Na Slovensku bolo ku koncu roka 2024 k dispozícii 2 424 nabíjacích bodov v rámci 967 lokalít, čo predstavuje medziročný nárast o 34 % v počte bodov a 31 % v počte lokalít.
Celkový inštalovaný výkon presiahol 125 MW, čo je až o 52 % viac oproti predošlému roku. Tieto čísla ukazujú na dynamický rozvoj verejnej nabíjacej infraštruktúry, no zároveň prinášajú otázky, ako tento rast udržať v budúcnosti.
Ekonomickú udržateľnosť komplikuje štát
Operátori nabíjacích staníc, medzi ktorými sú etablované spoločnosti ako ZSE Drive, GreenWay či ejoin, upozorňujú na hrozbu, ktorú prináša nová vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Od januára 2024 sa zmenili podmienky pre výpočet taríf za rezervovanú kapacitu. Zrušenie zliav na fixné poplatky za kapacitu môže spôsobiť, že mnohé nabíjacie stanice sa stanú neekonomickými.
Nové pravidlá stanovujú, že operátori musia dosiahnuť minimálne 30 % využitie kapacity nabíjačky, aby mohli čerpať zľavy na poplatkoch. Na Slovensku, kde je na jednu nabíjačku iba šesť elektromobilov (v porovnaní s 25 v Nórsku), je tento limit v súčasnosti nereálny. Podľa Patrika Križanského, riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), táto zmena môže viesť k zvyšovaniu fixných nákladov a k vypínaniu už existujúcich nabíjačiek, čím by sa spomalil rozvoj elektromobility.
Zložitá legislatíva
Rok 2024 priniesol aj výzvy spojené s európskym nariadením AFIR, ktoré zaviedlo nové technické štandardy vrátane povinnosti inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách. Operátorom sa však darilo tieto požiadavky splniť a zároveň pokračovať v rozširovaní siete.
SEVA varuje, že legislatívne zmeny môžu znížiť motiváciu budovať nové nabíjacie stanice, zvlášť vysokovýkonné nabíjačky na diaľniciach, ktoré sú kľúčové pre rozvoj elektromobility. „Nízke využitie nabíjacích staníc je prirodzenou súčasťou rozvíjajúceho sa trhu a legislatíva by mala reflektovať túto realitu,“ upozorňuje Križanský. SEVA preto navrhuje vrátiť vyhlášku ÚRSO do pôvodnej podoby, ktorá umožňovala zľavy na fixné poplatky za rezervovanú kapacitu. Táto zmena by podporila ďalší rozvoj infraštruktúry a pomohla Slovensku dobehnúť ostatné krajiny EÚ.
Verejná nabíjacia infraštruktúra na Slovensku má obrovský potenciál. Jej ďalší rozvoj však závisí od koordinácie legislatívnych opatrení, ekonomickej podpory a trhových podmienok. Ak sa podarí vyhnúť súčasným rizikám, Slovensko môže nielen zvýšiť počet elektromobilov na cestách, ale aj posilniť svoju pozíciu v adaptácii na udržateľnú mobilitu, uvádza SEVA.