Nie je ich veľa, ale existujú dodávky, ktoré dokážu aj bez pravidelných faceliftov dlhodobo poskytovať prvotriedne vlastnosti a držať krok s konkurenciou. MAN TGE Next Level medzi ne určite patrí.
Pre väčšinu asi bude definíciou takýchto schpností asi skôr populárnejší Renault Master, ktorý prišiel s novou generáciou až minulý rok, no napriek tomu dosahoval (nielen) na Slovensku výborné predajné výsledky. Rovnaké schopnosti však má aj možno menej známy, no určite nemenej schopný nemecký lev – MAN TGE Next Level.

MAN TGE Next Level je začiatok ďalšej etapy
TGE vznikol na základoch Volkswagenu Crafter, MAN však jeho filozofiu postavil na perfektnej znalosti profesionálnych zákazníkov. Značka rozumie potrebám ľudí, ktorí popdnikajú v doprave alebo pre svoje podnikanie potrebujú k dispozícii spoľahlivé, flexibilné úžitkové auto, ktoré dokáže výrobca v prípade potreby rýchlo opraviť. A práve preto sa TGE-čko stalo úspešným.
Mníchovská značka minulý rok predstavila MAN TGE Next Level, teda ďalší level. Nepovedal by som o ňom, že ide o úplne novú generáciu, každopádne, prináša zásadné zmeny vo viacerých oblastiach.Next Level totiž prináša zbrusu novú elektrickú architektúru, nové riadiace jednotky aj senzory.
Tým sa nielen plne zdigitalizoval interiér, ale pribuli a zlepšili sa aj viaceré asistenčné systémy. Ako jedna z mála veľkých dodávok napríklad nové TGE dokáže samé pozdĺžne zaparkovať, aj keď táto funkcia nie je úplnou novinkou. TGE okrem pohonu predných kolies ponúka pre verzie Heavy Duty aj pohon zadných kolies a verziu s pohonom 4×4.

Toto všetko je štandard
MAN prekopal základnú výbavu a výrazne ju rozšíril. Nepridal pritom iba povinné prvky v rámci bezpečnostného štandardu GSR 2. Už v základe je 10,4-palcová dotyková obrazovka MAN Media Van, digitálny prístrojový panel vodiča, multifunkčný volant, elektronická parkovacia brzda, asistent rozbiehania sa v kopci a celý balík asistentov v rámci spomínaného GSR 2, vrátane tempomatu, parkovacích senzorov alebo rozponávania dopravných značiek.
Tu by bolo vhodné pridať aj cenové porovnanie oproti konkurentom, aby si zákazník vedel porovnať, ako je na tom nové TGE opproti priamym konkurentom. MAN však podobne ako pri nákldaných autách aj pri dodávkach využíva individuálny prístup a konkrétne ceny nastavuje podľa viacerých faktorov. V nákladnej doprave je to bežný štandard.

Prestavby všetkého druhu
MAN svoj profesionálny prístup ukazuje aj v možnstiach prestavieb a prispôsobenia. Na prvej jazde v Mníchove ukazál takmer dvadsiatku rôznych typov karosérií, od panelových dodávok, cez sklápače, dvojkabíny, minibusy až po sanitku a obrnené vozidlo na prepravu peňazí.

Medzi najpopulárnejšie prestavby patria tie pre stavebníctvo. Mníchovčania preto v spolupráci s prestavbárom Meiller postavili TGE s trojstranným sklápačom Meiller Trigenius. Nadstavba je vyrobená z tenkej ocele Hardox a na 3,5-tonovom podvozku tak odveziete náklad s hmotnosťou 951 kg (na 5,5-tonovom podvozku je to 2 600 kg). Prestavba má nové možnosti upevňovania nákladu a upravené bočnice s výškou 400 mm, ktoré sa dajú zvyšovať.
Unikátny koncept MAN TGE BE-COMBI
Zvlášť zaujímavým riešením je súprava BE-COMBI. Ide o kombináciu prívesu a šasi s kabínou, ktorá zvonku ani nevyzerá ako súprava. Avšak, práve vďaka tomu, že sa náves dá odpojiť a celková váha súpravy je do 7 ton, na šoférovanie vodičovi stačí vodičský preukaz BE. Na vykonávanie komerčnej prepravy síce stále potrebuje kartu vodiča, no ušetrí náklady aspoň za vodičský preukaz CE, ktorý nie je lacnou záležitosťou.

Odpojenie súpravy BE-COMBI trvá asi 15-20 minút, rozpojené šasi s kabínou sa ale dá použiť iba pre iný rovnaký príves. BE-COMBI súprava má nosnosť 2 650 kg, objem nákladového priestoru je 28 m3 a odvezie 10 europaliet. Zadné čelo má nosnosť jednu tonu.
MAN TGE Next Level stále medzi elitou
Napriek konštrukčným základom z roku 2016 je TGE, podobne ako Crafter, z ktorého vznikol, dodnes schopné konkurovať komukoľvek vo svojom segmente. Jazdné vlasnosti sú výborné, podvozok radím k najlepším na trhu. Predovšetkým pre jeho odpruženie a stabilitu. Manévrovanie na testovacej trati ukázalo, že aj verzie L3 a L4 si zachovali obratnosť.

Kabína je kvalitne odhlučnená, čo výrazne prispieva k dobrému pocitu z jazdy. MAN aktuálne ponúka TGE Next Level iba s dieselovými motormi, čo je škoda, pretože práve pre kuriérov majú elektrické dodávky najväčší zmysel. V kuloároch sa diskutuje o tom, či v rámci strategickej spolupráce s Fordom príde nová generácia Craftera postavená na báze Transita. Nateraz sa ale môžeme iba domnievať.

Moderný interiér s malým mínusom
Zdigitalizovaný interiér je krok smerom dopredu, na pomery úžitkových áut prináša nadštandardnú kvalitu a pohodlie. Digitálny prístrojový štít vyniká kvalitou grafiky a pochvalu si zaslúži aj za prehľadnosť. Multimediálny systém je rovnako prehľadný a funguje spoľahlivo. Osobne mi vadí iba fakt, že v podstate úplpne zmizli fyzické tlačidlá a dotykovo sa nastavujú aj také základné veci, ako je teplota klimatizácie.
Ak to zhrniem, MAN TGE Next Level má vlastnosti a schopnosti, ktoré z neho robia viac ako zaujímavú voľbu pre profesionálov. Aj keď sa prezencia a vnímanie značky v segmente ľahkých úžitkových áut posilnili, v neprospech nového TGE stále hrá fakt, že jeho konkurenti ako Ducato alebo Master sú historicky populárnejší a zákazníci preto automaticky volia niečo, čo poznajú. V Mníchove ale nespia a konkurencia by sa mala mať na pozore. Aj malý lev ukázal, že je pripravený loviť.