24.8 C
Bratislava
piatok, 13 júna, 2025

Vo Francúzsku padol návrh financovať rozvoj železníc cez novú daň pre nákladné vozidlá

Francúzsko čelí novej dopravnej kontroverzii. Prezident štátnych železníc chce rozvoj železničnej dopravy financovať tak, že sa zavedie nová daň pre nákladné vozidlá.

Šéf národného železničného dopravcu SNCF Jean-Pierre Farandou v televíznom rozhovore 22. mája 2025 navrhol, aby sa výstavba a modernizácia železničnej infraštruktúry v krajine financovala tým, že sa zavedie nová daň pre nákladné vozidlá. Týkala by sa nákladných vozidiel jazdiacich po francúzskych cestách. Ročne by sa tak podľa odhadov dala získať najmenej 1 miliarda eur. Inšpiráciou má byť nemecký model, ktorý ročne vynesie osem miliárd eur prostredníctvom mýta pre všetky nákladné vozidlá, vrátane domácich.

Okamžitá kritika dopravcov

Návrh okamžite narazil na silný odpor zástupcov cestnej dopravy. Asociácie FNTR, OTRE a Union TLF upozorňujú, že je právne problematický a v praxi by postihol predovšetkým francúzskych dopravcov, ktorí už teraz čelia výraznému daňovému zaťaženiu.

Farandou argumentoval geografickou polohou Francúzska ako tranzitnej krajiny medzi severnou a južnou Európou. Podľa jeho slov krajinou prechádzajú tisíce kamiónov, ktoré tankujú v Luxembursku a Francúzskom prejdú bez zastavenia. Výsledkom je podľa neho len zaťaženie ciest a ovzdušia bez akéhokoľvek prínosu pre štátny rozpočet z pohľadu spotrebnej dane. Hoci francúzske diaľnice sú spoplatnené, výnosy smerujú prevažne koncesionárom.

Kto by platil daň pre nákladné vozidlá?

Kritici návrhu tvrdia, že selektívne zdanenie zahraničných vozidiel by bolo v rozpore s európskou legislatívou o rovnakom zaobchádzaní a nakoniec by daň padla na domácich dopravcov. Francúzsky cestný sektor má najnižšie marže v Európe, prechádza krízou a ročne už odvádza viac ako 4 miliardy eur na špecifických daniach. Od zrušenia pôvodnej „ekodane“ v roku 2014 absorboval aj navýšenie dane z nafty o 4 centy na liter, čo znamená ďalších 600 miliónov eur ročne.

Kamión so silo návesom na ceste
Foto: Cargo magazín

Železničná nákladná doprava tvorí vo Francúzsku len 10 % trhu, čo je výrazne menej než v Nemecku (19 %) či vo Švajčiarsku (35 %). Ambiciózny cieľ zdvojnásobiť tento podiel na 20 % si podľa SNCF vyžiada investície vo výške až 100 miliárd eur.

Aké sú alternatívy?

Vo svetle kritiky sa objavujú aj alternatívy. Farandou aj dopravné asociácie sa zhodujú, že jedným zo zdrojov by mohli byť príjmy z koncesionárskych diaľnic. Hoci nákladné vozidlá tvoria len 15 – 20 % premávky, generujú až tretinu všetkých príjmov z mýta. Francúzsko má 9 200 kilometrov koncesionárskych diaľnic, ktoré prinášajú 13 miliárd eur ročne. Práve tieto príjmy by mohli byť v budúcnosti využité na financovanie verejnej dopravy, najmä po vypršaní koncesií medzi rokmi 2031 a 2036.

vagóny s kontajnermi MSC
Foto: MSC

Zároveň sa v niektorých regiónoch vracia pôvodný koncept „ekodane“. V Alsasku bol v októbri 2024 schválený R-Pass – mýtna sadzba 0,15 eura na kilometer pre vozidlá nad 3,5 tony na piatich hlavných trasách. Do platnosti má vstúpiť v roku 2027 a cieľom je vybrať ročne približne 100 miliónov eur na údržbu ciest, z ktorých polovica je dnes v zlom technickom stave.

Francúzsky návrh ukazuje, ako citlivá je otázka spravodlivého rozdelenia nákladov medzi cestnú a železničnú dopravu. Hoci princíp „znečisťovateľ platí“ získava čoraz väčšiu podporu aj na európskej úrovni, každá nová daň či poplatok musí zohľadňovať konkurencieschopnosť dopravcov, právny rámec EÚ a rovnaké podmienky pre všetkých. Očakáva sa, že diskusia o financovaní železníc a ekologizácii dopravy bude v najbližších rokoch čoraz intenzívnejšia – nielen vo Francúzsku, ale v celej Európe.

Aktuálne
Prečítajte si aj