27.3 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Nové autonómne minibusy od ZF

Spoločnosť ZF predstavila na veľtrhu Consumer Electronics Show 2023 v Las Vegas novú generáciu autonómneho vozidla pre mestské prostredie a zmiešanú premávku. Novinka dopĺňa existujúci model, ktorý bol navrhnutý pre prevádzku vo vyhradených, oddelených jazdných pruhoch. Strategickým partnerom ZF pri vývoji novej generácie bude americký poskytovateľ riešení mobility Beep, Inc.

Dohoda medzi ZF a Beep, Inc. počíta s dodávkou niekoľkých tisícov vozidiel zákazníkom v období niekoľkých rokov. “V snahe znížiť emisie spojené s dopravou v mestských oblastiach bude potrebné znížiť individuálnu motorizovanú dopravu a zároveň bude potrebný simultánna expanzia trvalo udržateľnej, efektívnej, komfortnej a cenovo dostupnej mobility,“ myslí si výkonný viceprezident ZF pre autonómnu mobilitu a systémy, Torsten Gollewski. ZF chce týmto autonómnym vozidlom pomôcť odvetviu s nedostatkom vodičov, ktoré sa týka aj prepravy osôb.

Nový autonómny shuttle je vybavený pokročilými senzormi, vrátane lidaru, radaru, kamery a audio systému, ktoré mu pomáhajú presne analyzovať a orientovať sa v priestore. Dopĺňajú ich ďalšie technológie, ako platforma ZF ProConnect, cez ktorú dokáže komunikovať s infraštruktúrou, cloudom alebo s centrálnym počítačom ZF ProAI, ktorý zhromažďuje dáta. ZF disponuje tiež virtuálnym vodičom, ktorý vďaka softvéru procesuje obrovské množstvo informácií a posúva ich do ďalších zariadení v podobe vstupov.

Flexibilita vo všetkých smeroch: od rôznych kapacít batérií až po rozloženie sedadiel v interiéri a použité materiály, všetko si bude môcť voliť samotný zákazník (FOTO: ZF Group)
Flexibilita vo všetkých smeroch: od rôznych kapacít batérií až po rozloženie sedadiel v interiéri a použité materiály, všetko si bude môcť voliť samotný zákazník (FOTO: ZF Group)

Virtuálny vodič nahrádza skutočného vodiča, z čoho pramení aj väčšia plynulosť pri akcelerácii a brzdení. Systém bol navrhnutý s redundanciami, aby sa v reálnej premávke zabezpečila spoľahlivosť jeho fungovania. Najlepšie schému fungovania celého systému vystihuje fakt, že systémy ProConnect a ProAI fungujú spoločne a zabezpečujú fungovanie virtuálneho vodiča ZF Virtual Driver. Všetky systémy a komponenty od ZF majú certifikát Automotive Grade, ktorý potvrdzuje, že spĺňajú vysoké bezpečnostné a kvalitatívne požiadavky automobilového odvetvia a zároveň spĺňajú štandardy kyberbezpečnosti.

Dôraz na flexibilitu

Nová generácia ponúkne voliteľnú kapacitu batérií v rozmedzí od 50 do 100 kWh, čo má pokryť dojazd necelých 130 km. Max. rýchlosť bude spočiatku 40 km/h, ďalší vývoj má neskôr priniesť aj vyššiu max. rýchlosť (80 km/h). Celková kapacita je 22 pasažierov, z ktorých 15 môže sedieť. Autonómny minibus spĺňa požiadavky amerického združenia pre ľudí s telesným postihnutím, má automatickú rampu aj pásy pre upevnenie invalidného vozíka. Interiér má prispôsobiteľné rozmiestnenie a úroveň výbavy. Riadiť bude možné prednú aj zadnú nápravu, k dispozícii bude možnosť znížiť svetlú výšku pri nastupovaní (tzv. funkcia kneeling), aby bolo vozidlo čo najbližšie k obrubníku a nastupovanie zo zastávky bolo jednoduché. Minibusy od ZF vedia na preddefinovaných trasách operovať 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Poskytovateľom dopravných služieb to podľa ZF umožní upravovať frekvenciu spojov podľa špičiek a v neposlednom rade má autonómny minibus prispieť k zlepšeniu situácie s nedostatkom vodičov autobusov.

Aktuálne
Prečítajte si aj