27.2 C
Bratislava
utorok, 25 júna, 2024
46 300 1 430 18 600

V Nemecku rastú bankroty dopravných firiem

Dopravca Markus Barth zo spolkovej krajiny Badensko-Württembersko reprezentuje stav, ktorý zažívajú malé a stredné dopravné firmy v Nemecku.

Barth totiž varuje pred vážnymi dôsledkami drastického zvýšenia mýtnych poplatkov pre nákladnú dopravu v Nemecku. Podľa neho sa počet insolvencií v nákladnej doprave od konca minulého roka zvýšil o viac ako tretinu.

Dôsledky zvýšenia mýtnych poplatkov

Barthova firma prevádzkuje 60 nákladných vozidiel, 50 000 m2 skladovacích priestorov a zamestnáva 120 ľudí. Podelil sa o dopady minuloročného zvýšenia mýtnych poplatkov na svoje podnikanie a celý národný dopravný sektor. Barth hovorí, že napriek tomu, že je v odvetví etablovaný, musel urobiť riskantné rozhodnutia, ktoré by mohli ohroziť chod jeho firmy.

Podľa neho je jeho spoločnosť stále v porovnaní s ostatnými v dobrej pozícii, počet insolvencií medzi dopravcami a zasielateľmi v Nemecku sa ale od decembrového drastického zvýšenia mýtnych poplatkov zvýšil o 35 %.

„Prichádza vlna bankrotov. Máme o 35 % viac bankrotov než v marci 2023. Okrem toho, mnoho stredne veľkých zasielateľov opúšťa svoje podniky kvôli veku alebo sa spájajú s veľkými prepravnými spoločnosťami. To ovplyvňuje konkurenciu. Pri nákupe v supermarkete si zákazníci všimnú, že všetko je ešte drahšie. Všetci to pocítili, keď sa mýtne poplatky takmer zdvojnásobili,“ povedal Barth pre portál schwaebische.de.

Nárast nákladov na podnikanie

Barth tiež komentoval nárast nákladov na podnikanie, ktorý bol v jeho prípade výrazný. Zvyšovanie nákladov sa totiž nezastavilo na 83 %, čo bola výška zvýšenia mýtnych poplatkov pre určité skupiny vozidiel v Nemecku v decembri 2023. V skutočnosti je to podľa dopravcu 100 %, ak sa pripočítajú aj prázdne kilometre. Barth uvádza aj príklad: „V januári 2024 sme museli zaplatiť okolo 105 000 eur na mýtnych poplatkoch. V januári 2023 to bolo iba 55 000 eur, čo je viac ako dvojnásobok,“ vypočítal.

Dodal, že jeho spoločnosť zvláda túto záťaž hlavne preto, že jej zákazníci vo veľkej miere absorbovali náklady spojené so zvýšením mýtnych poplatkov. Zároveň priznal, že musel vykonávať prepravy, kde niesol dodatočné náklady vyplývajúce z vyšších mýtnych sadzieb.

„Prvý štvrťrok bol mimoriadne zlý. Ceny za prepravu boli veľmi nízke a bol prebytok nákladných vozidiel. Museli sme jazdiť lacnejšie ako pred 1. decembrom 2023, keď ešte neplatili nové mýtne poplatky. Veľké poklesy dopytu boli zaznamenané v stavebníctve, strojárstve a dodávateľoch pre automobilový priemysel,“ upozornil Barth.

V akom stave je nemecký trh?

Nemecká ekonomika sa mierne posilňuje, odvetvie dopravy a logistiky je však stále v ťažkej situácii. Barth hovorí, že v momentálnej tejto situácii sú vysoké mýtne poplatky pre mnohých jeho kolegov katastrofou. „Odvetvie je pod obrovským tlakom. Rodinné podniky sú extrémne zraniteľné. Nákladové tlaky sú obrovské.“

Podľa Federálneho štatistického úradu sa počet firemných insolvencií v januári zvýšil o viac ako 27,6 %, pričom najvyššia frekvencia insolvencií bola zaznamenaná v odvetví dopravy a skladovania. Na každých 10 000 spoločností bolo v Nemecku v januári 2024 zaznamenaných 4,7 insolvencií; v odvetví dopravy a logistiky to bolo 9,1 bankrotov na rovnaký počet spoločností. Počet firemných insolvencií tiež vzrástol vo februári a marci v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.

Nie je to trend, ale varovný prst

Podľa Nemeckej asociácie insolvenčných správcov (VID) zatiaľ nie je možné hovoriť o vlne bankrotov, no tento trend v dopravnom priemysle by nemal byť ignorovaný. Federálna asociácia logistiky a dopravy (BLV-pro) nedávno varovala, že dopravný priemysel čelí významnému nárastu insolvencií. Spoločnosti postihnuté súčasnou ekonomickou a geopolitickou situáciou budú musieť čeliť ťažkým rozhodnutiam a prispôsobiť sa novej realite.

Podľa zdrojov asociácie, približne tretina nákladov na mýto nemôže byť zaplatená podľa zmlúv, pretože nemajú likviditu. Poprední poisťovatelia dokonca rušia zmluvy s klientmi, ktorí majú problémy s platením. Podľa asociácie sa pre toto odvetvie začínajú veľmi ťažké časy.

Aktuálne
Prečítajte si aj