21.4 C
Bratislava
štvrtok, 17 apríla, 2025

Čo čaká dopravu v roku 2025?

Advertisement

Dopravné spoločnosti a špedície čelia celému radu výziev a prekážok. Príkladom je nárast cien dopravy v dôsledku zvýšenia nákladov na pracovnú silu a prevádzku, ale aj nárast insolventností a ukončení podnikania v dopravnom sektore. 

Na trhu sa dá vnímať celkový pokles kapacít a problémom je takisto trvalý nedostatok vodičov. Tento trend sa navyše v roku 2025 pravdepodobne ďalej posilní a umelá inteligencia nebude odpoveďou na všetky problémy. Na výzvy logistiky v Európe a v Nemecku, ktoré je najvýznamnejším exportným partnerom Slovenska, sa pozrel vedúci obchodných záležitostí spoločnosti TIMOCOM Gunnar Gburek. 

Kvalifikovaní vodiči a dispečeri zostávajú vzácni 

V roku 2025 bude na trhu stále veľmi málo nových a predovšetkým kvalifikovaných vodičov. Platí to aj pre dispečerov a zamestnancov v oblasti špedície. Mnohé softvérové spoločnosti síce ponúkajú riešenia podporované umelou inteligenciou, tie sa však zatiaľ nedokážu naplno uplatniť v logistických firmách a je otázne, či dokážu plnohodnotne pokryť nedostatok pracovnej sily. Autonómne riadenie v roku 2025 nebude aktuálnou témou, nedostatok vodičov tak pretrvá. 

Ceny dopravy rastú, chýbajú kapacity

Vzhľadom na neustály pokles kapacít a stále vysoký objem dopravy sa bojuje o kapacity a za krátkodobú dopravu budú musieť firmy ponúknuť vyššie ceny. Je to zlá správa najmä pre špeditérov, ktorí uzavreli dlhodobé zmluvy za aktuálne ceny. Vďaka sezónnym výkyvom síce zrejme dôjde k cenovo priaznivejším obdobiam, celkovo však zostane úroveň nad predchádzajúcimi rokmi.

Premávka na diaľnici v Lamači
Foto: Cargo magazín

Ak dopyt po nákladnom priestore v roku 2025 vzrastie kvôli miernemu hospodárskemu rastu, jeho pretrvávajúci nedostatok v kombinácii s vysokými cenami ho môže rýchlo zastaviť. Tovar, ktorý sa nedostane k zákazníkovi, sa tiež nedá vyfakturovať. Prechod od trhu kupujúcich na trh predávajúcich sa stáva čoraz jasnejším.

Ešte viac insolventností a ukončení podnikania

Ceny za dopravu síce rastú, no stále viac dopravcov vykazuje horšie hospodárske výsledky. Zvyšovanie nákladov sa totiž touto cestou takmer nepokryje. Niektorí sa tak dostávajú do podnikateľskej krízy až k insolvencii, iní sa snažia uniknúť úpadku tým, že predajú svoje podniky. Pre mnohé malé podniky je tiež problematický trend, kedy nasledovná generácia takmer vôbec nechce pokračovať vo vedení rodinnej firmy. Dá sa očakávať, že na konci roku 2025 bude na trhu výrazne menej dopravcov ako dnes, a teda aj znížené kapacity.

Viac čiastočných nakládok

Kvôli stagnujúcej ekonomike v Európe budú výrobné podniky nútené zadávať len menšie zásielky a zvýši sa podiel čiastočných nakládok. Jednoduchších kompletných nakládok (FTL) bude menej a pre objednávateľov budú drahšie. Očakáva sa tiež rast počtu tzv. prázdnych kilometrov.

Prva elektricka Scania v Madarsku
Foto: Scania

Snaha používať bezemisné vozidlá

V roku 2025 budú pokračovať pokusy o zavádzanie bezemisných vozidiel. Predovšetkým stredné a veľké dopravné spoločnosti začali s praktickými testami nových pohonných technológií. Neistota ohľadom toho, ktorá technológia sa nakoniec ujme, však zostane. Preto zatiaľ nebude možné splniť očakávaný významný príspevok k redukcii CO2. Predovšetkým pre priemysel a obchod však ich využitie naberie na význame s ohľadom na smernice CSRD. Väčšiu rolu by mohlo zohrávať HVO-100, ak sa stane dostupným vo väčšom množstve. Napriek obavám sa to v súčasnosti javí ako reálnejšie než rýchla expanzia nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá alebo vodíkových čerpacích staníc.

Nárast prepravy po železnici zrejme nepríde

Preprava prívesov alebo tovaru po železnici sa v nasledujúcom roku vzhľadom na infraštruktúrne prekážky takmer nezvýši. Aj železnice majú problémy s nájdením dostatočného množstva nových kvalifikovaných zamestnancov. V kombinovanej doprave nastane posun iba vtedy, keď dopravcovia vo väčšej miere rozšíria svoje kapacity o prívesy vhodné pre žeriavy. Minimálne v prvej polovici roka bude v tomto ohľade cítiť zdržanlivosť. Až s opätovným nárastom hospodárskej výkonnosti začnú dopravné podniky opäť viac investovať. Výkon železničnej dopravy v tomto sektore je príliš slabý a neustále sa zmenšujúce zásielky hrajú proti snahe dostať tovar na železnicu. 

Kybernetické hrozby

S technologickým pokrokom a inováciami, akými je aj umelá inteligencia, pribúda aj snáh o podvody a krádeže. Bezpečnosť IT systémov preto vyžaduje neustále opatrenia, pravidelné aktualizácie a osobitnú pozornosť zamestnancov. To predstavuje pre malé podniky veľké finančné zaťaženie a personálne nároky. V oblasti dopravy by mali podnikatelia byť obzvlášť kritickí pri ponukách od zdanlivo serióznych poskytovateľov služieb alebo objednávkach poslaných e-mailom a podrobne skontrolovať všetky údaje. Aj v roku 2025 totiž zrejme dôjde k prípadom, kedy kybernetickí zločinci nájdu „otvorené dvere“ mimo bezpečných platforiem a trhovísk. 

ZdrojTimocom
Aktuálne
Prečítajte si aj