9.4 C
Bratislava
sobota, 20 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Multicar: Malá ikona z NDR

Tieto autá sme snáď každodenne vídavali po celom Československu vo verziách od výmyslu sveta. Pohľad na Multicar M25 s výsuvným rebríkom ma vrátil desaťročia naspäť v čase, do doby, kedy sme sa po škole bezstarostne túlali mestom a stretávali „multikáry“ na každom rohu.

Multicar spolu so svojim zmenšeným modelom
Foto: Miroslav Kovaľ

Na korbu sklápacej verzie nakladali chlapi pohrabané lístie, neďaleko na výsuvnej plošine niečo opravoval na elektrickom stĺpe, cez ulicu pracovníci služieb za pomoci iného auta vysypávali mestské odpadkové koše. Jednoducho povedané, tieto autá boli všade tam, kde sa pracovalo.

Sklápací Multicar
Foto: Miroslav Kovaľ

História malej ikony z NDR

Kedy a ako sa teda začala písať história tejto malej ikony z NDR? V auguste 1920 Arthur Ade so svojim partnerom založili firmu Ade & Irrgang. Následne vznikol výrobný závod ADE-Werke v nemeckom meste Waltershausen. Špecializoval sa na poľnohospodársku techniku a prívesy. Výroba poľnotechniky sa počas druhej svetovej vojny vo fabrike prerušila a od roku 1946 prešla niekoľkými reorganizáciami.

Nakladanie modelu Multicar bagrom
Foto: Miroslav Kovaľ

Neskôr prišlo znárodnenie a už o dva roky neskôr po ustálení pomerov bola továreň pridelená pod konglomerát IFA a premenovaná na VEB Fahrzeugwerk Waltershausen. Tento názov výrobného podniku zostal nezmenený až do privatizácie v roku 1991.

Multicar so sklápacou nadstavbou
Foto: Miroslav Kovaľ

Prvý predchodca Multicaru vyšiel z fabriky už v roku 1956 pod názvom Dieselkarre 3 – DK3, bez kabíny vodiča, ovládaný pákami. Nasledovali modely DK4/M21, M22, M24 a v roku 1978 prichádza na rad najúspešnejší model M25. Tento typ sa stal so svojimi 70% vývozu doslova exportným hitom a do roku 1993 sa ich vyrobilo približne 100 000 kusov.

Interiér vozidla Multicar
Foto: Miroslav Kovaľ

Naftový 33 kilowattový štvorvalcový motor v útrobách Multicaru nebol žiaden trhač asfaltu, maximálku mal 50 km/h, ale na výkon svojej práce v prevažne kľukatých mestských uličkách mu bohato postačil. Posledné dva roky modely modernizované a dostali dokonca motory od Volkswagenu (40kW) a nakoniec aj z dielne IVECO.

Multicar M25 pre mestské služby
Foto: Miroslav Kovaľ

Stretnete Multicar M25 aj dnes?

Pri pohľade na čísla exportu tohto malého zázraku dostávame aj odpoveď na to, prečo sme ich stretávali na každom kroku. Približne 70 000 kusov modelu Multicar M25 sa vyviezlo do zahraničia, prevažne do zemí RVHP. Niektoré zdroje tvrdia, že tento typ bol vyhotovený až v 20 rôznych nadstavbových verziách. Bolo by zaujímavé vedieť, koľko zachovalých, funkčných kusov modelu Multicar M25 môže byť u nás v prevádzke aj dnes, po tridsiatich rokoch od ukončenia jeho výroby.

Aktuálne
Prečítajte si aj