Mercedes-Benz eSprinter patril medzi prvé elektrické dodávky, ktoré prišli na trh. Jeho druhá generácia prichádza v čase, keď Mercedes musí reagovať na silnú konkurenciu.
Dnes je totiž situácia diametrálne odlišná ako bola v čase, keď bol eSprinter viac-menej priekopníkom. Ponuka veľkých elektrických dodávok s dojazdom nad 350 km je bohatá a zákazníci si majú z čoho vyberať. Druhá generácia eSprintera teda dostala nielen vyšší dojazd, ale aj ďalšie technologické zmeny, ktoré ho pripravili na súčasnosť a najbližšie roky.

Vodič sa poteší
Oproti prvej generácii dáva tá najnovšia zákazníkom na výber širšie možnosti. Panelová dodávka sa vyrába v dvoch dĺžkach, štandardnej a extra dlhej, ktorú sme testovali. Konverzie budú možné aj priamo z výroby vrátane chladiarenských prestavieb a valníkov. Keď sa vrátim k testovanej panelovej dodávke, v dlhej verzii ponúka 14 m3 objemu pre náklad, no s dĺžkou takmer 7 metrov je manévrovanie v meste zložitejšie.

Samotná jazda je ale príjemná, auto má vďaka batérii v podlahe dobre umiestnené ťažisko, čo ako vodič cítite a oceníte. Veľkú pochvalu dávam Mercedesu za pádla, ktorými sa dá prispôsobovať odpor rekuperácie od plachetnia až po v podstate jednopedálové ovládanie. Možnosťou je aj automatický režim rekuperácie.

Väčší výber
Pre profesionálov bude dôležité, že nová generácia ponúka tri kapacity batérie – 58 kWh, 81 kWh a 113 kWh, od čoho sa odvíja aj dojazd. Najväčšia batéria, ktorú sme mali aj my, dáva podľa WLTP autu dojazd 436 km. Realita je taká, že na papierový dojazd by nám to podľa spotreby nevyšlo, plus sme v rámci flexibility nabíjali vtedy, kedy sme mohli.

Zároveň ale musím povedať, že eSprinter má dostatočný dojazd na to, aby ste mali veľký rádius a nemuseli sa báť, či dôjdete do cieľa. Dojazd nad 350 km je bezproblémový, ak by ste jazdili výlučne v meste, tak sa bavíme zrejme o čísle nad 350 km. Značka udáva kombinovanú spotrebu 28,9 kWh/100 km, my sme dosiahli 31 kWh/100 km.
Odolnejšie LFP batérie
Mercedes zvolil v novej generácii technológiu batérií LFP (lítium-železo-fosfátové batérie), ktoré sú lacnejšie a odolnejšie voči nabíjaniu a majú tak dlhšiu životnosť. Podľa niektorých údajov v porovnaní s bežne používanými NMC batériami aj o tretinu, to však ukáže až čas.

LFP batérie majú dlhší čas nabíjania, no pri dodávkach by to nemal byť problém, pretože jazdia vopred definované trasy a väčšina z nich sa bude dobíjať v noci na depe. Za lepší dojazd ale nevďačí nová generácia iba väčšej batérii. Nová generácia už bola vyvíjaná s ohľadom na elektromobilitu, preto je asi o pätinu efektívnejšia v prevádzke aj ľahšia.
Otravný obmedzovač
Oba dĺžkové varianty poháňa zadná náprava, elektromotor má výkon 150 kW (204 k) a tri jazdné režimy (Comfort, Power a Eco) a s max. užitočným zaťažením tejto verzie (1 035 kg) by nemal mať žiadny problém. Tým je však obmedzovač na 95 km/h. Ak sa teda na diaľnici snažíte predbiehať, pripravte si veľa trpezlivosti.

Ako vodič máte dobrú polohu za volantom a okolo seba množstvo odkladacích priestorov. Systém MBUX dostal eSprinter z osobných modelov značky, preto si aj v dodávke môžete užiť trochu luxusu, kvalitnú grafiku a softvér, ktorý patrí k špičke na trhu. Je prehľadný a aj keď poskytuje veľa možností, viete sa v ňom dobre orientovať. V prvej generácii chýbal, v druhej si ho už môžeme naplno užívať.

Mercedes nešiel cestou konkurentov, ktorí do svojich elektrických dodávok ako štandard zaviedli digitálny štít prístrojovej dosky, a zostal verný analógovým budíkom. Z pohľadu funkčnosti tomuto riešeniu nemám čo vytknúť, no digitálne rozhranie pred vodičom by potešilo.

Aká je cena?
Testovaný eSprinter má cenníkovú cenu 85 729 eur bez DPH a tu si môžete opvedať, že to je príliš veľa. Svoje ale pri tejto cene zohrala doplnková výbava. Základný model tejto veľkostnej verzie sa cenou pohybuje tesne nad 57 000 eur bez DPH.