Tieto administratívne úkony sú v cestnej doprave komplikované a ich vybavenie zaberá veľa času.
Vrátenie DPH a spotrebnej dane je v cestnej doprave často zložité a časovo náročné. Vyžaduje si dobrú znalosť lokálnych predpisov v danej krajine. Napriek tomu by sa mu ale dopravcovia mali venovať, pretože sa im tento krok oplatí. Prináša totiž značné finančné benefity.
Už len vrátenie spotrebnej dane môže do firemnej pokladnice priniesť desiatky eur. Ak napríklad dopravca natankuje v Belgicku 1 000 litrov nafty, môže ušetriť takmer 192 eur, len na tomto jednom tankovaní. Kto ale má na vrátenie dane nárok a ako celý proces funguje?
Vrátenie DPH a spotrebnej dane býva zložité
Pre dopravné spoločnosti je vrátenie DPH zo služieb alebo tovaru zakúpeného v zahraničí, napríklad za pohonné hmoty, platby za mýto, parkovanie alebo príslušenstvo vozidiel, pomerne zložité a často problematické. Týka sa to aj spotrebnej dane z nákupu nafty. Proces komplikujú zdĺhavé postupy, prísne lehoty a jazyková bariéra pri rokovaní so zahraničnými úradmi. Veľkým rizikom sú tiež chyby v dokumentácii.
„Jedným z hlavných problémov pri vymáhaní DPH a spotrebnej dane je nutnosť prejsť zložitými administratívnymi postupmi, ktoré v jednotlivých krajinách uplatňujú daňové a colné úrady. Tie sa navyše líšia. Znamená to, že dopravné spoločnosti musia dobre poznať miestnu legislatívu, ktorú treba vzhľadom na častú aktualizáciu neustále sledovať,“ hovorí Karolina Styrcz, vedúca tímu pre vrátenie dane v spoločnosti Eurowag.

Proces okrem toho zahŕňa splnenie mnohých formálnych požiadaviek. „Napríklad v prípade vrátenia spotrebnej dane môžu úrady od spoločností vyžadovať kompletnú dokumentáciu k prenajatým vozidlám spolu s overenými prekladmi a získanie rôznych úradných potvrdení. Firmy často musia poskytnúť aj podrobné informácie o svojom vozovom parku a vyplniť zložité formuláre alebo správy. Proces ďalej komplikuje skutočnosť, že komunikácia so zahraničnými úradmi obyčajne prebieha v ich rodnom jazyku, čo znamená, že žiadatelia musia poznať aj úradný jazyk príslušného štátu,“ dodáva expertka.
Vyzbrojte sa trpezlivosťou
Odborníčka zdôrazňuje, že predkladanie dokumentácie si vyžaduje trpezlivosť, opatrnosť a dôkladnosť, pretože aj tá najmenšia chyba môže viesť ku komplikáciám či dokonca k zamietavému rozhodnutiu.
„Vysoké riziko chýb v dokumentácii je pre dopravné spoločnosti veľkou výzvou. I drobné nepresnosti môžu viesť k zamietnutiu žiadosti, takže presnosť je rozhodujúca. Navyše proces vrátenia dane trvá dlho – pri DPH zvyčajne 3 až 8 mesiacov, kým vrátenie spotrebnej dane môže trvať až dva roky a viac. Všetky tieto prekážky robia z tohto procesu značnú organizačnú výzvu pre mnohých dopravcov, ktorí často nemajú dostatok interných zdrojov, aby mohli tieto záležitosti riešiť samostatne,“ pripomína Styrcz.
Kto môže požiadať o vrátenie peňazí?
Pri žiadosti o vrátenie dane v cestnej doprave treba splniť niekoľko kľúčových podmienok. V prípade DPH za tovar a služby nakúpené v zahraničí možno o vrátenie dane požiadať ak:
- spoločnosť je aktívnym platcom DPH na Slovensku alebo v inej krajine EÚ,
- nemá sídlo alebo stálu prevádzku v krajine, kde boli tovar alebo služba zakúpené,
- spoločnosť sa nezaoberá výhradne predajom oslobodeným od DPH a nevyužíva oslobodenie od DPH pre malé podniky – to znamená, že subjekty, ktoré vykonávajú len činnosti oslobodené od DPH z dôvodu špecifických typov transakcií alebo ktorých ročný obrat nepresahuje stanovenú maximálnu čiastku, nemajú nárok na vrátenie dane.

Na vrátenie spotrebnej dane z nákupu nafty musí byť spoločnosť registrovaná pod kódom činnosti 4941 alebo musí prevádzkovať pozemnú osobnú dopravu pod kódom činnosti 4939. Okrem toho musí mať spoločnosť status aktívneho platcu DPH v členskom štáte EÚ, v ktorom sídli, a nesmie podnikať ani mať oficiálne zastúpenie v krajine, kde žiada o vrátenie dane. Zásadné je aj to, aby spoločnosti nepoužívali univerzálne platobné karty. Tie nie sú pri vrátení spotrebnej dane akceptované. Namiesto toho musia byť palivové karty priradené konkrétnym vozidlám.
„Nejde ale o jediné podmienky, ktoré treba pri vrátení spotrebnej dane splniť. Treba predložiť aj faktúry za tankovanie nafty. Rovnako dôležitý je aj typ vozidla, ktorý musí spĺňať zákonné požiadavky. Ťažké nákladné vozidlá musia mať celkovú hmotnosť najmenej 7,5 tony. Autobusy a autokary musia spadať do kategórie M2 alebo M3 a mať viac ako 8 miest na sedenie. Je nevyhnutné splniť aj všetky formálne požiadavky, špecifické pre každú krajinu, ktoré môžu zahŕňať predloženie osvedčenia o trvalej registrácii vozidla, lízingové zmluvy alebo poskytnutie overených prekladov príslušných dokumentov,“ hovorí Karolina Styrcz.
Takto sa dá ušetriť
Pri postupe vrátenia DPH treba spolu so žiadosťou predložiť príslušnému finančnému úradu všetky potrebné doklady, vrátane faktúr a účtov. Pravidlá sa mierne líšia v závislosti od toho, či má spoločnosť sídlo v EÚ.
Spoločnosti registrované v Európskej únii podávajú žiadosti o vrátenie DPH svojmu vnútroštátnemu finančnému úradu, ktorý následne odovzdá dokumentáciu príslušnému finančnému úradu v krajine, kde bola DPH zaplatená. Na druhej strane, podniky mimo EÚ musia požadované dokumenty predložiť priamo krajine, v ktorej daň vznikla, čím sa vyhnú dvojitému zdaneniu.

V prípade spotrebnej dane sa postup líši. Žiadosť o vrátenie časti spotrebnej dane zahrnutej do ceny motorovej nafty treba podať daňovému úradu príslušnej krajiny EÚ. Príslušnú sadzbu oficiálne vyhlasuje colný orgán každej krajiny a v niektorých prípadoch sa môže líšiť aj podľa regiónu. Okrem toho sú dokumenty a podmienky na nárok na vrátenie dane definované jednotlivými členskými štátmi individuálne a môžu sa výrazne líšiť.
Dopravné spoločnosti môžu ušetriť desiatky až niekoľko desiatok percent zahraničných prevádzkových nákladov. Napríklad vo Francúzsku (kód 4941) možno požiadať o náhradu v priemere vo výške 0,1575 eura za liter pohonných hmôt, v Belgicku je to 0,1924 eura a v Taliansku platí najvyššia sadzba, vyše 0,21418 eura za liter. Okrem toho možno získať späť DPH, ktorej priemerná sadzba sa pohybuje okolo 20 % z rovnakých faktúr a z ďalších výdavkov, súvisiacich s dopravou.
Rýchle a jednoduché vrátenie DPH a spotrebnej dane
Komplikovanosť postupov, náročné predpisy a dlhá doba vybavovania môžu dopravcov odradiť od činnosti v tejto oblasti. Vynaložiť úsilie sa však oplatí, pretože tieto činnosti pomáhajú znižovať stále rastúce náklady. Eurowag podporuje vrátanie DPH z 26 krajín EÚ, ako aj zo Spojeného kráľovstva a Nórska. V prípade spotrebnej dane spoločnosť pomáha s vymáhaním vratiek zo siedmich štátov: Francúzska, Talianska, Belgicka, Slovinska, Maďarska, Chorvátska a Španielska. Najdôležitejšie je, že so správnou podporou môžu spoločnosti získať svoje náhrady omnoho rýchlejšie a s menším úsilím, než keby tento proces riešili samostatne.

„Vďaka odbornej pomoci nemusia dopravné spoločnosti rozumieť všetkým právnym nuansám ani sa starať o prípravu požadovaných dokumentov pre postup vrátenia peňazí. Preberáme plnú zodpovednosť za vybavenie všetkých formalít, od prípravy dokumentácie, registrácie na príslušnom finančnom alebo colnom úrade až po spracovanie žiadosti a dokončenie procesu vrátenia peňazí alebo prípadné podanie odvolania. Riadime aj kompletnú komunikáciu s príslušnými daňovými úradmi a sme veľmi dobre oboznámení s právnymi rámcami jednotlivých krajín, čo nám umožňuje dokončiť proces omnoho efektívnejšie,“ hovorí odborníčka.
„Stojí za zmienku, že vrátenie DPH a spotrebnej dane možno dosiahnuť aj prostredníctvom nami ponúkanej možnosti zrýchleného predfinancovania. To znamená, že dopravcovia nemusia čakať na preplatenie od príslušného finančného alebo colného úradu, pretože v prípade DPH financujeme vrátenie v nasledujúcom fakturačnom cykle, v prípade spotrebnej dane ihneď po podaní žiadosti. Toto riešenie je dôležité najmä pre dopravcov, pretože zjednodušuje a urýchľuje celý proces,“ uzatvára Karolina Styrcz.