Nariadenie PJC/780/2025, zverejnené v oficiálnom vestníku Boletín Oficial del Estado, prináša zásadné zmeny pre hmotnostné a rozmerové limity. Zmena podporí sektor cestnej nákladnej dopravy v Španielsku.
Cieľom opatrení je zlepšiť udržateľnosť, zvýšiť prevádzkovú efektivitu a zosúladiť regulačný rámec s aktuálnymi environmentálnymi a logistickými výzvami. Nové pravidlá budú zavádzané v dvoch fázach, počnúc 24. júlom 2025 a znamenajú výrazný posun pre celý sektor – od dopravcov a logistických firiem až po operátorov intermodálnej dopravy.
Celková hmotnosť stúpla na 44 ton
Najvýznamnejšou novinkou je zvýšenie maximálnej celkovej hmotnosti vozidla zo 40 na 44 ton. Toto opatrenie sa však nebude vzťahovať plošne na všetky vozidlá, ale len na dve konkrétne konfigurácie: kĺbové vozidlá s minimálne piatimi nápravami a jazdné súpravy tvorené trojnápravovým motorovým vozidlom a dvoj- alebo trojnápravovým prívesom. Cieľom je maximalizovať užitočné zaťaženie na jednu jazdu, čím sa zníži počet jázd aj emisie CO₂ z cestnej dopravy.
Nariadenie sa zaoberá aj výškovými obmedzeniami. Zavádza výnimku z aktuálne platného štvormetrového limitu. V špecifických prípadoch, v závislosti od povahy nákladu alebo druhu služby, bude povolená maximálna výška 4,5 metra. Toto sa bude vzťahovať napríklad na prepravu slamy či sena, vozidlá na prepravu živých zvierat s variabilnou výškou, priemyselné rozvozy na krátkych trasách, autonosiče, odťahové vozidlá a návesy určené na intermodálnu prepravu v schválených kontajneroch.

Špeciálne hmotnostné a rozmerové limity pre lesníkov
Špeciálne ustanovenia sa týkajú aj lesnej dopravy. Pre prepravu dreva budú povolené vyššie hmotnosti na určených trasách medzi susednými provinciami alebo na vzdialenosti do 150 km medzi lesnou oblasťou a cieľovým závodom. Povolené hmotnosti sa budú líšiť podľa konfigurácie vozidla od 32 do 57 ton.
Preferenčný prístup získajú aj vozidlá poháňané alternatívnymi alebo bezemisnými palivami. Na kompenzáciu vyššej hmotnosti týchto technológií sa povolí navýšenie hmotnosti o 1 tonu pre alternatívne palivá a o 2 tony pre plne bezemisné vozidlá. Ďalšie 2 tony budú povolené pre kombinované vozidlá zapojené do intermodálnej dopravy 45-stopových kontajnerov alebo výmenných nadstavieb.
Duo trailery bez špeciálnych povolení
K výraznej zmene dochádza aj pri tzv. ecocombis alebo duo-traileroch. Odpadá pri nich povinnosť individuálnych povolení na každé konkrétne vozidlo. Po novom bude stačiť, ak konfigurácia spĺňa technické špecifikácie a prevádzkové podmienky stanovené centrálnym dopravným úradom (Jefatura Central de Tráfico). Tieto zahŕňajú požiadavky na spojovacie prvky, bezpečnostné systémy (napr. zariadenia na zlepšenie viditeľnosti a signalizácie) a ďalšie vybavenie, ktoré musí byť certifikované a komerčne dostupné.

Tieto vozidlá budú môcť jazdiť len po trasách, ktoré dopravný úrad vyhodnotí ako vhodné po záväznom stanovisku správcu infraštruktúry. Zoznam povolených trás bude zverejnený v oficiálnom vestníku. Aj napriek zjednodušeniu zostávajú tieto súpravy prísne regulované: maximálna prípustná hmotnosť 72 ton, maximálna dĺžka 32 metrov a náklad nesmie presahovať pôdorys vozidla. Preprava nebezpečných látok podľa predpisov ADR zostáva zakázaná.
Zmeny sa zavedú v dvoch fázach
Zavádzanie zmien prebehne v dvoch krokoch. Väčšina ustanovení vstúpila do platnosti už 24. júla 2025, teda deň po zverejnení vo vestníku. Najzásadnejšie zmeny, ako napr. zvýšenie nápravových a celkových hmotností, sa zavedú s oneskorením – tri mesiace pre väčšinu vozidiel a šesť mesiacov pre cisterny.
Úprava údajov v dokladoch sa nebude vyžadovať okamžite, uskutoční sa až pri najbližšej technickej kontrole vozidla (ITV), za predpokladu, že nové hodnoty neprekročia technické limity vozidla. Po aktualizácii ITV karty bude možné požiadať o nový technický preukaz s aktualizovanými údajmi. Platnosť existujúcich povolení pre euro-modulárne vozidlá zostáva nedotknutá až do ich pôvodného dátumu skončenia, pričom dopravcovia sa môžu dobrovoľne rozhodnúť pre prechod na nový režim, ak im bude výhodnejší.