Skupina Behrens, špecializovaná na logistiku drevárskych výrobkov, nasadila prvých šesť z plánovaných dvanástich elektrických nákladných vozidiel MAN eTGX do každodennej prevádzky.
Doteraz s nimi stihla najazdiť viac ako 50 000 kilometrov a výsledky ukazujú, že aj pri vysokom dennom výkone môžu byť bezemisné ťahače spoľahlivé, úsporné a prakticky využiteľné. „MAN eTGX prekonal naše očakávania – je spoľahlivý, výkonný a ekonomický. Spotreba sa pohybuje medzi 80 a 90 kWh na 100 kilometrov, čo je približne o 10 % menej, než sme predpokladali,“ uviedol Andreas Jedamzik, manažér vozového parku skupiny Behrens. Vodiči podľa neho oceňujú tichú jazdu, komfort a dojazd, ktorý v praxi bez problémov pokrýva až 650 kilometrov denne. Ako príklad uvádza Behrens nočnú trasu medzi Rotenburgom a Osnabrückom, s jedným plánovaným zastavením na nabíjanie.

MAN eTgx vozí drevo
Elektrické nákladné vozidlá MAN eTGX boli oficiálne odovzdané začiatkom januára 2025. Odvtedy sú nasadzované na distribučné a tzv. shuttle trasy. Vozidlá majú šesť batériových modulov s celkovou kapacitou do 534 kWh, čo umožňuje dojazd približne 500 kilometrov bez dobíjania. V prípade potreby môže byť dojazd predĺžený až na 740 kilometrov siedmou voliteľnou batériou.
Skupina Behrens využíva podvozky v konfigurácii 6×2 s elektrickými vysokozdvižnými vozíkmi Palfinger FLS25, ktoré sú vybavené varovným a osvetľovacím systémom a nabíjajú sa priamo z vozidla. Vďaka výmenným nadstavbám BDF s elektrickým ovládaním môžu vodiči rýchlo a bezpečne nakladať a vykladať tovar. Takéto riešenie zároveň umožňuje flexibilné plánovanie trás, napríklad večerné rozvozy nadstavieb, ktoré si ráno preberajú iné vozidlá spoločnosti.

Nabíjanie vlastnou infraštruktúrou
Behrens zabezpečuje dobíjanie prostredníctvom vlastnej infraštruktúry. V lokalitách Rotenburg a Großenhain vybudovali celkovo 12 rýchlonabíjacích staníc s megawattovou trafostanicou, ktoré umožňujú nočné nabíjanie celej flotily.
Tieto elektrické ťahače sú zároveň súčasťou výskumného projektu „Transportation in Charge“, ktorý realizuje Fraunhofer IFAM v spolupráci so spolkovým ministerstvom pre digitálnu infraštruktúru a dopravu v rámci programu KsNI. Cieľom je analyzovať prevádzkovú efektivitu elektrických nákladných vozidiel a ich infraštruktúry v reálnych podmienkach.

Elektrický MAN eTGX s miliónmi kilometrov
Ešte pred začiatkom sériovej výroby v júni 2025 dodal MAN zákazníkom približne 200 predprodukčných vozidiel eTGX, ktoré už spolu najazdili viac ako 2 milióny kilometrov. Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 97 kWh/100 km. Mimoriadny záujem je aj o tzv. lowdeck ťahač s výškou točnice len 950 mm, ktorý umožňuje plne elektrickú prepravu s vnútornou nakladacou výškou 3 metre, čo je ideálne napríklad pre potreby automotive logistiky.
„Skupina Behrens ukazuje, ako môže vyzerať úspešná implementácia elektromobility v ťažkej doprave. Spolu s MAN-om spoločne formujeme budúcnosť logistiky,“ povedal Friedrich Baumann, člen predstavenstva MAN Truck & Bus pre predaj a zákaznícke riešenia.