28 C
Bratislava
piatok, 19 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Budúcnosť nemeckej e-diaľnice je neistá

Koncom tohto roka vyprší čas pre doteraz naplánované testovanie elektrickej diaľnice pre nákladné vozidlá mediz Reinfeldom a Lübeckom. Ďalšia budúcnosť projektu je zatiaľ neistá.

Projekt testovania elektrickej diaľnice „eHighway Schleswig-Holstein“ spustili v roku 2017 a momentálne jeho zástupcovia od federálnej vlády požaujú jeho pokračovanie. Štátny tajomník pre dopravu v spolkovej krajine Šlezvicko-Holštajnsko Tobias von der Heide povedal, že chápe napätú rozpočtovú situáciu, no projekt by mal pokračovať.

Chýba záujem spolkovej vlády?

Spoloková krajina Šlezvicko-Holštajnsko je vnímaná ako vzorový príklad v snahe o dekarbonizáciu nákladnej dopravy. Jan Bachmann z výskumného a vývojového centra Technickej univerzity v Kieli ale hovorí, že federálne ministerstvo dopravy sa doteraz neinformovalo ani v Šlezvicku-Holštajnsku, ani v ďalších modelových projektoch v Hesensku alebo Bádensku-Württembersku o tom, aké sú zistenia z projektov, ktoré tu prebiehajú. Bachman prízvukuje, že automobilový priemysel aj logistický sektor potrebujú pre svoje plánovanie záruky, aby mohli cielene realizovať potrebné transformačné procesy.

Pilotné projekty

Šlezvicko-holštajnský test je jedným z troch pilotných projektov v Nemecku, v ktorých sa skúma nasadenie trolejových nákladných vozidiel v reálnej prevádzke. Na päťkilometrovom úseku diaľnice A1 medzi Reinfeldom a Lübeckom sa v oboch smeroch testuje nasadenie trolejového vedenia pre ťažké nákladné vozidlá. Cieľom testov je poskytnúť politickým činiteľom zistené poznatky aby mali základ pre rozhodovanie o možnom rozšírení projektov. Systém má byť hodnotený z technického, ekologického, ekonomického aj dopravného hľadiska.

Podľa von der Heideho by ukončenie projektu a demontáž testovacích úsekov neboli vecne odôvodniteľné a predstavovali by riziko pre doteraz dosiahnuté technologické poznatky. Bachmann s ním súhlasí. Podľa oboch je ďalším zmysluplným krokom väćší test, ktorý ukáźe, nakoľko zmysluplné je využitie trolejových elektrických nákladných vozidiel v priamom porovnaní s inými typmi pohonu.

Aktuálne
Prečítajte si aj