7.9 C
Bratislava
štvrtok, 6 novembra, 2025

BMW spustilo výrobu Neue Klasse v maďarskom Debrecíne

BMW Group oficiálne spustila svoju najnovšiu a technologicky najpokročilejšiu automobilku v Debrecíne.

Závod bol od začiatku navrhnutý podľa princípov iFACTORY a v štandardnej prevádzke sa spolieha výhradne na elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Už koncom októbra tu v sérii odštartuje prvý model platformy Neue Klasse – nové BMW iX3.

BMW Group slávnostne otvorila nový závod v Debrecíne
Foto: BMW

Debrecín je prvou plne elektrickou fabrikou koncernu, prvým závodom bez fosílnych palív a prvým miestom výroby vozidiel Neue Klasse v sieti BMW Group, čo manažment označuje za kľúčový pilier budúcej konkurencieschopnosti v Európe.

Strategický význam a ekonomický dopad

Rozhodnutie z roku 2018 spustilo jednu z najväčších greenfield investícií v Maďarsku a ukotvilo Debrecín na automobilovej mape strednej Európy. Závod priamo vytvoril vyše 2 000 pracovných miest a nepriamo zvyšuje dopyt po službách a kapacitách lokálnych dodávateľov, logistiky a infraštruktúry. V okolí mesta sa v dôsledku investície usádzajú domáci aj zahraniční partneri, pričom posilnenie priemyselného parku prináša sekundárne investície do dopravy a verejnej infraštruktúry.

Výroba v závode BMW v Debrecíne
Foto: BMW

Súčasťou projektu je aj rozvoj vzdelávacích kapacít. Spolupráce s Univerzitou v Debrecíne a miestnym centrom odborného vzdelávania DSZC robia zo závodu jeden z najväčších uzlov duálneho vzdelávania v krajine. Podpora talentov a prepojenie priemyslu s akademickým prostredím majú za cieľ dlhodobo stabilizovať kvalifikovanú pracovnú silu pre elektromobilitu a digitálnu výrobu.

Nová výrobná koncepcia BMW

Debrecín nie je naviazaný na „materský závod“, funguje ako sieťový závod, ktorý integruje osvedčené postupy z viacerých lokalít. Lisovňa nadväzuje na riešenia zo Spartanburgu a Swindonu, ktoré boli pre nové potreby ďalej vylepšené.

V karosárni prebehla detailná digitálna simulácia pozícií takmer tisícky priemyselných robotov vrátane ich procesov. Počet spojovacích technológií bol zredukovaný a procesy zefektívnené tak, aby bolo možné dizajnové zvláštnosti Neue Klasse integrovať už v úvodných fázach vývoja.

O výrobu v závode BMW sa starajú roboti aj zamestnanci
Foto: BMW

Kľúčové je digitálne plánovanie a digitalizované riadenie výroby. Senzory a kamerové systémy pozdĺž linky podporuje AI, ktorá v reálnom čase vyhodnocuje dáta a poskytuje operátorom spätnú väzbu. T

zv. „finger structure“ budovy – evolúcia konceptu z Lipska – umožňuje, aby sa až 80 % dielov dodávalo priamo na správny bod montáže, čím sa skracujú interné toky a minimalizujú zásahy manipulácie. Vnútropodniková logistika je plne elektrická.

Energetika a znižovanie emisií CO₂e

Závod je napájaný výhradne elektrinou z obnoviteľných zdrojov a bol od začiatku dimenzovaný na minimalizáciu uhlíkovej stopy výroby. Maľovňa tvorí jeden z najväčších zdrojov redukcie CO₂e; kombinácia technológií a energetického mixu znižuje emisie spojené s produkciou nového iX3 (rozsah 1/2 vrátane interných dielov z ďalších závodov) približne na 80 kg CO₂e, čo predstavuje pokles o dve tretiny voči existujúcim derivátom. Samotný Debrecín, pri plnej kapacite vrátane výroby vysokonapäťovej batérie, mieri na zhruba 34 kg CO₂e na vozidlo, teda približne 90 % redukciu v porovnaní s inými závodmi skupiny.

Montáž kolesa vo fabrike BMW
Foto: BMW

Z 50-hektárovej fotovoltickej elektrárne v areáli závodu, jednej z najväčších v Maďarsku, má pochádzať asi štvrtina ročnej spotreby elektriny. Prebytky, napríklad počas nepracovných dní, sa ukladajú do 1 800 m³ tepelného zásobníka s kapacitou 130 MWh, čo zvyšuje energetickú flexibilitu a stabilitu prevádzky.

Lokálna výroba batérií Gen6 a kratšie reťazce

Debrecín je prvým z piatich závodov BMW Group, kde začne sériová výroba vysokonapäťových batérií šiestej generácie priamo na mieste. Princíp „local for local“ skracuje vzdialenosti medzi montážou článkov/modulov a finálnou montážou vozidla, skracuje lead time a znižuje logistickú uhlíkovú stopu. Inline kontrolné mechanizmy a 100 % end-of-line testy sú nastavené na nulovú toleranciu chýb, čím sa zvyšuje spoľahlivosť a stabilita kvality pre platformu Neue Klasse.

Slávnostné otvorenie prvého závodu tohto typu v sieti BMW
Foto: BMW

Sieťový charakter závodu a finger-logistika kladú vysoké nároky na presnosť a frekvenciu dodávok. Pre poskytovateľov logistiky to znamená re-timeovanie tokov na krátke časové okná a dôslednú digitalizáciu EDI rozhraní, trackovania a kvality dát.

Dôraz na lokálne zdroje energie a batériové kapacity bude zvyšovať význam regionálnych subdodávateľov komponentov, balenia a intralogistiky, pričom tlak na bezemisné režimy transportu porastie. V kontexte stredoeurópskeho koridoru ide o signál pre dopravcov a developérov, že nové „gigafactory“ a BEV závody v regióne budú tvoriť kotvu dopytu po nízkouhlíkových dopravných riešeniach, bezpečných parkoviskách a infraštruktúre pre elektrické ťažké vozidlá.

Aktuálne
Prečítajte si aj