18.4 C
Bratislava
sobota, 19 júla, 2025

V Hamburgu testovali automatizované kamióny v praxi

Automatizované kamióny mohli vidieť ľudia v uliciach Hamburgu. Na jar tohto roku tu prebehli kľúčové testy.

V rámci európskeho projektu MODI, spolufinancovaného sumou 28 miliónov eur, sa testovali dva zásadné prípady použitia. Automatizované kamióny sa bezpečne pripájali do diaľničnej premávky a testovalo sa aj spoľahlivé rozpoznávanie zraniteľných účastníkov cestnej premávky v mestskom prostredí.

Automatizované kamióny testovali partneri

Za praktickými skúškami stáli partneri ako Gruber Logistics, DAF Trucks, Volvo Trucks, New Mobility Solutions a nemecký federálny výskumný inštitút pre diaľnice BAST. Testy sa uskutočnili s podporou mesta Hamburg a jeho dopravných orgánov, priamo v reálnej premávke. Ich cieľom bolo preveriť fungovanie automatizovaných funkcií v zložitých dopravných situáciách a ich súlad s existujúcou infraštruktúrou a právnym prostredím.

Tím, ktorý testoval automatizované kamióny
Foto: Gruber Logistics

Jednou z hlavných skúšaných technológií bola funkcia “Cooperative Merging” vyvinutá spoločnosťou Volvo Trucks. Umožňuje vozidlám navzájom komunikovať v reálnom čase a zároveň si vymieňať informácie s inteligentnou cestnou infraštruktúrou, napríklad so senzormi a systémami pri dopravných obmedzeniach. Vďaka tomu dokázal kamión bezpečne prejsť zo zaraďovacieho pruhu do plynulej premávky aj v prostredí stavebných zón.

„Akútny nedostatok vodičov nás núti prehodnotiť rozdelenie ich práce. Skúsenosti ľudí potrebujeme najmä tam, kde sú rozhodujúce. Naopak, monotónne úseky môže bezpečne zvládať automatizovaná technológia,“ vysvetľuje Martin Gruber, CEO spoločnosti Gruber Logistics. „Technológie to už dnes umožňujú – a pomáhajú zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov premávky.“

Inteligentné mestské križovatky a detekcia cyklistov

Okrem diaľničnej prevádzky sa testovalo aj nasadenie automatizovaných vozidiel v meste. V jednom z hlavných dopravných uzlov v Hamburgu bola inštalovaná inteligentná infraštruktúra, ktorá dokáže zaregistrovať cyklistov a chodcov až do vzdialenosti 300 metrov. Tieto údaje boli v reálnom čase odosielané blížiacim sa kamiónom, čím sa zvyšovala šanca predísť kolíziám v slepých uhloch.

Automatizované kamióny počas testov v reálnej premávke
Foto: Gurber Logistics

Na testovanie boli použité aj figuríny detí, aby sa simulovali najkritickejšie situácie z praxe. Výsledkom je systém, ktorý dodáva vozidlám ďalšiu vrstvu „vnemu“ v mestskom prostredí, kde je riziko kontaktu so zraniteľnými účastníkmi najvyššie.

Kooperatívne semafory a znižovanie emisií

Tretím testovaným prvkom bola komunikácia s kooperatívnou svetelnou signalizáciou. Vozidlá dostávali predbežnú informáciu o tom, kedy sa rozsvieti zelená („time-to-green“) a dokázali prispôsobiť rýchlosť tak, aby nemuseli zastavovať. Zároveň sa fázy semaforov upravovali podľa očakávaného príchodu vozidiel, čo optimalizovalo premávku.

„Táto obojsmerná komunikácia medzi vozidlom a infraštruktúrou mala jasný efekt: plynulejšiu jazdu, menej brzdenia, nižšiu spotrebu paliva a merateľné zníženie emisií,“ dodáva Tobias Brzoskowski, riaditeľ pre nové mobilitné riešenia.

MODI: ambiciózny projekt pre automatizovanú logistiku

Projekt MODI spája 36 partnerov z priemyslu a výskumu, s cieľom demonštrovať automatizovaný ťažký transport pozdĺž reálneho koridoru naprieč piatimi európskymi krajinami. Okrem technologického vývoja kladie dôraz aj na bezpečnosť, legislatívne rámce a súlad s existujúcou infraštruktúrou.

Testy v Hamburgu ukazujú, že automatizované nákladné vozidlá už nie sú hudbou budúcnosti – vďaka inteligentnej infraštruktúre a kooperatívnym systémom začínajú reálne fungovať aj v zložitých dopravných podmienkach.

Aktuálne
Prečítajte si aj