15.6 C
Bratislava
utorok, 8 júla, 2025

EÚ investuje 91 miliónov eur do bezpečného parkovania pre kamióny

Parkovanie pre kamióny čelí kritickému nedostatku. Európska únia preto vyčlenila viac ako 91 miliónov eur na výstavbu a modernizáciu bezpečných parkovacích miest pre nákladné vozidlá v desiatich členských štátoch.

Ide o najväčší balík v histórii určený na riešenie nedostatku kvalitných priestorov na parkovanie pre kamióny. Ide o kľúčovú infraštruktúru pre bezpečnosť vodičov aj plynulosť zásobovacích reťazcov.

Nové a zrekonštruované parkovanie pre kamióny

Investícia je súčasťou programu Nástroj na prepájanie Európy (Connecting Europe Facility, CEF), ktorý v rokoch 2021 až 2027 podporuje rozvoj dopravnej siete v EÚ. Z celkového balíka 2,8 miliardy eur smeruje 81 % zdrojov určených na parkovanie do projektov podaných členmi organizácie ESPORG. Výsledkom bude viac ako 3 400 nových alebo zmodernizovaných parkovacích miest, ktoré spĺňajú bezpečnostné štandardy EÚ.

Bezpečné parkovanie pre kamióny nie je len o odpočinku. Predstavuje zásadnú investíciu do ochrany vodičov, prevencie kriminality a zníženia dopravného rizika. Nové areály budú vybavené kamerovým systémom, sanitárnymi zariadeniami, možnosťou rezervácie a ich umiestnenie popri koridoroch TEN-T má prispieť k odstráneniu nelegálneho státia popri cestách.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego
Foto: Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Tieto projekty zároveň podporujú ciele Európskeho zeleného dohovoru, keďže modernizovaná infraštruktúra znižuje emisie, zlepšuje plynulosť premávky a zvyšuje komfort práce profesionálnych vodičov.

Parkovanie pre kamióny kriticky chýba

Správa Európskej komisie z apríla 2025 ukazuje, že v EÚ chýba približne 390 000 certifikovaných parkovacích miest pre kamióny. Tento nedostatok môže do roku 2040 narásť až na 483 000 miest, čo výrazne komplikuje dodržiavanie predpisov o pracovnom čase vodičov a ich odpočinku.

Aj keď existujúce parkoviská často disponujú základnou infraštruktúrou, väčšina z nich nespĺňa certifikačné požiadavky EÚ, čo v praxi znamená zníženú úroveň bezpečnosti. Situáciu zhoršuje aj nedostatok dostupného ubytovania v blízkosti týchto zón. Vodiči sú tak často nútení absolvovať týždenný odpočinok v kabínach.

Premávka na diaľnici v Lamači
Foto: Cargo magazín

Budú zmeny v predpisoch?

Komisia zároveň uvažuje o úprave pravidiel v rámci Balíka mobility, ktorá by umožnila týždenný odpočinok v kabíne výhradne na certifikovaných a bezpečných odpočívadlách. Tento návrh však čelí kritike odborov, ktorí upozorňujú na možné zhoršenie pracovných podmienok vodičov.

Od roku 2014 podporil program CEF 1 861 projektov s celkovou podporou viac ako 47 miliárd eur. Aktuálne investície do parkovania pre kamióny tak predstavujú dôležitý krok k zodpovednej, bezpečnej a modernej cestnej doprave naprieč Európou.

Aktuálne
Prečítajte si aj