5 C
Bratislava
streda, 4 decembra, 2024
46 300 1 430 18 600

TEST Ford Ranger Wildtrak X | Najväčší univerzál v hre

Advertisement

Ford Ranger roky kraľuje predaju pickupov v Európe a treba povedať, že zaslúžene. Na pracovné úlohy je pripravený špičkovo, bez ohľadu na to, akého sú typu. Ford Ranger Wildtrak X to potvrdzuje.

Označenie Wildtrak X naznačuje, že ide o niečo špeciálne a vo Forde tomu prispôsobili jednak výraznú oranžovú farbu, ako aj dizajn prednej masky. Ale toto je len začiatok. Špecifických vecí je tu celá paleta.

Korba modelu Ford Ranger Wildtrak X
Foto: Cargo magazín

Dvojliter s dvomi turbami

Tento robustný pickup má pod kapotou dvojlitrový motor EcoBlue s dvomi turbami, ktorý generuje 151 kW (205 k) výkonu a krútiaci moment 500 Nm. Wildtrak X sa predáva iba s týmto jedným motorom, na rozdiel od klasického Wildtraku, ktorý má okrem neho v ponukovom liste aj trojlitorvú V6-ku s výkonom 177 k a krútiacim momentom 600 Nm. Ako zákazníka vás to možno prekvapí, no z pohľadu Fordu ide o logický ťah. Ranger má spolu sedem rôznych verzií a ôsmou je Ranger Raptor, preto nemôže byť v každej verzii všetko.

Ford Ranger Wildtrak X predná maska
Foto: Cargo magazín

Osobne mi V6-ka vôbec nechýbala, s dvojlitrom jazdí Ranger výborne a to aj pod zaťažením. Trojliter by som riešil v prípade, že ťaháte ťažké prívesy s nákladom alebo obytné karavany, prípadne máte prácu v extrémnych podmienkach, kde je potrebná čo najvčšia sila. Ťažná kapcita Wildtraku X s dvojlitrom je pritom rovnaká, ako v prípade trojlitra (3,5 tony).

Wildtrak X zadná časť zavretej korby
Foto: Cargo magazín

Veľmi oceňujem jazdné vlastnosti Wildtraku X, ktorý je (aj bez nákladu) na bežných cestách primerane pohodlný a na druhej strane v teréne sa naň viete plne spoľahnúť. S dĺžkou 5 350 mm sa síce v meste musíte obzerať, ale zmestili sme sa všade, vrátane extrémne úzkych točitých vjazdov do viedenských podzemných garáží. Aj preto za mňa manévrovateľnosť tohto auta dostáva známku „výborný“. Akákoľvek kritika rozmerov by tu aboslútne nebola na mieste, ide o úžitkové auto, ktoré je stavané na všestrannosť.

Ford Ranger Wildtrak X z profilu
Foto: Cargo magazín

Ford Ranger Wildtrak X rozumne kombinuje

Ako vodičovi sa mi páči rovnováha medzi pracovnými prvkami, ktoré v interiéri sú a modernými technológiami. Na výšku orientovaný displej multimediálneho systému mi zo začiatku prišiel trochu horšie ovládateľný, no vďaka predošlým skúsenostiam s Rangerom mi bolo jasné, že je to len prvotný dojem. Zžijete sa s ním úplne bez problémov a navyše, viacerí z nás už aj tak automaticky zapínajú AppleCar Play alebo Andorid auto a páruju si svoje smartfóny.

Ford Ranger Wildtrak X stredový displej infotainmentu
Foto: Cargo magazín

Tie najpodstatnejšie veci, ako klimtaizácia alebo jazdné režimy, majú fyzické ovládanie. Napriek tomu, že ide o auto z kategórie „pracantov“, materiály použité v interiéri vytvárajú výborný dojem a za mňa je toto prostredie ideálne pre každodenný život v štýle „pre rodinu aj pre prácu“. Potešilo aj audio Bang & Olufsen so subwooferom a zosilňovačom.

Wildtrak X multimédiá a repráky
Foto: Cargo magazín

Inovatívny pohon všetkých kolies

Ford využíva v Rangeroch okrem klasického pohonu všetkých kolies aj pohon všetkých kolies e-4WD. Ide o 2-stupňovú prevodovú skriňu, ktorá kombinuje výhody a eliminuje nevýhody súčasných pohonov v pickupoch.

Koleso na pickupe Ford Ranger Wildtrak X
Foto: Cargo magazín

Tie sú buď pripojiteľné 50:50, ako napríklad v starších verziách Rangera alebo Hiluxe od Toyoty, no tým sú menej spôsobilé pre na rýchlu jazdu po spevnených cestách. Na druhej strane, permanentné pohony štyroch kolies, aké má napríklad Amarok alebo (mal) pickup X-Class od Mercedesu, fungovali cez diferenciál s obmedzeným preklzom a boli menej vhodné do ťažkého terénu.

Fotka na poli s pickupom Ranger Wildtrak X
Foto: Cargo magazín

E-4WD sa dokáže uzavrieť 50:50 (4H, s redukciou 4L) alebo fungovať v režime 4A, kedy systém spojkou pohonu 4×4 posiela  na prednú nápravu krútiaci moment podľa potreby. Preto je tento pohon vhodný aj na spevnené cesty alebo diaľnice. V prípade prechodu do ťažkého terénu sa automaticky prepne do 4H a potom späť s funkciou AUTOLOCK. Jazdné režimy si nastavujete otočným ovládačom, jednoducho a rýchlo.

Korba pickupu Ford Ranger Wildtrak X
Foto: Cargo magazín

Ranger Wildtrak X pripravený do terénu

Ranger Wildtrak X má viacero prvkov, s ktorým je vynikajúco pripravený jednak na prácu, ale aj do náročného terénu. S offroad odpružením Bilstein (už z výroby) je svetlá výška zvýšená o 20 mm, ďalších 6 mm pridávajú offroadové AT pneumatiky. Celková svetlá výška v prípade tohto auta teda je 261 mm.

Ford Ranger Wildtrak X predná maska
Foto: Cargo magazín

K terénnym vlastnostiam navyše prispieva o 30 mm širší rozchod kolies aj asistenčné systémy Trail Control a Trail Turn Assist. O radenie sa stará 10-stupňová automatická prevodovka, ktorá má skrátené spodné prevody a naopak pre jazdu napríklad po diaľnici sú vyššie prevody dlhšie.

Desať stupňov je ideálne rozložených a výrazne prispievajú jednak ku komfortnej jazde, ale aj k výkonu auta pri práci. V tomto smere má Ranger navrch oproti Toyote Hilux aj Isuzu D-Max, ktoré majú oba v ponuke 6-stupňový automat. Amarok zdieľa platformu s Rangerom, preto takisto dokáže ponúknuť aj 10-stupňovú automatickú prevodovku.

Ford Ranger Wildtrak X držiak na korbe
Foto: Cargo magazín

Predná náprava sa posunula o 50 mm dopredu a tým sa zvýšil nájazdový uhol (z 28,5 na 30°). Zmenená konštrukcia ťažného zariadenia zase umožnila zvýšiť zadný nájazdový uhol z 19,3 na 23°. Uzávierka zadného diferenciálu je chránená proti poškodeniu. Pri jazde v bežných, cestných režimoch (Normal, Sport a Slippery) sa od rýchlosti 40 km/h automaticky vypína.

Ranger Wildtrak X volič jazdných režimov
Foto: Cargo magazín

Ranger Wildtrak X je správny parťák do práce

Vo Forde zostali verní tomu, že Ranger je pickup a ten je určený pre prácu. Ranger Wildtrak X má viacero detailov, ktoré z neho vo výsledku robia skvelé auto na pracovné úlohy. Narážam napríklad na schodíky pre ľahší prístup, LED osvetlenie, 230V zásuvku pre napájanie príslušenstva, kotviace lišty s posuvnými okami alebo rozdeľovaciu priečku.

Wildtrak X fotka korby na poli
Foto: Cargo magazín

Vaňa nákladového priestoru má plastovú ochranu hrán s integrovanými úchytmi pre príslušenstvo. Drážky podlahy sú širšie, aby sa vám pri práci na korbe ľahšie kľačalo. Medzi podbehy sa vďaka spomínanému širšiemu rozchodu zmestí europaleta a zaťaženie je navyše priamo nad nápravou, čo zvyšuje stabilitu, zlepšuje jazdné vlastnosti a trochu miesta vám zostane aj za paletou.

Wildtrak X fotka
Foto: Cargo magazín

Týmto sa ale zoznam praktických „vychytávok“ nekončí. V motorovej časti je priestor pre druhú batériu. Nosnosť strechy je 350 kg a na strope sú spínače na prídavné zariadenia s káblovou predprípravou na majáky, navijaky, LED rampy a podobné príslušenstvo.

Foto: Cargo magazín

Ťažné zariadenie je odmontovateľné, navyše to ide rýchlo a ľahko. Ford Ranger Wildtrak X má posuvný Sportsbar v zadnej časti, so zabudovaným výklopným tretím strešným nosičom. Ten je ale za príplatok. Pickup je bežne označovaný ako 1-tonový pickup, čo vám napovedá jeho nosnosť.

Čo Ranger má a jeho brat nie

Zanietení motoristi vedia, že zdieľaná platforma Rangera a Amaroku znamená, že oba pickupy majú toho veľa spoločného. Na mieste je teda otázka, či a čo má Ranger a v Amaroku to nenájdete. Sú to výbavy, ktoré vám umožňujú napríklad mať ventilované sedadlá, štartovanie na diaľku, držiaky na poháre integrované v prístrojovej doske, odpruženie Bilstein (alebo Fox, ak si kúpite Ranger Raptor) či sada Flexi Rack.

Ford Reanger Wildtrak X štít palubnej dosky
Foto: Cargo magazín

Aj keď to nie je unikátne pre Ranger, spomenúť treba tiež viaceré bezpečnostné funkcie a asistenty, ako centrálny airbag, asistent mŕtveho uhla, ktorý funguje aj s prívesom, autonómny parkovací systém, cross trafic alert a mnohé ďalšie. Tým chcem povedať, že aj pracovné auto dnes má k dispozícii najnovšie bezpečnostné prvky.

Pickup Ford Ranger odkladací priestor pred spolujazdcom
Foto: Cargo magazín

Výborný komfort

Ranger je známy komfortným podvozkom, čo potvrdil aj vo verzii Wildtrak X. Dobre filtruje otrasy a kabína je kvalitne odhlučnená. Odhlučnenie pozitívne prekvapilo o to viac, že sme na aute boli obuté AT-čkové pneumatiky. S automatickou prevodovkou vám Ford dáva službu FORDPASS na 5 rokov zadarmo, auto si tak môžete vychladiť alebo predhriať a áno, hovoríme o spaľovacom motore.

Interiér pickup Ford Ranger Wildtrak X
Foto: Cargo magazín

Ford Ranger Wildtrak X v cenníku nájdete za 46 990 eur bez DPH. Ťažko sa táto cena porovnáva s konkurentami, pretože Wildtrak X má viacero špecifických prvkov, ktoré konkurenti nemajú. Napríklad tlmiče Bilstein, rozšírený rozchod kolies aleo AT-čkové pneumatiky. No z ponuky Toyoty mu je najbližšie Hilux Executive (44 810 eur bez DPH), Amarok ponúka rovnaký motor a 10-stupňovú prevodovku iba vo výbave Life za 39 330 eur bez DPH. Táto výbava je ale oproti verzii Wildtrak X oklieštená. Volkswagen totiž najvyššie výbavy PanAmericana a Style ponúka iba s V6-tkovým trojlitrom.

Foto: Cargo magazín

Či je pre vás lepší dvojlitrový štvorvalec alebo vidlicový šesťvalec, záleží od typu úloh, ktoré budete s autom vykonávať. Podľa mňa dvojliter s 205 k a 500 Nm zvláda široké spektrum úloh a jeho ďalšou výhodou je nižšia spotreba. Dokázal sa hýbať aj okolo 9 l/100 km (s prázdnym autom, na štandardných cestách). Na zhruba 9 l/100 km som sa dostal aj s Amarokom s V6-kou, tu som ale musel jazdiť výrazne defenzívnejšie ako v prípade Wildtraku X, pri ktorom bola noha na pedáli o čosi ťažšia.

Advertisement
Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement