S oznámením likvidácie spoločnosti HYVIA, ktorá aktívne vyvíjala vodíkovú dodávku, sa nateraz zrejme končí aj éra vodíka v segmente ľahkých úžitkových vozidiel.
HYVIA, joint-venture podnik, ktorý založili Renault Group a Plug, oficiálne ohlásil svoju likvidáciu. Od svojho založenia v roku 2021 HYVIA vyvíjala vodíkovú dodávku na báze Renaultu Master a zameriavala sa aj na poskytovanie komplexných riešení pre vodíkovú infraštruktúru.

Chýbajúci záujem o vodíkové dodávky, ktoré sú v porovnaní s konvenčnými modelmi násobne drahšie, aj pomalý rozvoj vodíkového ekosystému v Európe, napokon viedol k rozhodnutiu oboch partnerov ďalej tento projekt nepodporovať. Master H2-Tech bol jedinou veľkou dodávkou s vodíkovým pohonom na trhu. Po jeho odchode zostáva jedinou automobilkou s ponukou vodíkových dodávok Stellantis.
Vodíkové dodávky sú príliš drahé
Fakt, že vodíkové dodávky sú stále príliš drahé, ukazuje aj nasledujúci príklad. Nový Opel Vivaro Hydrogen znížil cenu oproti pôvodnému modelu z roku 2021 o 40 %. Kým vtedy stála stredne veľká dodávka s vodíkovým pohonom 120 000 eur, teraz je v ponuke za 71 500 eur, čo je však stále príliš veľa. Rovnaká dodávka s elektrickým pohonom stojí necelých 40 000 eur, čo je o takmer 80 % menej. Dojazd vodíkovej verzie je pritom iba o 50 km dlhší ako v prípade elektrickej verzie. Ani kratšie tankovanie (v porovnaní s dĺžkou nabíjania) zrejme zákazníkov nepresvedčí, aby zaplatili o 80 % viac.

Za ukončením snahy spoločnosti HYVIA presadiť vodík v segmente ľahkých úžitkových vozidiel stojí najmä nedostatočný záujem, ktorý úzko súvisí so slabou podporou zo strany jednotlivých vlád. Tomuto problému sekunduje spomínaná cena tejto technológie. Renault definitívne nevylúčil, že sa k vodíku v LCV segmente niekedy v budúcnosti vráti, všetko ale bude závisieť od toho, o čo bude na trhu v budúcnosti záujem.