Legálna autonómna jazda je o krok bližšie k realite aj v Európe. Od konca leta 2025 vstúpi do platnosti legislatíva, ktorá za určitých podmienok umožní hands-free jazdu na vybraných európskych diaľniciach.
Nové pravidlá vychádzajú z aktualizácie nariadenia UNECE (Hospodárska komisia OSN pre Európu), ktorú v marci 2024 schválilo Svetové fórum pre harmonizáciu predpisov pre vozidlá (WP.29) a ktorá nadobudla účinnosť v septembri toho istého roka.

Táto zmena sa týka asistenčných systémov riadenia (Driver Control Assistance Systems – DCAS), ktoré sú klasifikované ako úroveň 2 podľa SAE škály. Vozidlo s takýmto systémom dokáže nepretržite riadiť jazdu v pruhoch a regulovať rýchlosť. Na rozdiel od vyšších úrovní automatizácie však vodič ostáva za jazdu plne zodpovedný a musí byť pripravený kedykoľvek prevziať riadenie.
Legálna autonómna jazda druhej úrovne
Zásadnou novinkou je, že ak má vozidlo systém schopný nepretržite monitorovať pozornosť vodiča, bude možné na niektorých úsekoch diaľnic riadiť bez držania volantu. Tieto hands-free režimy však musia byť podmienené technológiou na sledovanie pohľadu vodiča – ak systém zistí nepozornosť, okamžite vydá vizuálne a zvukové výstrahy. V prípade ignorovania výziev systém jazdu automaticky ukončí alebo spomalí.
Aktualizácia tiež povoľuje automatizované manévre, ako napríklad zmenu jazdného pruhu, no opäť platí, že vodič musí neustále dohliadať na priebeh operácie a byť schopný zasiahnuť. Pravidlá tak jasne vytyčujú hranicu medzi pomocou a autonómiou.
Bezpečnostné požiadavky ostávajú prísne
Aj keď ide o významný krok smerom k budúcnosti mobility, európsky prístup zostáva opatrný. Hands-free režim bude povolený iba na diaľniciach a vysokorýchlostných komunikáciách, ktoré spĺňajú prísne bezpečnostné parametre. Na rozdiel od USA alebo Číny budú musieť európski vodiči pravidelne klásť ruky späť na volant, aby preukázali aktívnu účasť na riadení.

Výrobcovia vozidiel budú zároveň viazaní k pravidelnému podávaniu správ o výskyte bezpečnostných incidentov súvisiacich s DCAS systémami – nielen v ročnej frekvencii, ale aj na ad hoc požiadanie úradov. Zároveň budú povinní zabezpečiť zrozumiteľné informácie pre používateľov, a to ako na webových stránkach, tak priamo u predajcov. Cieľom je predísť mylnému dojmu, že ide o plne autonómne vozidlá.
Odborná verejnosť upozorňuje na riziká
Napriek legislatívnym zábranám zaznievajú varovné hlasy. Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ETSC) vyjadrila obavy, že zavedenie hands-free funkcií v úrovni 2 môže viesť k falošnému pocitu bezpečia a zníženiu pozornosti vodičov. Preto nové pravidlá naďalej kladú dôraz na zodpovednosť človeka ako centrálneho článku bezpečnosti.
Nový regulačný rámec tak predstavuje kompromis medzi technologickým pokrokom a preventívnym prístupom. Európa síce otvára dvere inteligentnejším asistenčným systémom, no autonómna jazda zostáva aj naďalej len na dohľad – nie na dosah.