21.2 C
Bratislava
pondelok, 15 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

PRVÁ JAZDA | Renault Trafic Van E-Tech 100% elektrický

Akokoľvek vám príde tento nadpis akademický, tak vedzte, že toto je exaktný názov nového elektrického Traficu. Dobrý výkon, žiadne obmedzenie praktickosti oproti spaľovacím modelom a zachované možnosti individualizácie. Aj to je nový elektrický Trafic.

Úplne nový Trafic Van E-Tech je poháňaný motorom s výkonom 90 kW (122 k), ktorý poskytuje 245 Nm okamžite dostupného krútiaceho momentu, takže jazda je plynulá a pohodová za všetkých okolností. Režim Eco obmedzujúci výkon vozidla sľubuje vyšší dojazd. Obmedzuje pritom maximálnu rýchlosť na 100 km/h. Konvenčný hydraulický brzdový systém je teraz vybavený ARBS (Adaptative Regenerative Brake System) pre maximalizáciu rekuperácie energie. Bohužiaľ však má vozidlo iba jednu silu rekuperácie, takže odstupňovanie brzdnej sily prostredníctvom rekuperácie tu nehľadajte.

Batéria so zárukou

Vďaka lítium-iónovej batérii s kapacitou 52 kWh môže nový Trafic E-Tech prejsť až 297 km na jedno nabitie (WLTP), v prípade mestskej premávky sa potom dojazd predĺži až na 322 km. To obvykle bohato stačí pri jazde po meste alebo v jeho okolí. A veľakrát aj bez nutnosti každodenného nabíjania. Na batérie je poskytovaná záruka 8 rokov/160 000 km. Ak by po dobu trvania záruky klesol ich stav pod 70% počiatočnej úrovne, tak vám ich bezplatne vymenia.

Elektrický Trafic E-Tech bude k dispozícii v dvoch verziách L1 a L2. Prvá má dĺžku 508 cm, druhá 548 cm. Okrem dĺžky ide aj o dve verzie výšky vozidla H1 a H2, teda 1 967 a 2 498 mm. K dispozícii bude aj dvojkabína či verzia FloorCab, teda kabína s podvozkom pripraveným na ľubovoľnú nadstavbu, čo sa hodí napríklad pre sanitky, záhradníkov či chladiarenské vozidlá.

Rýchly zásah v prípade poškodenia batérie

Zaujímavosťou je to, že vozidlo má niekoľko spôsobov ochrany batérie pred nárazom, ale hlavne je pripravené na zásah zložiek integrovaného záchranného zboru v prípade akejkoľvek havárie či požiaru. Nájdeme tu v batožinovom priestore za prepážkou oddeľujúcou posádku od nákladu prestup v podlahe, kde je uschovaný špeciálny otvor pre hasičov, vďaka ktorému rýchlo a jednoducho zaplavia trakčnú batériu vodou.

Tri rýchosti nabíjania

Jednofázová nabíjačka na striedavý prúd s výkonom 7 kW funguje so všetkými typmi domácich zásuviek. Za 5,5 hodiny s ňou nabijete auto z 15% na 80%. Vozidlo, na ktorom sme jazdili my, už malo AC konektor s výkonom 22 kW a umožňuje doplnenie dojazdu o 50 km za menej ako 25 minút. Z 15% na 80% to však zvládnete už za 1,5 hodiny. V bnudúcom roku pribudne možnosť DC konektora, ktorý bude vedieť auto nabíjať výkonom až 50 kW a spomínané nabíjanie zvládne do hodiny.

Úložný a nákladový priestor

Úložný priestor v kabíne má celkom 88 litrov. V niektorých výbavách je odkladacia priehradka v skutočnosti zásuvkou Easylife so šikovným systémom otvárania, vďaka ktorému je pre vodiča mimoriadne praktická a pojme plných 6,6 l.

Foto: Autor

Dĺžka nákladového priestoru môže byť vďaka výklopnému otvoru pod sedačkou spolujazdca predĺžená až na 4,15 metra. Ťažná kapacita vozidla je až 750 kg a užitočná hmotnosť nákladového priestoru 1,1 tony. Okrem toho je možné dodávku rôzne modifikovať podľa potrieb jednotlivého druhu užívania.

Spotreba

Počas dňa našej prvej jazdy som na dodávke prešiel vyše 100 km po krásnych francúzskych viniciach v oblasti Bordeaux, v nákladovom priestore som vozil paletu s hmotnosťou 300 kg. Priemerná rýchlosť? 42 km/h a priemerná spotreba 18,8 kWh. Cesty boli suché a jazdili sme po úzkych okreskách v okolí viníc. Pri danom zaťažení sa diaľničná spotreba bude pohybovať niekde okolo 24 kWh na 100 km. Kuriéri by však určite ocenili režim ovládania auta jedným pedálom, v ktorom by sa pri brzdení dostávalo nemalé množstvo energie dostávalo späť do batérie. Ostatné stránky vozidla zodpovedajú potrebám, pre ktoré je táto dodávka určená. Nový Renault Trafic E-Tech preveríme neskôr v rozsiahlejšom domácom teste.

Aktuálne
Prečítajte si aj