAN eTGS čaká na vodičov známe usporiadanie kabíny aj rovnaká logika ovládania doplnená funkciami typickými pre elektrické vozidlá. Rekuperácia sa dá ovládať bežnou páčkou pod volantom na pravej strane stĺpiku riadenia alebo pomocou voliteľného režimu jazdy s jedným pedálom – ak vodič zmenšuje tlak na plynový pedál, intenzita rekuperovania narastá.

To mu má pomôcť prispôsobovať tempo jazdy bez použitia prevádzkových bŕzd a zároveň využívať kinetickú energiu vozidla a vo forme elektrickej energie ju dodávať späť do batérií. Digitálny prístrojový panel poskytuje informácie o stave nabitia batérií, spotrebe energie a rekuperácii energie. Ide o úplnú novinku.

V elektrickom vozidle sa energia z batérií využíva nielen na jazdu, ale aj na vykurovanie alebo klimatizovanie kabíny vodiča. Aby tento proces prebiehal čo najefektívnejšie, celý systém tepelného manažmentu vozidla kombinuje chladiace okruhy vykurovacieho systému, pohonnej jednotky a tepelného manažmentu vysokonapäťových batérií.

Vďaka tomu sa prebytočné teplo vznikajúce počas prevádzky využíva na vykurovanie kabíny a energia z batérií sa čerpá iba v prípade potreby. Zaručuje to regulovanie teploty aj v zimných podmienkach v kabínach všetkých veľkostí. Ponuka kabín pre elektrické nákladné autá je zhodná s ponukou dnešných modelov s dieselovým motorom (široká kabína pre MAN TGX a užšia pre MAN TGS, pričom každá je dostupná v troch verziách výšky strechy).

Aktuálne
Prečítajte si aj