V Číne sa začína rozsiahla ofenzíva proti extrémne preťaženým nákladným vozidlám, ktoré boli dlhé roky tolerovanou súčasťou tamojšieho dopravného biznisu.
Ako píše poľský portál 40ton.net, zatiaľ čo maximálna povolená hmotnosť pre štandardnú šesťnápravovú súpravu v krajine predstavuje približne 49 ton, realita na cestách bola často úplne iná. Výnimkou nie sú vozidlá s celkovou hmotnosťou 100 či dokonca až 150 ton.
Stotonoví králi
Tieto extrémne prípady si v Číne vyslúžili prezývku „stotonoví králi“. Ide o označenie pre nákladné súpravy, ktoré zvyčajne prevážajú sypké materiály, ako je uhlie či ruda. Podľa reportáže z renomovaného čínskeho portálu 360che.com, ide o špeciálne upravené návesy s posilnenými rámami, troj- alebo štvorosovými nápravami často európskej výroby a zväčšenou šírkou či dĺžkou nad prípustné limity. Namiesto povolenej šírky 2,55 m sú tieto návesy široké až 3 metre a dĺžka prekračuje štandardných 13,75 m, čím sa nenápadne, ale účelne zvyšuje ich kapacita.
Zaujímavosťou je, že tieto extrémne naložené súpravy ťahajú bežné 13-litrové ťahače s výkonom okolo 500 koní, zvyčajne v konfigurácii 6×4. Vo veľkej miere ide o LNG pohon, ktorý je v Číne mimoriadne rozšírený. Vysoké prevodové pomery a portálové nápravy pomáhajú zvládať enormnú záťaž, no vodiči často nedodržiavajú základné pravidlá cestnej premávky – napríklad nezastavujú na červenú, len aby nemuseli znovu rozbiehať kolos s viac ako 100 tonami.
Priemysel za hranou zákona
Reportéri sa v rámci vyšetrovania obrátili na niekoľko miestnych výrobcov, ktorí otvorene ponúkali „špeciálne zosilnené návesy“ s nosnosťou až 150 ton na troch nápravách. Niektoré firmy sa dokonca chválili dodávkami sérií 20 návesov na prepravu 110 ton vážiaceho nákladu uhlia a bežne uvádzali ceny, ktoré boli len o 10 % vyššie než pri bežných návesoch. Za túto malú prirážku navyše ponúkali „legalizačný proces“, teda nelegálnu výmenu identifikátorov z legálneho návesu na nový, čím sa nové vozidlo dostalo do prevádzky so starými dokladmi. Táto praktika známa ako „klonovanie“ obchádza prísne čínske homologizačné predpisy.
Začiatkom júla sa však karta obrátila. Čínska polícia vyhlásila týmto nadlimitným súpravám vojnu a v rôznych regiónoch začala rozsiahle kontrolné akcie. Napríklad pri meste Lanzhou bol koncom mája zadržaný ťahač so súpravou, ktorá mala namiesto povolených 49 ton až 150 ton. Len 3. júla zasiahli hliadky pri mestách Rizhao, Xuzhou, Lianyungang, Zaozhuang a Linyi. Zadržaných bolo 24 preťažených vozidiel, z toho štyri prevyšovali 100 ton. Všetci vodiči čelili obvineniam z trestných činov.
Prípad, ktorý však najviac zarezonoval, sa stal v provincii Xinjiang. Vodiča, ktorý bol dvakrát pristihnutý s 180-tonovou súpravou, odsúdili na štyri mesiace väzenia a ďalších šesť mesiacov s podmienečným odkladom. Jeho zamestnávateľ dostal šesť mesiacov natvrdo. Ide o prvý prípad v provincii, kde bol vodič za preťaženie súpravy potrestaný odňatím slobody.
Výzva pre priemysel aj bezpečnosť
Masové preťažovanie vozidiel nie je len otázkou porušovania predpisov – predstavuje vážne riziko pre infraštruktúru aj verejnú bezpečnosť. Cesty, mosty a brzdy týchto kolosov nie sú stavané na ťarchu presahujúcu dvojnásobok legálnych limitov. Čínske úrady si to zrejme uvedomili a začali konať. Otázne je, či sa im podarí fenomén „100-tonových kráľov“ skutočne vykoreniť – alebo sa len presunie do úzadia a zmení formu.
Pre zvyšok sveta je čínsky model varovaním, čo sa stane, keď sa trhová logika a tolerancia systému postavia nad bezpečnosť a legislatívu. Výsledok môže byť impozantný, ale zároveň aj mimoriadne nebezpečný.