Poprední hráči v odvetví dopravy zaloźili alianciu E-Mobility Europe. Poukazuje na kritické body v elektrifikácii ťažkej dopravy.
Ak chce Európa splniť svoje emisné ciele do roku 2030, potrebuje 20-násobne viac elektrokamiónov, desaťnásobok verejných nabíjačiek a investície do elektrickej siete za 600 mld. eur. V Bruseli vznikla nová medziodvetvová aliancia pod hlavičkou E-Mobility Europe, ktorá spája výrobcov ťažkých vozidiel, logistické firmy, prevádzkovateľov nabíjacích sietí, energetikov, prevádzkovateľov distribučných sústav aj veľkých zadávateľov prepravy. Jej členmi sú firmy ako Amazon, Iberdrola, Milence či TRATON Group.
Členovia E-Mobility Europe chcú spolupracovať
Ich spoločný odkaz je veľmi jasný: za menej ako 1 600 dní, do roku 2030, musí európsky sektor ťažkej cestnej dopravy exponenciálne zrýchliť elektrifikáciu. Nasadených musí byť viac než 20-krát viac batériových nákladných vozidiel ako dnes, vybudovať sa musí 10-krát viac verejných nabíjacích bodov a zabezpečiť približne 600 miliárd eur investícií do elektrických sietí.
Podiel novoregistrovaných elektrických nákladných vozidiel v EÚ dosiahol v 1. polroku 2025 iba 3,6 %. Na trajektóriu súladu s cieľmi do roku 2030 by sa mal zvýšiť na približne 38 %. Podľa generálneho tajomníka E-Mobility Europe Chrisa Herona sektor investuje, no chýba zosúladenie politík naprieč štátmi a nástrojmi. Cieľom preto nie je len viac peňazí, ale aj predvídateľný rámec, ktorý „odomkne“ škálu.
Jasný plán adresovaný politikom
Aliancia zverejnila program Blueprint 2030 – Closing Europe’s Electric Trucks Gap, ktorý adresuje EÚ aj národným vládam. Požaduje modernizáciu pravidiel pre vozidlá a zaistenie dodávateľských reťazcov batérií a komponentov, posilnenie ekonomiky prevádzky, širšie úľavy z mýta a spravodlivejšie zdaňovanie, jasné dopytové signály cez podporu firemných flotíl a verejné obstarávanie, ako aj výrazné zrýchlenie povoľovania, de-rizikovanie investícií a podporu anticipačných (predbežných) posilnení sietí.

Šéf skupiny TRATON Christian Levin zdôraznil, že výrobcovia už alokujú veľké kapacity do bezemisných autobusov a nákladných vozidiel, no od politikov potrebujú stabilitu, ciele a zároveň umožňujúce podmienky.
Generálna riaditeľka Milence Anja van Niersen pripomenula, že nasledujúcich päť rokov rozhodne o konkurencieschopnosti Európy; technika je pripravená, ale žiaden hráč to nezvládne sám. Z pohľadu sietí Iberdrola volá po umožnení anticipačného kapitálu so stabilnými výnosmi, aby sa infraštruktúra pre ťažké flotily stihla včas a vo veľkom rozsahu.
Konkrétne návrhy
Pre dopravcov a odvetvie logistiky to prináša niekoľko priamych implikácií. Investičná náročnosť zostane vysoká, ale dlhšie oslobodenie od mýta pre bezemisné ťahače, výraznejšie cenové signály a lepšia dostupnosť nabíjania môžu rýchlo zlepšiť TCO – najmä pri prevádzkach s predvídateľnými trasami a s nočným nabíjaním v depách.

Kľúčové bude, aby sa povoľovanie a pripojenie depo nabíjačiek, ako aj rezervácie výkonu v uzloch TEN-T, stalo procesne rýchlejším a menej rizikovým. Dodávatelia energie a prevádzkovatelia distribučných sietí musia paralelne plánovať posilnenia podľa očakávaného dopytu dopravcov, nie až po jeho vzniku.
E-Mobility Europe avizuje, že v najbližších 12 mesiacoch prinesie spoločné štúdie, nové dáta a koordinované projekty, ktoré majú ukázať, ako škálovať nasadzovanie e-truckov naprieč Európou v praxi. Pre tvorcov politík aj trh je to signál, že technológia a produktové portfóliá sú pripravené, no bez súbežného rozvoja infraštruktúry, jasných pravidiel a predvídateľných stimulov ostane potenciál ťažkej elektrickej dopravy nevyužitý.
Prepravcovia, ktorí plánujú obnovu flotíl v horizonte 3–5 rokov, by mali zohľadniť dynamiku podpôr, mýtnych úľav a kapacít sietí v cieľových koridoroch a aktívne vstupovať do diskusií s energetikmi aj úradmi o prístupe k výkonu.

