21.2 C
Bratislava
pondelok, 15 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Renault hodnotil svoj rok 2023 na Slovensku

Renault Slovensko, súčasťou ktorého je okrem značky Renault aj značka Dacia, zhodnotil uplynulý rok. Na našom trhu zaznamenal úspechy tak v osobných ako aj v úžitkových vozidlách.

Renault Group globálne prechádza na stratégiu samostatných značiek. Okrem Renaultu a Dacie, ktoré sú bezpochyby najpopulárnejšími, vytvorila skupina samostatné značky Alpine, Mobilize a Ampére.  Tie majú vlastný manažment aj vlastné ciele a výsledky.  Z pohľadu Slovenska sa ale skupina sústredí na spomínaný Renault a Daciu.

Foto: Renault

Renault Group medziročne rástol

Celosvetovo predala Skupina Renault minulý rok 2 235 345 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 9 %. Značka Renault predala 1 548 748 vozidiel, čo medziročne znamená takisto nárast o 9 %. Ešte výraznejší bol nárast v segmente úžitkových vozidiel (LCV), ktorých sa predalo 994 163 kusov, o 19 % viac ako v roku 2022.

Foto: Renault

Renault pochopiteľne hrdo hlási, že je najpredávanejšou francúzskou značkou vo svete. Za faktory svojho úspechu v minulom roku považuje úspešné uvedenie nových modelov na trh, pozitívnu odozvu zákazníkov na technológie ako E-Tech, OpenR Link alebo 4control, aj zmeny v obchodnej politike. Kým v roku 2022 bol Renault číslom 5. na európskom trhu (predaj osobných a úžitkových vozidiel), minulý rok sa vyšvihol na 2. pozíciu, keď ho predbehol iba Volkswagen.  

Foto: Renault

Zaujímavý je pohľad na top 10 trhov značky, z ktorých je 5 mimo Európu. Po najväčšom, ktorým je Francúzsko, nasledujú Turecko, Brazilia, Taliansko, Nemecko, Španielsko, Veľká Británia, Argentína, India a Mexiko.

Výsledky Renault na Slovensku

Ak sa pozrieme na slovenský trh, Renault u nás v roku 2023 predal 3 987 vozidiel, medziročne o 40 %  viac. Ide o veľký úspech, no samotná značka férovo dodáva, že bol ovplyvnený aj náročnou situáciou v roku 2021 a 2022, kedy automobilový priemysel bojoval s pandémiou aj s nedostatkom čipov. Predaje v týchto rokoch tak boli nižšie, než sa pôvodne plánovalo.

Foto: Renault

S trhovým podielom 4,1 % patrí Renaultu 8. priečka spomedzi všetkých automobiliek na našom trhu. V segmente LCV značka dosiahla líderskú pozíciu a stala sa jednotkou, s trhovým podielom 18,1 % a 1 644 predanými vozidlami. Renault sa na segment úžitkových vozidiel systematicky zameriava už posledných päť rokov, preto tieto výsledky nie sú prekvapením.

Pre doplnenie spomeňme, že celkovo sa na Slovensku minulý rok zaregistrovalo 9 107 nových úžitkových vozidiel, čo je medziročne o 15,6 % viac. Jednotkou vo svojom segmente bol Master, ktorého sa predalo viac ako tisíc kusov, dvojkou vo svojom segmente bol Trafic.

Foto: Renault

Renault vníma zmeny aj na finančnom trhu. Rastie mu počet tzv. PCP zmlúv, cez ktoré si zákazník prenajíma vozidlo za daný mesačný poplatok. Táto služba jednak reaguje na rastúci dopyt najmä mladých zákazníkov o prenájom namiesto vlastníctva vozidla, pretože hľadajú väčšiu flexibilitu a preferujú častejšiu obmenu auta, na ktorom jazdia. Pre značku je výhodné to, že si svoje vozidlá drží v servisnom cykle a po spätnom odkupe môže ďalej zobchodovať kvalitné trojročné autá s rozumným nájazdom kilometrov.

Dacia úspešná v celej Európe

V segmente retailových klientov je Dacia európskym lídrom. Dominancia vo Francúzsku zrejme neprekvapí, ale napríklad líderská pozícia a predbehnutie Fiatu v Taliansku, Portugalsku alebo pozícia číslo dva v Rakúsku.

Foto: Renault

Z pohľadu jednotlivých modelov sa súkromnej klientele predalo 270 000 vozidiel Sandero, 94 000 kusov Joggera, z čoho 25 % tvorili hybridné verzie, a Duster sa s 201 000 predanými kusmi dostal do európskej Top 3. Ešte zaujímavejší je pohľad na elektromobily, kde po dvoch modeloch Tesly bol tretím najpredávanejším elektromobilom súkromnej klientele v Európe Spring. Na Slovensku je bolo až 40 % predaných Dacii s pohonom na LPG.

Plány pre slovenský trh

Renault chystá v budúcom roku zmeny aj vo svojej obchodnej politike. Kým doteraz boli pre značku kľučové modely v segmentoch B a C, ako Clio a Captur, pozornosť sa s predstavením nových modelov presunie na segmenty D a C. Modely Hatch a Sedan zrejme „predbehnú“ SUV modely no a pochopiteľne, od spaľovacích motorov sa pozornosť presunie ešte viac na elektrické modely E-Tech.

Foto: Cargo magazín

Tak ako každá automobilka, aj Renault bojuje so zásadným zdražovaním vstupov a surovín a globálnou bezpečnostnou a politickou situáciou, čo ovplyvňuje aj konečné ceny vozidiel. Ceny smerom nahor tlačia aj nové nariadenia, ktoré už v nových autách vyžadujú ako štandard pokročilé bezpečnostné systémy.

Renault na toto všetko chce reflektovať a udržať ceny svojich modelov na súčasnej úrovni. Dá sa ale očakávať, že zľavy pri kúpe nových vozidiel nebudú dvojciferné, ako tomu bolo zvykom v minulosti.

Prídu nové modely aj facelifty

Kým v prvej polovici roka sa chce Renault sústrediť na aktuálne modely, v druhej polovici začnú postupne prichádzať už skôr oznámené novinky. Približne v polovici roka sa uskutoční slovenská premiéra modelov Rafale a Scénic, na jeseň sa odhalia facelifty pre Kangoo, Grand Kangoo a Trafic a ešte do konca roka príde aj Rafale 4×4.

Fanúšikov značky určite zaujíma aj slovenská premiéra modelu R5, ktorej dátum zatiaľ oznámený nebol, ale príde zrejme niekedy v prvom polroku budúceho roka. Len nedávno (8.2.) značka poodhalila línie modelu Symbioz, ktorý bude na rozhraní segmentov B a C. Pôjde o väčšie rodinné auto, ktoré pre mnohých bude náhradou za Megane Grand Tour.

Segment LCV-čiek orkem spomínaných facliftov pre Kangoo a Trafic zažije aj slovenskú premiéru úplne nového modelu Master, ktorý má doraziť niekedy v polovici roka. Dacia na autosalóne v Ženeve predstaví nový Spring, niekedy pred polovicou roka dorazí nový Duster a Jogger Hybrid a otvoria sa objednávky na Bigster.

Možnosť kvalitného servisovania cez Motrio SK

Renault vo svojich autorizovaných servisoch servisuje približne 55 % vozidiel Renault a Dacia na Slovensku. Zvyšných 45 % sa servisuje mimo siete a skupina sa rozhodla zamerať sa aj na týchto zákazníkov. Na Slovensku postupne otvára servisnú sieť Motrio, ktorá je populárna vo svete aj u našich susedov. V Poľsku je 70 Motrio servisov, v Českej republike 20.

Ide o sieť servisov, ktorá má prístup k náhradným dielom a diagnostikám pre Renault a Daciu, vykonávať nemôže iba záručné opravy. Motrio má okrem svojej servisnej siete aj vlastné produkty – skupiny náhradnych dielov (pneumatiky, oleje, batérie, stierače, filtre, mechanické diely). Motrio je akousi alternatívou k originálnym náhradným dielom, primárne pre predaj mimo servisnej siete, pre staršie vozidlá. Okrem vozidiel Renault a Dacia poskytuje Motrio servis aj pre iné značky vozidiel.

Na Slovensku je prvý Motrio servis v Beluši, ďalšie tri pribudnú čoskoro. Lokality pre tieto servisy sa vyhľadávajú v rámci regiónov, kde nie je díler skupiny a zároveň sú relatívne ťažšie dostupné. Do konca roka ich na Slovensku má byť 12, pričom dlhodobo by ich mohlo byť približne 20.

Aktuálne
Prečítajte si aj