17.8 C
Bratislava
nedeľa, 11 mája, 2025

Prvý eActros na Slovensku jazdí pre ESA LOGISTIKA

Advertisement

ESA LOGISTIKA uviedla do pravidelnej prevádzky svoj prvý plne elektrický ťahač. Výber padol na Mercedes-Benz eActros 600.

ESA LOGISTIKA si nový elektrický ťahač prevzala od zástupcov spoločnosti Daimler Truck & Bus vo svojom sklade v Senci pri Bratislave začiatkom apríla. Ide o vôbec prvý ťahač tohto typu dodaný na Slovensko a jeden z prvých piatich, ktoré sú zatiaľ v prevádzke v Európe.

„Ide o symbolický prelom v oblasti ťažkej nákladnej dopravy, ktorý otvára cestu k udržateľnejšej diaľkovej doprave. Vozidlo sa bude používať na vnútroštátnu distribúciu tovaru z distribučného centra ESA LOGISTIKA v Senci, pričom jeho odhadovaný dojazd je 500 kilometrov, čo pohodlne pokryje celú dennú plánovanú trasu a zabezpečí optimálne využitie bez potreby dodatočného nabíjania počas dňa. Tu sme našli spôsob nasadenia, ktorý tomuto typu vozidla dokonale vyhovuje,“ hovorí generálny riaditeľ ESA LOGISTIKA na Slovensku Erik Maťaš. 

Nabíjanie zelenou elektrinou

Ťahač sa bude dobíjať v logistickom areáli ESA LOGISTIKA v Senci a na nabíjanie sa bude používať zelená energia z fotovoltickej elektrárne na streche skladu. Tým sa výrazne znížia emisie z výroby elektrickej energie a zároveň sa znížia náklady na nabíjanie. „Očakávame, že vlastná energia z fotovoltického systému pokryje minimálne polovicu spotreby ťahača,“ hovorí Michal Čambal, Fleet & Facility Manager ESA LOGISTIKA. Podľa prepočtov ušetrí toto nákladné vozidlo pri ročnej prevádzke viac ako 122 ton emisií oxidu uhličitého, čo je o 96 % menej ako pri porovnateľnom dieselovom modeli. 

Odovzdanie nového eActros 600 pre ESA Logistika
Foto: Daimler Truck

eActros 600 má postačujúci dojazd

eActros 600 má batériu s kapacitou 600 kWh, čo podľa údajov značky stačí na 500 km pod plným zaťažením. Už teraz je ťahač schopný využívať vysoký nabíjací výkon až jeden megawatt, čo umožňuje veľmi rýchle dobíjanie a rýchle striedanie medzi trasami. Využitie ťahača preto bude závisieť aj od dostupnosti rýchlonabíjacích staníc. ESA LOGISTIKA zatiaľ počíta len s nabíjaním v Senci, prevádzka na dlhších trasách by si totiž vyžadovala nabíjanie na ceste. Odhadovaná priemerná spotreba ťahača so spomínaným zaťažením je 103 kW/100 km.

Ťahač s atypickou aerodynamickou kabínou je zatiaľ vybavený všetkými modernými bezpečnostnými a asistenčnými systémami. „Vzhľadom na environmentálne zameranie našej spoločnosti aj zákazníka, ktorého tovar bude tento ťahač prepravovať, je pre nás použitie elektrického vozidla významným krokom k splneniu našich spoločných požiadaviek na udržateľnosť,“ uzatvára Erik Maťaš.

Aktuálne
Prečítajte si aj