23 C
Bratislava
piatok, 26 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Spoločný podnik Renaultu a Volva má meno a nového riaditeľa

Spoločný podnik Skupiny Renault, Volvo Group a CMA CGM, ktorý dostal názov Flexis SAS, stihol už pár dní po svojom vytvorení zorganizovať tlačovú konferenciu a predstaviť ďalšie detaily o samotnom joint-venture aj o pripravovaných elektrických úžitkových vozidlách.

Kým spojenie Renault Group a Volvo Group ako dvoch výrobcov úžitkových vozidiel dávalo zmysel od začiatku, pribratie logistického špecialistu CMA CGM sa mohlo zdať trochu nezvyčajné. Lodiarsky gigant ale podľa slov svojho CEO Rodolpheho Saadého vníma logistiku ako celok a chce sa podieľať na jej dekarbonizácii. Počas pandémie sa lodiarskemu gigantovi darilo a preto založil fond na dekarbonizáciu, v ktorom má momentálne 1,5 mld. dolárov.

TS Flexis SAS
Foto: Renault Group

Investície v stovkách miliónov

Práve cez fond s názvom PULSE sa CMA CGM 22. marca oficiálne pripojila k spoločnému projektu Flexis SAS, v ktorom bude vlastniť 10 % podiel a investuje doň do 120 mil. eur do roku 2026. Renault Group a Volvo Group vlastnia každá po 45 % akcií Flexis SAS. V najbližších troch rokoch plánujú automobilky každá investovať po 300 mil. eur.

CEO Renault Group Luca de Meo vo svojom príhovore podčiarkol, že v segmente LCV sa dlho dialo všetko „po starom“ a roky neprišlo nič, čo by nabúralo zaužívané koľaje. Zmenilo sa to až príchodom startupov ako Rivian alebo Arrival, ktoré ale podľa neho nemali viac ako 100-ročné skúsenosti s výrobou úžitkových vozidiel.

Podľa de Mea je čas, aby etablovaní hráči ako Renault a Volvo znovuobjavili a naovo premysleli svoje podnikanie. Preto spojili svoje sily a idú vyvíjať softvérovo definovanú dodávku, ktorá zmení svet úžitkových vozidiel, ako ho poznáme dnes.

Foto: Renault Group

Rôzne tlaky zvyšujú dopyt

De Meo povedal, že profesionálni zákazníci čelia stále väčšiemu tlaku. Vytvárajú ho regulácie týkajúce sa zmeny klímy a emisií CO2, zatiaľ čo e-commerce a logistika ďalej zažívajú boom. Očakáva sa, že európsky trh s elektrifikovanými dodávkami bude rásť o 40 % ročne až do roku 2030.

Volvo, Renault a CMA CGM vytvárajú spoločnosť Flexis SAS práve preto, aby sa zamerali na dekarbonizáciu sektorov dopravy a logistiky. Nová spoločnosť má mať prístup agilného startupu, v ktorom sa stretne priemyselná odbornosť svetových výrobcov automobilov a know-how lídra pre automobilovú logistiku.

Kto je za čo zodpovedný

Renault Group má do spoločného podniku priniesť skúsenosti s elektrickými vozidlami a softvérom, aj s výrobou úžitkových vozidiel. Volvo Group zase riešenia pre dopravu založené na odbornosti v prispôsobených službách, dostupnosti a produktivite. Logistika, najmä pre automobilový priemysel, a zameranie na dekarbonizáciu dodávateľského reťazca budú doménou CMA CGM.

Nová generácia ľahkých úžitkových vozidiel bude vyrábaná vo Francúzsku, v závode Sandouville, ktorý patrí Renaultu. Pre tento projekt sa tu počas štyroch rokov prijme 550 nových zamestnancov, z ktorých 450bude kmeňových. Vozidlá budú postavené na novej, čisto elektrickej LCV platforme, ktorá je často nazývaná aj ako skateboard. Jej hlavnou prednosťou bude vysoká modularita pre rôzne typy karosérií, za konkurencieschopnú cenu. Prelomom majú byť tiež požiadavky na bezpečnosť.

Flexis SAS prinesie technologický prelom

Použitím novej pripojenej elektronickej platformy bude vozidlo disponovať schopnosťami na monitorovanie dodávateľskej činnosti a výkonnosti podnikania používateľov. Luca de Meo hovoril na tlačovej konferencii o 30 % úspore z celkových nákladov na vlastníctvo (TCO), čo podľa neho pri zarátaní nákladov na celý životný cyklus vozidla, vrátane tankovania a prevádzky predstavuje úsporu 30 % zo 100 000 až 120 000 eur.

Záznam celej tlačovej konferencie

Pripojené služby umožnia zákazníkom využívať aktuálne vozidlá počas celého ich životného cyklu. Dodávka sama ponúkne kompaktnosť pre mestskú mobilitu a bude pripravená pre prispôsobené riešenia s rôznymi kapacitami batérií. Ako prvá na trhu bude mať 800 V architektúru v tejto kategórii vozidiel.

Čo zatiaľ o Flexis SAS vieme

Názov Flexis SAS je meno pre obchodnú entitu. Luca de Meo vysvetlil, že zatiaľ nie je rozhodnuté o tom, či rovnaký názov ponesú aj nové vozidlá, alebo vznikne nové meno a značka, pod ktorou sa budú predávať.

Samotné vozidlo má byť veľkosťou podobné Renaultu Kangoo, má však priniesť kapacitu pre náklad na úrovni stredne veľkej dodávky. Jazdné vlastnosti by mali byť rovnaké ako pri osobných vozidlách, čo má byť výhodou predovšetkým v mestách. Pre Renault ide o prvé softvérovo defionvané vozidlo. Nová elektrická dodávka bude ponúkať dve veľkosti batérie.

Základom bude silná predajná a servisná sieť

Podľa de Mea je podstatná aj predajná sieť. Renault má len v Európe 5 000 predajných miest, nové elektrické dodávky majú byť navyše predávané aj v sieti Volvo Group. Flexis SAS sa ale zameria aj na veľkých korporátnych klientov, pre ktorých bude riešenia vytvárať presne na mieru.

Operačným systémom pre nový rad vozidiel bude Google a Android Auto, pre ktoré vie dnes podľa de Mea kódovať cez 6 mil ľudí na planéte. Tým sa počet riešení zvyšujúcich efektivitu môže zásadne zvýšiť. Generálnym riaditeľom Flexis SAS sa stal Philippe Divry, ktorý predtým pracoval pre Volvo vo Švédsku aj v Indii. Riaditeľom pre operatívu sa stal ktorý v oblast iautomotive v minulosti pracoval v Ázii aj USA.

Ďalšími krokmi novovytvoreného podniku je teraz hlbšia debata so zákazníkmi a detailnejšie pochopenie ich potrieb a požiadaviek. Do Flexisu prichádzajú tímy z Renaultu, Volva aj CMA CGM a nový podnik je aj naďalej otvorený ďalším investíciám a partnerstvám.

Odpoveď na Čínu?

Trojica generálnych riaditeľov dostala na tlačovej konferencii viacero otázok ohľadom konkurencie smerujúcej do Európy z Číny. Luca de Meo sa k tejto téme vyjadril jasne, keď zdôraznil, že Európa je vo vývoji moderných technológií popredu, no musí zabezpečiť kontinuálny ďalší rozvoj a nesmie stagnovať na mieste.

Podľa de Mea nie je hlavnou otázkou koľko bude nová elektrická dodávka stáť, ale koľko z TCO dokáže ušetriť, a tu partneri deklarujú úsporu až 30 %. Šéf Renaultu nemá obavy ani o cenu v porovnaní s čínskou konkurenciou, pretože v Európe a na ďalších trhoch je dopyt po sofistikovaných, iteligentných riešeniach, nie po lacnej dodávke za niekoľko tisíc eur.

Prečo do toho išli?

Luca de Meo vtipne poznamenal, že presvedčiť partnerov na takýto inovatívny projekt trvalo necelých 20 minút počas kávy v jeho kancelárii. S väčšou vážnosťou ale dodal, že kým dnes si zákazník síce môže kúpiť dieselový Master za prijateľnú cenu, popri Green Deal-e a ďalších regulačných opatreniach to o 10 rokov už nemusí byť možné. Preto je už teraz potrebné pozerať sa do budúcnosti a vytvárať pre ňu riešenia.

Šéf Renaultu je známym inovátorom a túto svoju vlastnosť nechal vyniknúť aj v prípade spoločného joint-venture s Volvom a CMA CGM. Svoju otvorenú povahu ukázal aj pri otázke na konkrétnu maržu, ktorú partneri z každého predaného vozidla získajú. De Meo otvorene povedal, že sa sústredia na úsporu TCO pre zákazníkov, no určite by tohto projektu neinvestovali, ak by ho nevnímali ako profitabilný.

Posledna otázka smerovala na to, či sa s novou generáciou dodávok plánujú presadiť aj v Číne. Lídri joint-venture sa zhodli na tom, že úžitkové vozidlá od Flexis SAS budú predstavovať sofistikované riešenia, o ktoré bude záujem najmä na trhoch, ktoré sa zameriavajú na inovácie. Ako príklad uviedli Európu. Flexis SAS teda od začiatku deklaruje, že hlavnou devízou nových úžitkáčov bude pokrok, nie cenová atraktivita.

Aktuálne
Prečítajte si aj