21.2 C
Bratislava
pondelok, 15 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Renault má svoj plán ako zredukovať dopravné nehody

Skupina Renault už viac ako polstoročie pracuje na zvzšovaní bezpečnosti svojich modelov a spôsoboch, ako dokážu jej autá chrániť aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Automobilka zaregistrovala cez 2 000 patentov súvisiacich s bezpečnosťou automobilov. Dopravné nehody však nepomáhajú redukovať iba pokročilé asistenčné systémy. Silné partnerstvo skupina rozvíja napríklad aj s hasičmi.

Súčasný modelový rad vozidiel Renault ponúka viac ako 36 systémov, ktoré pomáhajú k bezpečnej jazde a uľahčujú život pri parkovaní. Až 60 prvkov výbavy súvisí s bezpečnosťou a prispieva okrem iného aj k znižovaniu rizika a závažnosti kolízie alebo zranenia. Automobilka pre zvyšovanie bezpečnosti vytvorila svoj vlastný program s názvom Human first, teda Človek na prvom mieste.

Polstoročie výskumu

História tohto programu siaha až do roku 1969. V tomto roku na francúzskych cestách rekordne narástol počet úmrtí na cestách. Renault a vtedajší koncern PSA, ktorý dnes poznáme ako Stellantis, spolu založili „Laboratórium pre štúdium nehôd, biomechaniky a ľudského správania“, skrátene LAB. O život v tom roku prišlo viac ako 14 500 ľudí.

V roku 2022 bol počet úmrtí na francúzskych cestách podstatne nižší, konkrétne 3 260 a to napriek tomu, že počet registrovaných vozidiel kontinuálne rástol. Trend je pozitívny, no nehôd je stále príliš veľa, myslí si riaditeľ LAB a hlavný expert na bezpečnosť v Skupine Renault Stéphane Buffat. Jeho cieľom je dostať toto číslo na nulu.

Spolupráca s hasičmi

Za uplynulých niekoľko desaťročí pribudlo do vozidiel Skupiny Renault množstvo bezpečnostných systémov, okrem iných napríklad bezpečnostné pásy s dostatočnou šírkou na ochranu hrudníka či zasunutie pedálov v prípade nehody, ktorým sa predchádza zlomeninám nôh. Modely skupiny dostali už do základnej výbavy asistenčné systémy ako núdzové brzdenie či systémy na ochranu
cestujúcich akými sú airbagy.

Renault sa snaží k bezpečnosti pristupovať vopred, už vo fáze, kedy sa vozidl navrhuje. Claire Petit-Boulanger, expertka Skupiny Renault na záchranu po nehode hovorí, že pred zhruba 10 rokmi sa spojili s hasičmi, pretože si v Skupine uvedomili, že ako výrobca môžu ešte viac napomôcť záchrane životov. Napríklad aj pri zásahu a vykliesňovaní cestujúcich uväznených po nehode v poškodenom vozidle. Pre záchranné zložky boli vytvorené tzv. záchranné karty, na ktorých sú informácie pre účinnú záchrannú akciu prístupné prostredníctvom QR kódov na vozidlách.

Dopravné nehody a kritická „zlatá hodina“

Christophe Lenglos je hasičský brigádnik okresnej hasičskej a záchrannej služby (SDIS) v
Yvelines a už päť rokov je pridelený do Skupiny Renault. Ako hovorí, štatisticky dochádza k úmrtiam v dôsledku veľmi prudkých nehôd do jednej hodiny od zrážky. Preto dostala táto hodina pomenovanie „zlatá hodina“. Záchranári vedia, že ak sa k zraneným dostanú skôr ako uplynie, zvyšuje sa šanca na záchranu životov.

Konštrukcie vozidiel sa v súčasnosti zosilňujú a tomu zodpovedajú aj nové techniky záchranárov. Tí sa v novej generácii vozidiel nesnažia o rozrezanie karosérie, ale namiesto toho sa pokúšajú vytvoriť vyslobodzovací tunel, ktorý im umožní dostať zraneného von, približuje Christophe Lenglos.

Ak je to s elektromobilmi?

S prechodom na elektromobilitu prichádza na zoznam dňa aj téma ich bezpečnosti. Internet je už dnes plný videí horiacich elektrických vozidiel, ktorých batérie horia s obrovskou intenzitou. Ak sa v modeloch Skupiny Renault požiar spôsobený vonkajšími príčinami prenesie na trakčnú batériu, táto je približne pol hodiny chránená pred vznietením. Lenglos opisuje, ako môžu hasiči požiar batérie uhasiť v priebehu niekoľkých minút tak, že do vnútra batérie nalejú vodu cez otvor vytvorený roztavením tepelne tavného prvku namontovaného v spodnej časti karosérie. Toto riešenie dostalo názov Fireman Access, teda prístup pre hasičov a ide o inovácu vyvinutú Skupinou Renault.

Automobilka hovorí, že vozidlá s týmto komponentom môžu byť úplne uhasené za desať minút namiesto jednej až troch hodín. Takýto krátky čas zásahu navyše znamená aj výraznú úsporu vody. Pre predstavu, s prístupom pre hasičov sa na zásah spotrebuje približne 1 300 litrov, kým bez neho je to 11 000 litrov.

Dajú sa dopravné nehody predvídať?

Popri technických inováciách hľadajú v Renaulte aj spôsoby, ako pozitívne vplývať na správanie vodiča. Ten je totiž stále kľúčovým faktorom a nanešťastie, veci ako prekračovanie rýchlosti, jazda pod vplyvom alkoholu či používanie smartfónu počas jazdy sú stále pomerne bežným javom. Pritom používanie smartfónu počas šoférovania zvyšuje riziko dopravnej nehody až štvornásobne.

Odborník na asistenčné systémy Christian Taffin konštatuje, že až 93 % dopravných nehôd má za príčinu ľudský faktor. Preto Skupina vyvinula tzv. bezpečnostného poradcu. Ten sa snaží ovplyvniť správanie vodiča tým, že analyzuje spôsob jeho jazdy z hľadiska bezpečnosti, dodržiavania pravidiel cestnej premávky a pod. Zároveň ho upozorňuje na riziká, ktoré môžu nastať. Systém bude vodičom poskytovať personalizované rady, okrem iného môže odporučiť aktiváciu konkrétneho asistenčného systému, v závisloti od toho, čo podľa neho vodič potrebuje.

Používanie takýchto riešení sa má uľahčiť od roku 2026, kedy Skupina Renault zavedie softvérovo definované vozidlá, teda koncpeciu vozidiel založenú na centralizovaných softvérových aplikáciách. Používateľ si vďaka nim môže do vozidla stiahnuť najnovšie aktualizované bezpečnostné funkcie. Z dlhodobého hľadiska bude tento typ asistenta jazdy vodičov aj upozorňovať. „Napríklad pri
zistení nepozornosti alebo ospalosti alebo pri kontrole, či vodič správne vyhodnotil situáciu pred predbiehaním,“
hovorí Christian Taffin.

ZdrojRenault
Aktuálne
Prečítajte si aj