5.6 C
Bratislava
streda, 17 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Eurowag rozšíri sieť LNG staníc

Poskytovateľ integrovaných riešení v oblasti cestnej dopravy v Európe Eurowag má v susednej Českej republike už dve čerpacie stanice na skvapalnený zemný plyn (LNG). Nové LNG stanice v Kozomíne a Modleticiach sú súčasťou rastúcej európskej siete, ktorú tvotrí približne 700 tankovacích lokalít.

Zakladateľ a CEO Eurowagu Martin Vohánka považuje dekarbonizáciu za dôležitý záväzok, ktorému sa v spoločnosti venujú dlhodobo. Pohon na LNG vnímajú v Eurowagu ako jednu z možných cies, ktorými sa bude cestná nákladná doprava uberať.

Momentálne najlepšia alternatíva k nafte

LNG sa v súčasnosti pri nákladných vozidlách javí ako ideálna alternatíva k nafte. Pri spaľovaní LNG vzniká menej emisií ako pri spaľovaní nafty a záujem o skvapalnený zemný plyn navyše v ostatných rokoch rastie. Podľa dát portálu gasum.com jazdilo po európskych cestách v roku 2022 viac ako 15-tisíc nákladných vozidiel nad 3,5 tony poháňaných práve LNG. V Česku sa v tom istom roku zaregistrovalo 17 LNG kamiónov.

Slávnostné otvorenie LNG stanice Eurowag
Foto: Eurowag

Dekarbonizácia môže byť úspešná iba vtedy, ak bude k dispozícii aj potrebná infraštruktúra, myslí si Senior Vice President Energy BU v Eurowag Attila Dsupin. Podľa neho je práve preto výhodou, že s palivovu kartou Eurowag môžu vozidlá tankovať nielen v Modleticiach a Kozomíne, ale aj na stovkách ďalších miest po celej Európe. Akceptačná sieť Eurowagu totiž pokrýva 50 % existujúcich európskych LNG staníc. A naďalej sa rozširuje.

Česká vláda chce LNG stanice podporiť

LNG má u našich západných susedov podporu aj zo strany štátu. Poverenec českého ministra dopravy pre čistú mobilitu Jan Bezděkovský sa pri otvorení modletickej čerpacej stanice vyjadril, že LNG považuje za technológiu súčasnosti a české ministerstvo ho chce zahrnúť aj do aktualizácie Národného akčného plánu čistej mobility. Avšak, v budúcnosti sa počíta len s podporou bio LNG, teda plynu, získaného z obnoviteľných zdrojov. Ten totiž znižuje emisie skleníkových plynov v porovnaní so zemným plynom až o 95 %.

V Eurowagu to podľa Attilu Dsupina vidia podobne a do budúcnosti počítajú s tým, že súčasná infraštruktúra postupne prejde zo skvapalneného zemného plynu na bio LNG. Zároveň plánujú investovať aj do ďalších alternatívnych palív a pohonov, ako sú batérie či vodík.

Dopracovať sa k čistej mobilite je proces

Eurowag si zakladá na energetickej a palivovej neutralite. V roku 2019 spoločnosť založila divíziu elektromobility a alternatívnych palív, ktorá má zákazníkom prinášať konkrétne produkty a služby podporujúce prechod na čistú mobilitu, no zároveň zabezpečujúce flexibilitu a konkurencieschopnosť. Spoločne s partnermi sa tak Eurowag snaží na celom európskom trhu rozvíjať možnosti, ktoré alternatívne palivá ponúkajú.

Slávnostné otvorenie čerpacej stanice na LNG Eurowag
Foto: Eurowag

V oblasti batériovo poháňaných vozidiel Eurowag posilnil svoju pozíciu spojením síl s holandskou spoločnosťou Last Mile Solutions. Tá poskytuje nezávislú platformu na nabíjanie elektromobilov a inteligentný energetický manažment pre stovky tisíc vozidiel. „Najmä v západnej Európe už dnes vidíme dopyt po ľahkých komerčných vozidlách na batérie, záujem sa dá očakávať aj v mestských aplikáciách a v niektorých prípadoch dokonca aj po stredne ťažkých a ťažkých nákladných vozidlách. Chceme byť pri tom, a preto investujeme ako do vlastných riešení, tak do partnerstiev, ako je napríklad spojenie s Last Mile Solutions,“ vysvetľuje Martin Vohánka.

Zákazníkom má na ceste k čistejšej a efektívnejšej nákladnej doprave pomôcť aj integrovaná digitálna end-to-end platforma, ktorú Eurowag vyvíja. Aj preto nedávno investoval do 100 % podielu v spoločnosti Inelo Group. Skupina sa zaoberá integrovanými technologickými riešeniami pre nákladnú dopravu v regióne strednej a východnej Európy. Eurowag vďaka tejto akvizícii rozšíril svoje produktové portfólio o riešenia na riadenie pracovnej doby, zdvojnásobil počet pripojených telematických zariadení a rozšíril svoju geografickú pôsobnosť na celkom 16 európskych trhov.

Budúcnosť je v rôznorodosti

Eurowag sa pozerá aj na možnosti využitia palivových článkov poháňaných vodíkom. V tomto prípade je však komerčné využitie zatiaľ otázkou budúcnosti. Práae LNG, prípadne bio LNG, sa tak javí ako strategické palivo pre nasledujúce roky. Rovnaký názor má aj generálny tajomník pre oblasť Gmobility v NGVA Europe. Mathias Maedge. Podľa neho má LNG za sebou 15 rokov trhového vývoja, kým vodík bude možné komerčne využiť možno v roku 2030. Maedge si myslí, že nie je možné elektrifikovať celý svet, zvlášť nie ten logistikcý, ktorý je veľmi komplexný. Pre udržateľnú budúcnosť sú podľa jeho slov potrebné možnosti, ktoré zahŕňajú rôzne palivá, vrátane bio LNG.

ZdrojEurowag
Aktuálne
Prečítajte si aj