19.7 C
Bratislava
nedeľa, 21 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Bratislava má ako prvá vodíkové autobusy

Dopravný podnik Bratislava (DPB) uvádza do prevádzky vodíkové autobusy. Stáva sa tak prvým dopravcom na Slovensku, ktorý má vlastnú flotilu takýchto vozidiel. Ich nákup bol zrealizovaný s pomocou prostriedkov z európskych fondov.

DPB najazdí viac ako polovicu všetkých svojich kilometrov v mestskej doprave práve autobusmi. Tie však produkujú emisie a preto sa DPB dlhodobo snaží o ich zníženie pri prevádzke, zvlášť v meste. Po projektoch z minulosti, ktoré zahŕňali elektrobusy či hybridné trolejbusy, je teraz projekt vodíkových autobusov ďalším, ktorým chce DPB podľa svojho vyjadrenia posilniť svoju pozíciu inovátora medzi slovenskými dopravcami.

Prvé vodíkové autobusy na Slovensku

Radosť z uvedenia nových vodíkových vozidiel vyjadril aj primátor Bratislavy Matúš Vallo. Podľa neho sú moderné a pohodlné, no navyše tiež predstavujú ekologické riešenie a prispievajú k zníženiu emisií v hlavnom meste. Primátor si myslí, že kvalitná, atraktívna, ale ekologická mestská hromadná doprava je pre každodenný život v meste kľúčová. Aj preto jeho magistrát úzko spolupracuje s Dopravným podnikom Bratislavy na jej vylepšeniach, vrátane modernizácie vozidlového parku.

Vodíkové autobusy v Bratislave
Foto: FB DPB

Výhodou vodíkových vozidiel je ich dojazd, ktorý je garantovaný na úrovni 350 km. Doplnenie vodíka do nádrží trvá iba niekoľko minút, čím sa vodíkový autobus dá porovnať s autobusom so štandardným pohonom. V Bratislave očakávajú, že vodíkové autobusy dokážu doteraz využívané vozidlá plne zastúpiť. 

Predseda predstavenstva DPB a.s. Martin Rybanský si myslí, že ekologická, lokálne bezemisná, komfortná a rýchla doprava je budúcnosťou pre metropoly, akou je aj Bratislava. Ocenil úsilie svojich kolegov, vďaka ktorým sa DPB stal prvým dopravným podnikom na Slovensku, ktorý má vo flotile vodíkové autobusy. V interiéri nové vozidlá nadväzujú na zaužívaný štandard, ktorý podľa Rybaniča cestujúci majú radi a chvália si ho. Vodíkové autobusy však navyše majú byť vo vnútri podstatne tichšie ako tie dieselové.

Takto sa tankujú vodíkové autobusy
Foto: FB DPB

Pomohli európske peniaze

DPB mohol vodíkové autobusy zakúpiť vďaka nenávratnému finančnému príspevku prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP). Na tento uzavrel bratislavský dopravný podnik zmluvu s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky. Celému procesu predchádzalo vysúťaženie dodávateľa vozidiel.

Vodíkové autobusy pre Bratislavu
Foto: FB DPB

Každé vozidlo je vybavené klimatizáciou interiéru aj kabíny vodiča. Nechýba ani kamerový systém, vďaka ktorému majú vodiči prehľad o celkovom dianí vo vozidle a v jeho okolí. Samotných vodičov určite poteší nastaviteľné ergonomické sedadlo a chladnička pre vodiča. Cestujúci majú k dispozícii veľké obrazovky informujúce o trase aj o možnostiach prestupu či obmedzeniach premávky v reálnom čase. Autobusy majú determálne sklá aj USB zásuvky. Štyri autobusy typu Solaris Urbino 12 Hydrogen zaradil DPB do premávky od 1. augusta 2023 a cestujúci sa nimi budú môcť zviezť na linke 75.

ZdrojDPB
Aktuálne
Prečítajte si aj