21.3 C
Bratislava
pondelok, 16 júna, 2025

Colné prímerie medzi USA a Čínou prinieslo prudké oživenie lodnej dopravy

Oznámenie o dočasnom colnom prímerí medzi Spojenými štátmi a Čínou z 12. mája 2025 znamená zásadný zlom v dlhodobom obchodnom spore medzi dvoma najväčšími ekonomikami sveta.

Dohoda, ktorá na obdobie 90 dní znižuje dovozné clá, už má merateľné dôsledky pre globálnu kontajnerovú dopravu, najmä v rámci transpacifickej trasy. Podľa nej USA znížia clo na čínsky tovar zo 145 % na 30 %, zatiaľ čo Peking zníži svoje sadzby zo 125 % na 10 %. Trhy reagovali okamžite – akcie hlavných lodných spoločností ako Maersk, MSC, Cosco či Hapag-Lloyd zaznamenali prudký nárast, v niektorých prípadoch dvojciferný.

Foto: Hapag-Lloyd

Okamžité zmeny v prevádzke

Transpacifická trasa, ktorá v posledných mesiacoch trpela v dôsledku vysokých ciel a poklesu objemov, sa rýchlo reštruktualizuje. Dopravcovia obnovujú pozastavené služby, premiestňujú kapacity a plánujú dodatočné plavby. Hapag-Lloyd už hlási nárast rezervácií, Maersk a Cosco pripravujú návrat pravidelných spojení medzi Čínou a USA.

„Plavidlo je možné zrušiť s desaťdňovým predstihom a v prípade potreby znova zaradiť do prevádzky ešte rýchlejšie,“ uviedol Vincent Clerc, generálny riaditeľ spoločnosti Maersk. Tým potvrdil vysokú flexibilitu odvetvia pri reagovaní na výkyvy trhu.

Spolu s nárastom dopytu zaviedli lodné spoločnosti sezónne príplatky vo výške 1 000 až 2 000 USD na jeden štyridsaťstopový kontajner (TEU), čím sa sadzby do prístavov na západnom pobreží USA vyšplhali nad 3 500 USD za jednotku. Podľa analytika spoločnosti Jefferies Omara Noktu by kombinácia colných úľav a skorého nástupu sezóny mohla viesť k ďalšiemu rastu cien prepravy.

Americkí importéri, ktorí boli v posledných mesiacoch opatrní kvôli vysokým clám, teraz urýchľujú objednávky, aby využili dočasne výhodnejšie podmienky. Tento trend, známy ako „front-loading“, môže spôsobiť, že vrchol sezóny sa presunie do netypického obdobia medzi májom a júlom. Ako vysvetľuje Lars Jensen z Vespucci Maritime, firmy prechádzajú z vyčkávacej stratégie na rýchle doplnenie zásob.

Foto: Hapag-Lloyd

To však zvyšuje tlak na logistické reťazce. Obnova plavidiel, dostupnosť kontajnerov, miesto v skladoch a prepravná infraštruktúra sa opäť stávajú úzkym miestom. Mike Jacob, prezident Pacific Merchant Shipping Association, upozorňuje na možné preťaženie prístavov v USA: „Riziko zahltenia prístavov je reálne,“ hovorí a pripomína chaos počas pandémie.

Stratégia do budúcnosti nie je istá

Napriek krátkodobému oživeniu pretrváva neistota. Aj po znížení ostávajú clá vysoké – 30 % predstavuje stále výrazné zaťaženie obchodu. Americký minister financií Scott Bessent dokonca naznačil, že táto úroveň by mohla byť novým minimom pre budúce obchodné vzťahy.

Aj keď od apríla došlo k oživeniu cien v námornej doprave, priemerné sadzby zostávajú pod úrovňami zo začiatku roka. To naznačuje, že dopyt sa zatiaľ úplne neobnovil. Peter Sand, hlavný analytik spoločnosti Xeneta, upozorňuje, že „30-percentné clo zostáva pre mnohé firmy s nízkou maržou stále prohibičné“, čo by mohlo brzdiť dlhodobejší návrat k vyššiemu objemu dovozu.

Colné prímerie medzi USA a Čínou teda prinieslo okamžité impulzy pre transpacifickú lodnú dopravu, no nejde o definitívne riešenie. Ďalší vývoj bude závisieť od schopnosti dopravcov, prístavov a obchodníkov zvládnuť prudký nárast dopytu – a od toho, či sa dočasné zníženie ciel premení na dlhodobejšiu stabilitu v medzinárodnom obchode.

ZdrojCM
Aktuálne
Prečítajte si aj