14.2 C
Bratislava
piatok, 30 mája, 2025

PRVÁ JAZDA | VW Transporter odštartoval novú éru

Advertisement

Legenda úžitkového segmentu prišla so siedmou generáciou. VW Transporter aj osobná verzia Caravelle narástli a ponúknu až tri druhy pohonu. 

Nová produktová línia VW Úžitkové vozidlá je široká. Tvoria ju tri dvojičky modelov: prvou sú Multivan a California, druhou výhradne elektrické ID. Buzz a ID. Buzz Cargo a tretiu, najnovšiu, predstavujú VW Transporter a Caravelle. Nová generácia síce vznikala v rámci strategickej spolupráce s Fordom, Volkswagen jej ale chcel zachovať vlastnú identitu, ktorá vychádza z predchádzajúcich šiestich generácií legendárneho Bulli.

Nový VW Transporter v červenej farbe
Foto: VW Úžitkové vozidlá

V dizajne nového Transportera a osobnej verzie Caravelle tak nájdete viacero prvkov nadväzujúcich na históriu. Tvar prednej masky pripomína model T5, jednoduchý, čistý dizajn kopíruje charakteristické črty T1 a svetlá nadväzujú na T6.1. Najnovšia siedma generácia však ide s dobou – okrem digitalizovaného kokpitu napríklad vpredu aj vzadu nájdete svetlá s LED technológiou.  

Všetky generácie VW Transporter na jednom obrázku
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Dobré ešte vylepšili

V interiéri stavala nová generácia na pevných základoch. Zostal vysoký posed pre vodiča s výborným výhľadom na cestu, verzie s manuálnou prevodovkou si zachovali dobrú poplohu riadiacej páky. Štandardom sú sedadlá nastaviteľné v štyroch smeroch, ak si priplatíte, tak až v ôsmich, vrátane nastavenia bedrovej opierky.

Dobre čistiteľné materiály v novom VW Transporter
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Kokpit sa zdigitalizoval, pred vodičom je 12-palcový digitálny štít palubnej dosky, ktorý dopĺňa 13-palcová dotyková obrazovka multimediálneho systému. Pri oboch sme ocenili prehľadnosť a štruktúrované informácie, v ktorých sa jednoducho zorientujete. 

VW Transporter prichádza so siedmou generáciou
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Kým bezkľúčové štartovanie alebo párovanie smartfónu bez kábla už z úžitkových Volkswagenov poznáme, úplnou novinkou pre Transporter je digitálne spätné zrkadlo. Ide o výbornú vec, ktorá nezvyšuje iba komfort, ale najmä bezpečnosť v prípadoch, kedy cez deliacu priečku alebo náklad nevidíte za seba. Uľahčuje cúvanie jednak v úzkych priestoroch, no zvlášť sme si ju pochvaľovali v meste, keď počas parkovania okolo auta prechádzalo množstvo ľudí. 

Foto: VW Úžitkové vozidlá

Zdigitalizovali sa aj ovládače, z ktorých tie najdôležitejšie, ako napr. ovládanie klimatizácie alebo vyhrievania sedadiel a volantu, sú na displeji nepretržite. Stále ich však treba ovládať dotykom, čo z pohľadu komfortu nie je úplne ideálne. Fyzickú podobu si zachovali iba ovládač hlasitosti, tlačidlo pre nastavenie jazdných režimov, systémy asistentov parkovania, kamery a výstražné svetlá.  

Kokpit osobnej verzie VW Caravelle
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Ovládač automatickej prevodovky bol integrovaný do páčky za volantom a ručná brzda je elektronická, čo uvoľnilo priestor v kabíne. Vodič je obklopený dostatkom odkladacích priestorov a k dispozícii má USB A a USB C porty.

Nový ovládač smeru jazdy vo Volkswagene Transporter siedmej generácie
Foto: VW Úžitkové vozidlá

VW Transporter má verzie pre každé podnikanie

VW Transporter zákazníci poznajú ako auto, ktoré sa vie vynikajúco prispôsobiť ich podnikaniu a túto vlastnosť si zachovala aj nová generácia. Spolu ponúka 13 rôznych karosárskych verzií. Panelová dodávka je popri štandardnej verzii dostupná aj v konfigurácii Plus – má druhý rad sedadiel s trojmiestnou lavicu. Počet miest vpredu sa dá prispôsobiť (dve samostatné alebo dvojlavica), preto verzia Plus odvezie do 6 ľudí a podľa rázvoru 3,5, resp. 4,4 m3 nákladu.

Nákladový priestor elektrickej verzie VW Transporter
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Ďalším variantom, ktorý kombinuje miesto pre väčšie tímy ľudí so zachovaním nákladového priestoru, je deliaca priečka v tvare L. V druhom rade má dve samostatné sedadlá, čím za vodičom vznikol priestor ideálny na prepravu dlhých predmetov. 

Otvorené bočné dvere na červenej panelovej dodávke Volkswagen Transporter
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Verzia Kombi, určená na prepravu pasažierov, má štandardne päť miest, no alternatívne  dokážete zvoliť konfiguráciu až s deviatimi miestami vrátane vodiča. Tento variant je populárny medzi pracovnými tímami, pretože okrem veľkej flexibility sedadiel, ktoré sa dajú ľahko vyberať, je celý interiér z odolných materiálov, a preto sa hodí na stavby, polia a do podobných prašných či zablatených podmienok.

Unikátom v tomto segmente je valník s dvojkabínou, ktorý má vpredu vedľa vodiča dvojlavicu a v druhom rade sedadiel trojlavicu. Nákladový priestor je 2 169 mm dlhý a 1 945 mm široký a má hliníkové bočnice. Dvojkabína sa dá objednať aj ako šasi bez valníka a doplniť nadstavbou podľa potreby.

Nákladový priestor siedmej generácie Transportera
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Medzigeneračne VW Transporter aj Caravelle narástli. Na dĺžku meria krátka verzia 5 050 mm (+146 mm) a rázvor má dlhý 3 100 mm (+97 mm), dlhý variant má celkovú dĺžku 5 450 mm a rázvor dlhý 3 500 mm. Dlhá verzia je mimochodom základom pre spomínaný valník s dvojkabínou. Na šírku narástli oba modely na 2 032 mm (+128 mm). S normálnou výškou strechy sa stále zmestíte do podzemných garáží (1 984 mm), vysoká strecha meria pod 2,5 m. Podľa verzie je objem nákladového priestoru pri panelovej dodávke od 5,8 do 9 m3

Strecha má vyššiu nosnosť ako predošlá generácia
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Zvýšilo sa aj užitočné zaťaženie, ktoré v novej generácii (podľa zvolenej verzie a typu pohonu) dosahuje do 1,33 tony. Oproti predchodcovi je to nárast o 130 kg. Ťažná kapacita je 2,8 tony (o 300 kg viac ako predchodca) a zaťaženie strechy stúplo na 170 kg.

Úplne nové pohony

S novou generáciou prichádza aj ponuka troch rôznych pohonných jednotiek. Prvou je osvedčený dvojlitrový naftový štvorvalec TDI, ktorý ponúka rôzne výkonové parametre. Základom je verzia s výkonom 81 kW (110 k) a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm. V tomto prípade je motor spriahnutý so 6-stupňovým manuálom, ktorý hnaciu silu prenáša na prednú nápravu.

Nový VW Transporter dizajnom prednej masky nadväzuje na predchodocov
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Ďalšou výkonovou verziou je 110 kW (150 k) s krútiacim momentom 360 Nm, pri ktorom si už popri 6-rýchlostnom manuáli môžete zvoliť aj opciu, ktorou je 8-stupňový automat. Okrem predného náhonu je v ponuke tiež pohon všetkých kolies. Vrcholom naftovej ponuky je verzia s výkonom 125 kW (170 k), ktorá je dodávaná s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a možnosťou zvoliť si pohon všetkých kolies 4MOTION.

VW Transporter s dvojkrídlovými dverami
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Úplnou novinkou je plug-in hybridná verzia eHybrid. O pohon sa v nej stará systém tvorený benzínovým motorom s priamym vstrekovaním a elektromotorom. Systémový výkon dosahuje 171 kW (232 k), CVT prevodovka prenáša hnaciu silu na predné kolesá. Ťažná kapacita PHEV verzie je 2,3 tony.

Dodávky strednej kategórie sú stále žiadané aj v logistike
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Elektrické verzie e-Transporter a e-Caravelle dostali elektromotor s dvomi výkonmi. Prvým je 100 kW variant, ktorý má batériu s užitočnou kapacitou 64 kWh. Tá mu poskytuje normovaný dojazd (podľa WLTP) 331 km. Za zmienku stojí krútiaci moment 415 Nm už od nuly. Ťažná kapacita predstavuje 2,3 tony. Li-ion batéria je prispôsobená na nabíjanie výkonom 11 kW jednosmerným a 125 kW striedavým prúdom.  

VW Transporter a VW Caravelle
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Silnejšia verzia dostala výkon 160 kW (krútiaci moment 415 Nm). Ostatné menované parametre zostali rovnaké. VW Úžitkové vozidlá vidí rozdiel medzi týmito výkonovými verziami v nasadení. Kým slabšia je určená predovšetkým do mesta, silnejšia má pokryť prípady, keď zákazník potrebuje rýchle presuny na väčšie vzdialenosti. Ak by sa vám výkon 160 kW málil, vrcholom elektrickej ponuky je 200 kW verzia, ktorá má totožný krútiaci moment, z 0 na 100 km/h sa však dostane za 7,4 sekundy. V tomto ohľade je rýchlejší už iba ID. Buzz GTX.

Ultimátny taxík alebo shuttle

Značka pristúpila k vývoju osobnej verzie Caravelle tak, aby z neho vytvorila profesionála na prepravu osôb. V porovnaní s modelom Transporter Kombi ponúka Caravelle ďaleko viac možností prispôsobenia aj neporovnateľne vyšší komfort. Caravelle je v ponuke vo verziách Caravelle, Life, Style alebo pre terén prispôsobená PanAmericana.

VW Caravelle
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Caravelle dokáže pokryť úlohy ako VIP transport, letiskový shuttle alebo veľkokapacitné taxi. Obľúbený je tento model aj vo veľkých rodinách. Nová generácia nadväzuje na predchodcu a interiér ponúka nielen kvalitné materiály a spracovanie, ale predovšetkým výsledný efekt, ktorým je veľmi pohodlné cestovanie. 

Sedadlá v druhom a treťom rade vo VW Caravelle
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Základná verzia má vzadu šesť miest na sedenie, tri sedadlá v druhom rade sú individuálne vyberateľné, vybrať sa dá aj tretí rad sedadiel, ktorý ale tvorí trojmiestna lavica. Ako opcia je na výber verzia s dvojlavicou vpredu, ktorá odvezie spolu deväť pasažierov.

Z príplatkovej výbavy nás najviac zaujala panoramatická strecha, s ktorou najnovšia generácia Caravelle trochu pripomína legendárny Samba Bus z generácie T1. Zo spomínaných stupňov výbavy vyniká Style jednak  IQ.LIGHT LED svetlami s matrix funkciou, cestujúci zase ocenia trojzónovú klimatizáciu s ovládaním na strope v druhom rade sedadiel. 

Ceny limitovaných edícii začínajú na 26 000 eur

Transporter vo verzii skriňová dodávka s 2,0 TDI motorom a 6-stupňovou prevodovkou aktuálne v limitovanej edícii BASIS začína na 25 990 eur bez DPH pre krátku a 26 990 eur bez DPH pre dlhú verziu. Model, ktorý má vo výbave 8-stupňový automat, kúpite od 35 810 eur bez DPH v krátkej, resp. 36 420 eur bez DPH v dlhej verzii.

VW Transporter s novou kabínou
Foto: VW Úžitkové vozidlá

Ceny osobnej Caravelle majú omnoho väčšie rozpätie, pretože do výslednej ceny vstupuje zvolená výbava. Základná verzia začína na 31 500 eur bez DPH, tá najluxusnejšia s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies 4MOTION je aktuálne v cenníku za 49 200 eur bez DPH.

Aktuálne
Prečítajte si aj