23 C
Bratislava
piatok, 26 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Aké výzvy prináša elektromobilita dopravcom?

Jednou z top tém v doprave je v súčasnosti elektromobilita a platí to už aj pre segment cestnej nákladnej dopravy. K znižovaniu emisií sú tlačení nielen výrobcovia ale aj samotní dopravcovia. Pre nich momentálne znamená prechod na elektromobilitu predovšetkým výzvy, ktoré musia zvládnuť. Ktoré to sú a ako na ne?

Elektromobilita je na začiatku svojej existencie a po vyše storočí využívania spaľovacích motorov je prechod na elektromobilitu sprevádzaný množstvom otázok a pochybností. Dáta pritom ukazujú, že 90 % prepravných zákaziek tvoria cesty kratšie ako 300 km. Jazdy do tejto vzdialenosti navyše predstavujú takmer polovicu najazdených kilometrov cestnej nákladnej dopravy ako celku.

Flotily budú čoskoro viac hybridné

Elektrické nákladné vozidlá, ktoré už prišli na trh a môžeme ich súhrnne označiť za prvú generáciu elektrických nákladných vozidiel, majú vo väčšine dojazd od 200 do 300 kilometrov. Majú tak predpoklady obslúžiť veľkú časť dopravných zákaziek. Nedá sa však očakávať, že všetci dopravcovia hromadne prejdú na elektrický pohon a svoje dieselové vozidlá vyradia z prevádzky. Nie je to možné, ani keby to chceli urobiť. Z viacerých dôvodov, z ktorých medzi najzásadnejšie patrí spomínaný dojazd alebo chýbajúca nabíjacia infraštruktúra pre nákladné vozidlá, sa elektrické kamióny do prevádzky dostávajú postupne. V súčasnosti predovšetkým v prepravných úlohách na krátke vzdialenosti.

Aký pohon v budúcnosti nahradí naftu na dlhé vzdialenosti je zatiaľ otázne. Vyvíja sa pohon založený na vodíkových palivových článkoch, očakávajú sa ľahšie batérie s vyššou kapacitou zaručujúce dlhší dojazd, no nateraz by sme sa bez dieselových nákladných vozidiel nezaobišli. Dopravné firmy tak zrejme budú mať tzv. hybridné alebo zmiešané flotily a do svojich súčasných vozových parkov zaćnú pridávať elektrické nákladné vozidlá postupne.

Elektromobilita prináša nové výzvy

Prejsť na elektrický pohon v cestnej nákladnej doprave nie je len tak. Ako konštatuje Eurowag, na manažérov flotíl, dispečerov aj majiteľov logistických firiem to kladie nové nároky. Medzi hlavné kritériá, s ktorými treba pracovať, patria obstarávacie náklady elektrokamiónov, odhad dojazdu na jedno nabitie, prehľad o možnostiach nabíjania, výstavba nabíjacích bodov vo firemných
garážach či depách, kooperácia so zákazníkmi a možnosť nabíjania pri vykládke, náklady na poistenie vozidla, poplatky za mýto alebo napríklad zostatková hodnota elektrokamiónu.

Do hry ale vstupujú aj bežné prevádzkové otázky, napríklad: Ako implementovať platby za nabíjanie do firemných systémov? Ako prispôsobiť prevádzku a údržbu vozidla nárokom na zdravie batérie? Ako pripraviť vodičov na obsluhu elektrokamiónov? Ako ovplyvnia dojazdovú vzdialenosť ročné obdobia?

Dáta sú kľúčové

Pre efektívnu prevádzku zmiešaných flotíl budú podľa Eurowagu potrebné viaceré nástroje nástroje ako telematika či digitálne platformy na správu flotily. Už samotné rozhodnutie o elektrifikácii vozového parku si vyžaduje poznať reálne prevádzkové dáta. Práve tie totiž ukážu, ako môže elektrifikácia ušetriť náklady a aká je návratnosť investície.

Správne nástroje môžu navyše v mnohých ohľadoch prevádzku vozového parku zefektívniť. Vodičomumožňujú rýchlo tankovať alebo nabíjať, zjednodušujú administratívnu záťaž a sledujú dôležité údaje o prevádzke, ako odpracované hodiny, štýl jazdy vodičov, aktuálny dojazd vozidla, aj o vozidlách (úroveň nabitia, kapacita a stav batérie). Eurowag ako poskytovateľ integrovaných riešení v oblasti cestnej dopravy v Európe dokáže napríklad na základe reálnych dát vypracovať analýzu fleetu a navrhnúť jeho vhodnú postupnú elektrifikáciu.

EVA aj pre elektrické kamióny

Platforma Eurowagu EVA kombinuje telematiku, platbu za mýto a patentovaný systém proti krádežiam paliva. Možno ste ale nevedeli, že k dispozícii je aj pre batériové elektrické nákladné vozidlá. Pri nich sleduje napríklad stav nabitia, zdravie batérie, odhad času zostávajúceho do
plného nabitia a mnohé ďalšie dáta.

Aktuálne
Prečítajte si aj