27.3 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Vodíkové dodávky Stellantis s vyššou výrobnou kapacitou

Koncern Stellantis rozširuje svoje výrobné kapacity vozidiel na vodíkové palivové články. Vodíkové dodávky Stellantis dostali spolu s klasickými a elektrickým dodávkami označenie Pro One. Patria sem stredné aj veľké dodávky, ktorých výroba beží po celej Európe.

Stellantis týmto krokom zvyšuje svoju ponuku vozidiel s nulovými emisiami. Širšia ponuka a vyššie výrobné kapacity úžitkových vozidiel na palivové články majú pomôcť upevniť postavenie automobilky ako lídra v oblasti nulových emisií v Európe.

Obrovská modelová ofenzíva

V októbri 2023 priniseol Stellantis úplnú obnovu radu svojich úžitkových vozidiel, spolu s názvom Pro One, ktorý označuje úžitkové vozidlá koncernu. Samotná automobilka hovorí, že jej značky využívajú širokú škálu pokročilých technológií elektrifikovaného pohonu, bezpečnosti, asistenčných systémov ADAS a konektivity, aby poskytli bezstresové prostredie pre vodičov a spoľahlivého obchodného partnera pre komerčných majiteľov.

Stredné vodíkové dodávky Stellantis
Foto: Stellantis

Stellantis Pro One má výrobnú základňu úžitkových vozidiel po celej Európe, s lokalitami v Mangualde (Portugalsko), Vigu (Španielsko) a Ellesmere Port (Spojené kráľovstvo). Tu sa okrem iných vyrába modelový rad s interným označením K9, pre ľudí známy skôr ako Berlingo, Combo alebo Partner. V Hordain (Francúzsko) a Lutone (Spojené kráľovstvo) sa vyrábajú stredne veľké dodávky s interným ozačením K0 a v talianskej Atesse a poľských Gliwiciach veľké dodávky Boxer, Jumper a Movano.

Vodíkové dodávky Stellantis

Udržateľnosť využitia vodíka je stále diskutovanou témou. Pre Stellantis je krok k zavedeniu vodíkových palivových článkov pre dodávky strednej veľkosti a pridanie dodávok s palivovými článkami na výrobné linky snahou potvrdiť vedúce postavenie vo vodíkovej technológii a sprístupniť ju najnáročnejším zákazníkom, vysvetľuje technologický riaditeľ Stellantisu pre vývoj vozidiel na palivové články Jean-Michel Billig.

Modelová ofenzíva Stellantis
Foto: Stellantis

„Zručnosti a odhodlanie našich inžinierskych a prevádzkových tímov sú nevyhnutné, keďže sledujeme ambície programu Dare Forward 2030 a udržiavame vedúce postavenie v segmente úžitkových vozidiel s nulovými emisiami,“ dodáva Billing.

Postavené na elektrických základoch

Technológia vodíkových palivových článkov vychádza z technológie používanej vo variantoch batériových elektrických vozidiel (BEV), oproti ktorým ale majú vodíkové dodávky výhodu v tom, že dokážu rýchlo dolpniť palivo a zachovali si aj užitočné zaťaženie. Pre dodávky strednej veľkosti prináša druhá generácia systému palivových článkov dojazd až 400 km a čas dopĺňania paliva menej ako štyri minúty.

Tankovanie vodíka do dodávky Opel Vivaro-e Hydrogen
Foto: Stellantis

Pre veľké dodávky znamená pridanie technológie palivových článkov nárast dojazdu až 500 km a čas dopĺňania paliva približne päť minút. Stellantis bude mať osem verzií úžitkových vozidiel strednej a veľkej veľkosti na vodíkové palivové články: Citroën ë-Jumpy a ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo a E-Ducato, Opel/Vauxhall Vivaro a Movano a Peugeot E-Expert a E-Boxer.

Technológia palivových článkov na vodík zohráva dôležitú úlohu v ceste spoločnosti Stellantis k nulovým emisiám. Spustená bola v roku 2021, Stellantis je prvým výrobcom na svete, ktorý uviedol na trh tento typ vozidla. V roku 2023 sa Stellantis stal rovnocenným, tretinovým akcionárom v spoločnosti Symbio, ktorá sa venuje výskumu v oblasti vodíka a operuje v Európe a Spojených štátoch.

Aktuálne
Prečítajte si aj