23 C
Bratislava
piatok, 26 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Elektrický MAN Lion’s City 10 E na testoch v horách

Elektrické autobusy sa v mestách presadzujú o čosi ľahšie ako elektrické nákladné vozidlá. Vyplýva to najmä z povahy úloh, na ktoré sú určené – mestské a medzimestské autobusy majú pevne určené trasy, takže ich logistika sa dá ľahšie organizovať. Výrobcovia ale nenechávajú nič na náhodu a elektrobusy podrobujú náročným testom. Príkladom je test MAN Lion’s City 10 E, ktorý mníchovská značka vykonala okrem iného aj v rakúskych horách.

Cieľom testu bolo vyskúšať tento elektrobus na náročných linkách. Testovacia trasa merala 531 kilometrov a viedla vysokohorským terénom Južného Tirolska. Elektrický autbous prekonal viac ako 10 000 výškových metrov a na kilometer jazdy dosiahol priemernú spotrebu 0,77 kWh. MAN Lion’s City E za to vďačí inovatívnej technológii a vysokej miere rekuperácie, ktorá presiahla 50 %.

Elektrobus MAN Lion's City 10 E zozadu
Foto: MAN Truck & Bus

Objednávky presiahli tisíc kusov

MAN presadzuje stratégiu elektrifikácie. Jeho elektrické autobusy už jazdia na linkách verejnej dopravy po celej Európe a v knihe objednávok má mníchovský výrobca momentáne viac ako 1 000 e-busov. Robert Katzener zodpovedný za produkt a predaj v MAN Truck & Bus hovorí, že zákazníci oceňujú spoľahlivosť a pohodlie radu Lion’s City E a značka na tom plánuje stavať. Nový midibus Lion’s City 10 E je najnovším prírastkom do ponuky elektrických autobusov MAN. Svoju prvú medzinárodnú prezentáciu zažil tento lev v sedlách a dolinách talianskych Dolomitov. Katzener vysvetľuje, že tento test potvrdil schopnosti MAN Lion’s City 10 E jazdiť bez emisií, spoľahlivo a efektívne aj v topograficky náročnom teréne.

Elektrobus MAN Lion's City 10 E interiér
Foto: MAN Truck & Bus

Mimoriadne obratný

Elektrický midibus je dlhý 10,5 m, rázvor meria 4,4 metra a priemer otáčania 17,2 m považuje značka za rekordný. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii okamžite, takže do stúpaní ide sebavedomo a pritom potichu. Pri jazde z kopca využíva rekuperáciu, čím si predlžuje dojazd. MAN Lion’s City 10 E využíva podľa MAN-u osvedčené lítium-iónové batérie z koncernového portfólia, ktoré majú vysokú hustotu energie a výrobca tvrdí, že aj dlhú životnosť.

Testovanie MAN Lion's City 10 E
Foto: MAN Truck & Bus

Batérie sa montujú na strechu a zákazník má na výber z dvoch súprav: 4 alebo 5 batérií. Od toho sa odvíja celková kapacita aj jazdný dosah. S piatimi batériami je to 400 kWh a dojazd 300 km. Elektromotor je umiestnený centrálne a generuje maximálny výkon 240 kW, krútiaci moment dosahuje 2 100 Nm. Maximálna prepravná kapacita modelu MAN Lion’s City 10 E je 80 cestujúcich, z toho 33 sediacich.

Vodiča poteší komfort a riadenie

Testovacie jazdy, ktoré uskutočnila samotná značka, obsahovalo množstvo zákrut z údolia Val Gardena až k priesmykom Gardena a Valparola, ďalej k Meransenu a po krátkej odbočke cez Brennerský priesmyk späť do východiskového bodu v Chiuse. Testovací vodiči značky vyzdvihli výbornú manévrovateľnosť, za ktorú midibus vďačí krátkemu rázvoru, malému priemeru otáčania, sofistikovanému podvozku s nezávislým zavesením kolies a uhlu natočenia kolies až 56 stupňov.

Volant MAN Lion's City 10 E
Foto: MAN Truck & Bus

„Výborné nastavenie podvozka, presné riadenie a skrátený rázvor prinášajú na cestách tohto typu veľké výhody. Autobus je veľmi dobre ovládateľný a tri tony batérií v zákrutách takmer nepostrehnete,“ vysvetľuje expert ProfiDrive Heinrich Degenhart. Vodičovi pomáhajú moderné bezpečnostné systémy ako ESP, aktívny asistent odbočovania, jasné denné LED svetlá alebo voliteľný kamerový systém MAN OptiView, ktorý nahrádza klasické vonkajšie zrkadlá.

MAN Lion’s City 10 E rekuperuje mimoriadne efektívne

Cesta do Passo di Gardena (2121 m n. m.) je mimoriadne kľukatá a práve tu Lion’s City 10 E predviedol svoje schopnosti v oblasti manévrovateľnosti. Pri nasledujúcom deväťkilometrovom zjazde do Corvary autobus rekuperoval veľké množstvo energie a kým prišiel do doliny, batérie boli opäť takmer úplne nabité. Špičkové nabíjacíie hodnoty sa dostali nad 200 kW.

Počas troch testovacích dní e-bus absolvoval celkovo 531 kilometrov. Najnižší bod prejdenej trasy bol v nadmorskej výške 523 metrov (Klausen), najvyššie miesto naopak vo výške 2 168 m nad morom (priesmyk Valparola). Na konci testu mal elektrický midibus priemernú spotrebu 0,77 kW/km, čo je porovnateľné so spotrebou na bežnej, rovinatej mestskej trase.

V MAN-e vládne spokojnosť

S tým ako náročnú trasu v krajine skalných masívov a vysokohorských lúk zvládol MAN Lion’s City 10 E sú v nemeckej značke spokojní. MAN hovorí, že sa elektrický midibus prejavil ako plnohodnotný člen rodiny e-busov MAN. Nadviazal na svojho väčšieho brata Lion’s City 12 E, ktorý v rámci „Electrifying Europe Tour 2022“ absolvoval 2 500 kilometrov dlhú trasu z Mníchova do írskeho Limericku.

Fakty a čísla z trojdňového testovania e-busu v Dolomitoch:

  • Celková dĺžka trasy: 531 km
  • Celková výška prekonaná v stúpaní: 10 642 m
  • Celková výška prekonaná v klesaní: 10 483 m
  • Celková spotreba energie: 410,7 kWh
  • Priemerná spotreba energie: 0,773 kWh/km
  • Celková priemerná rýchlosť: 26,7 km/h
  • Celková úroveň rekuperácie: vyše 50 % (okolo 50,4 %)

­Dáta z jednotlivých trás:

1. deň – 20. jún 2023

  • Prejdená vzdialenosť: 165,6 km
  • Stúpanie: 3248 výškových metrov
  • Klesanie: 3248 výškových metrov
  • Spotreba energie: 127,9 kWh
  • Priemerná spotreba energie: 0,772 kWh/km
  • Priemerná rýchlosť: 26,7 km/h
  • Úroveň rekuperácie: 50,0 %

2. deň – 21. jún 2023

  • Prejdená vzdialenosť: 167,2 km
  • Stúpanie: 3211 výškových metrov
  • Klesanie: 3192 výškových metrov
  • Spotreba energie: 127,6 kWh
  • Priemerná spotreba energie: 0,763 kWh/km
  • Priemerná rýchlosť: 24,3 km/h
  • Úroveň rekuperácie: 50,7 %

3. deň – 22. jún 2023

Prejdená vzdialenosť: 198,2 km

Stúpanie: 4183 výškových metrov

Klesanie: 4043 výškových metrov

Spotreba energie: 155,2 kWh

Priemerná spotreba energie: 0,783 kWh/km

Priemerná rýchlosť: 29,2 km/h

Úroveň rekuperácie: 50,4 %

Aktuálne
Prečítajte si aj