Štát spúšťa výzvu na výstavbu a prevádzku ultrarýchlych nabíjacích staníc pre elektromobily popri diaľniciach. Financuje ju z európskych peňazí.
Peniaze z Plánu obnovy majú zabezpečiť 35 nabíjacích parkov s celkovým počtom 251 nabíjacích bodov, z čoho 219 bude pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá a 32 pre nákladné a ťažké úžitkové vozidlá. Informuje o tom Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).
Krok k plneniu európskych cieľov
SEVA túto iniciatívu víta, spustenie verejnej súťaže na prevádzkovateľov nabíjacích parkov vníma ako dôležitý krok k budovaniu dôvery motoristov a plneniu európskych legislatívnych požiadaviek v oblasti infraštruktúry pre alternatívne palivá.
„Ide o dôležitý krok, ktorý môže pomôcť odstrániť jednu z hlavných obáv motoristov – neistotu z dostupnosti nabíjania na dlhších trasách,“ hovorí Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu. Podľa neho výstavba vysokovýkonných, tzv. ultrarýchlych nabíjacích bodov s výkonom 300 kW a viac nie je len o osobnej doprave. „Ak sa projekt podarí zrealizovať v plánovanom rozsahu, vytvorí to predpoklady aj pre budúce nabíjanie elektrických nákladných vozidiel a pripraví Slovensko na ďalšiu fázu dekarbonizácie dopravy.“
Chýba strategický prístup štátu
Križanský hovorí, že doteraz boli možnosti ultrarýchleho nabíjania pri koridore TEN-T len sporadické a ako také boli výlučne výsledkom individuálnych projektov jednotlivých poskytovateľov nabíjacích služieb. Systematický prístup zo strany Štátu chýbal. Ak sa má elektromobilita stať skutočnou alternatívou nielen pre bežných vodičov elektromobilov, ale aj pre tranzitnú a diaľničnú dopravu, bez takýchto systematických riešení to podľa riaditeľa SEVA nepôjde.

Zverejnená výzva je preto dôležitým krokom, ktorý podporí plnenie legislatívnych cieľov definovaných v európskom nariadení o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá, dohody známej ako AFIR. Celý projekt je potrebné ukončiť do polovice roka 2026, čo je podľa Križanského veľkou výzvou. „Reálne budú mať poskytovatelia nabíjacích služieb na výstavbu iba 6 mesiacov, takže uvidíme, koľko z nich sa reálne podujme na takúto náročnú výzvu a bude súťažiť o získanie koncesie.“
V tomto a nasledujúcich rokoch bude infraštruktúra podľa asociácie jedným z rozhodujúcich faktorov rýchlosti rozvoja elektromobility. Počet elektromobilov na slovenských cestách sa postupne zvyšuje. Dnes ich je na slovenských cestách 17 500, do konca roka 2025 sa očakáva nárast na 25 000. Tento rast si vyžaduje aj primeraný rozvoj nabíjacej siete – najmä v kategórii ultrarýchlych nabíjacích bodov, kde Slovensko doteraz výrazne zaostáva.
SEVA vo svojom vyhlásení uvádza, že výstavba rýchlonabíjacích parkov bude nielen testom skutočného záujmu trhu, ale aj pripravenosti štátu na prevádzkové a regulačné výzvy, ktoré sú s takouto sieťou spojené – od zaťaženia distribučnej sústavy po spravodlivé a transparentné cenové podmienky pre koncových užívateľov.
„Naša asociácia bude v nasledujúcich mesiacoch ďalej sledovať implementáciu tohto projektu a v prípade potreby poskytne odborné výstupy a odporúčania, ktoré môžu prispieť k jeho úspešnej realizácii v súlade s cieľmi Plánu obnovy, nariadením AFIR a očakávaniami odbornej komunity,“ uzatvára Patrik Križanský.